Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čínský Borgward chce dobýt svět. Automobilka cílí na zákazníky Mercedesu

Spojení tří zemí pod jednou střechou. Švýcar Tom Anliker pomáhá čínským investorům prosadit německou automobilku Borgward po celém světě. Výrobce chce třemi novými modely SUV cílit zejména na zákazníky mnohem zavedenějších značek jako Mercedes či BMW.
Čínská značka se známým jménem automobilové historie - Borgward

Čínská značka se známým jménem automobilové historie - Borgward | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Na úvod krátký pohled do historie. Německou značku Borgward založil v roce 1919 Carl Friedrich Wilhelm Borgward, v letech 1924 až 1961 vyrobila firma více než milion automobilů. V roce 1949 představila na Ženevském autosalonu první poválečný model Hansa 1500, v roce 1955 následoval model Isabella a v roce 1959 P100. 

Ve všech případech šlo o vozy vyšší třídy, jejichž jízdní vlastnosti i vybavení byly prvotřídní. Skupina Borgward byla tehdy s 23 tisíci zaměstnanci pátou největší automobilkou v Německu. C. F. W. Borhward se podílel na vývoji téměř všech modelů. Ovšem o co geniálnější byl technik, o to horší byl obchodník, a tak jeho firma v roce 1961 zkrachovala (více o historii značky čtěte zde).

V roce 2015 oslavila značka díky čínským investorům svůj comeback a nyní chce Borgward se třemi modely SUV opět vstoupit na světové trhy. Smělý návrh na jednu z reklam dokazuje, jak velké má firma ambice: „Děkujeme Audi, BMW a Mercedesu, že se celé ty roky staraly o naše zákazníky. Teď už to není nutné!“

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce  2015 představila značka první dva prototypy, BX7 a BX7 TS, následující rok pak BX5 a BX6. V témže roce rozjel Borgward výrobu v čínském Mi-jün a zahájil prodej na tamním trhu, v letošním roce chce začít prodávat i v Evropě. 

Moderní čínská fabrika je schopna vyrábět osm modelů – kromě SUV také limuzíny, modely s pohonem dvou i všech kol, vozidla s benzinovými motory, plug-in pohonem i elektromobily. Borgward je součástí skupiny Beiqi Foton Motor, která si chce v Borgwardu i v budoucnu v každém případě ponechat minimálně 51procentní podíl.

Švýcarský otisk

Na chodu čínsko-německé značky se od března 2016 významnou měrou podílí i Švýcar Tom Anliker (55), který v minulosti působil u automobilek General Motors, Opel, krátce také v Cadillacu Europa a u Volva ve Švýcarsku. 

Možnost být u zrodu start-upu, jako je Borgward, považuje za jedinečnou šanci, jakou člověk dostane jen jednou za život. V roli viceprezidenta pro marketing, prodej a služby je ve firmě zodpovědný za veškerý prodej mimo Čínu. Okruh momentálně čítá 15 zemí, přičemž hlavní pozornost je věnována Blízkému východu, Jižní Americe a několika středoasijským zemím, přičemž od letošního jara k nim přibude Německo. Firma se chce soustředit především na online způsob prodeje, samozřejmostí budou i showroomy, kde si bude moci zákazník domluvit testovací jízdy a získat veškeré informace o materiálech a výbavě vozů.

„Všem, kdo se nám při naší první prezentaci na ženevském autosalonu v roce 2015 posmívali, jsme vzali vítr z plachet. Dnes už nás konkurence bere vážně, což je jasná známka toho, že svou práci děláme dobře,“ pochvaluje si Anliker.

Za největší výzvu, která přede ním momentálně stojí, považuje propojení čínské a německé kultury. „Obě mají své klady i zápory a mým cílem je propojit pozitivní aspekty a vytvořit úspěšnou podnikatelskou dynamiku. Dalším úkolem je dostat značku Borgward opět do všeobecného povědomí. Velké ambice máme i co se týče vývoje nových vozů včetně elektromobilů,“ definuje Tom Anliker hlavní cíle značky v rozhovoru pro švýcarský magazín Blick Auto. První čistě elektricky poháněný sériově vyráběný vůz představí Borgward v letošním roce.

Finanční síla z Číny

Borgward je moderní podnik, který disponuje enormní finanční silou z Číny a má přístup k vysoce dynamickému, celosvětově největšímu automobilovému trhu. 

„Nepřestává nás pozitivně překvapovat dynamika práce čínských vývojářů. Němci do firmy vnášejí vysoké inženýrské umění a zkušenosti s vývojem a výrobou prémiových vozů. Ve firmě nerozhoduje čínská, nebo německá strana, ale společné grémium,“ popírá Anliker, že by si musel veškerá rozhodnutí nechat nejprve posvětit v Číně. 

Zároveň uznává, že jako Švýcar zvyklý uvažovat do budoucna spíš v kvartálech, se od svých partnerů učí i novému způsobu myšlení. „Zatímco Evropané přemýšlejí spíš v pětiletém horizontu, Asiaté plánují na deset let dopředu. A jak už jsem za dobu svého působení v Borgwardu zjistil – když si Číňané vezmou něco do hlavy, dokážou to také prosadit,“ popisuje.

26. února 2015

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...