Šéf nákupu největšího bazaru v zemi AAA Auto Praha Tomáš Pánek z bohatých zkušeností vypočítává, že zájemci o jetá auta velmi ochotně zohledňují zařízení pro plynový pohon zejména u vozů Škoda Favorit a Škoda Felicia. "Musí jít ovšem o techniku plně funkční, perfektně instalovanou a samozřejmě úředně schválenou, zatímco plynové zařízení načerno namontované ve starém zahraničním autě odsouvá tento vůz na okraj zájmu, k neprodejnosti," informuje Tomáš Pánek. Dál lidé rádi kupují auta s kvalitním metalickým lakem. V létě jsou ochotni bohatě připlatit za klimatizaci, zatímco v zimě nad ní ohrnují nos. S přibývajícím časem stále žádanější jsou airbagy a u automobilů s výjimkou těch nejmenších také posilovač řízení. "Automatickou převodovku ocení městští lidé, zatímco zákazníci z venkova ji považují spíš za přítěž," doplňuje Tomáš Pánek. Ten ovšem zdůrazňuje, že víc než nadstandardní výbavu zákazníci bazarů sledují technický stav nabízených vozidel.
Drahá výbava = velká ztráta
Největší prodělky naopak jsou třeba na drahé hi-fi technice. "Ta se z pořizovací ceny i sto padesáti tisíc korun po několika letech při prodeji ojetiny scvrkne v pouhých deset tisíc až patnáct tisíc korun," pokračuje Tomáš Pánek. Ohromné ztráty jsou na expediční výbavě jinak stále vyhledávanějších off-roadů: pořízení stojí až 200 tisíc korun, ovšem při prodeji cenu vozu zvýší zhruba o 20 tisíc. Kupci - s výjimkou hrstky opravdových znalců - zpravidla neocení ani značková litá kola: špičkové kusy pro luxusní vůz třeba i za 100 tisíc se při prodeji už po třech letech zmenší v pětinovou hodnotu. Někdy dokonce i ztráty při prodeji ojetiny přináší z doplňkové výbavy kupříkladu elektronika a bohatá elektrovýbava některých pověstně poruchových vozů. Platí to třeba o mimořádném elektronickém nasazení dnes už starých Renaultů 25 a Renaultů 11. Samostatnou kapitolou jsou sportovní úpravy. Auta s nimi si hosté bazarů rádi prohlédnou, ale obvykle nekoupí. Jednak nechtějí připlácet a jednak mají obavy, že vůz sportovního ražení má za sebou také sportovní život, a je tedy v horším technickém stavu.
Výhodný je střídmý výběr
Za samozřejmost se dnes už ve výbavě automobilu považují autorádia v pořizovací ceně zhruba do sedmi tisíc korun. Když je - a další podobně nepříliš nákladnou výbavu - motorista před prodejem ojetiny demontuje, tak si v očích potenciálního kupce vlastně ublíží. "Upadne totiž v podezření, že jeho vůz byl vykraden, měl víc majitelů nebo pochází z leasingu," vysvětluje Peter Kolník. Ani výbava, která patří k žádané, se v cenách jednotlivých částí v cenách nesčítá. Jinými sl ovy - supervybavený vůz může stát stejně jako jiný, který má doplňků třeba jen polovinu, leč nechybí mu to nejžádanější: klimatizace, servořízení, airbagy... "Z toho by měl motorista vycházet už při objednávání nového vozu," radí Tomáš Pánek. "Nemusí brát zrovna to nejlacinější, co existuje, neboť například nejlevnější bílá barva snižuje cenu jetého auta o pět až deset tisíc korun a snad ještě víc ubírá na hodnotě typicky taxikářská slonová kost. Zkušenosti napovídají, že naopak dobře se prodávají auta nemetalických pastelových barev, z továrně dodávaných výbav se vyplatí hned při koupi nového vozidla objednat ty, které by se dodatečně těžko a draze pořizovaly: klimatizaci, airbagy a posilovač řízení. Naopak dodatečně - levněji než od výrobce - lze snadno koupit alarm s imobilizérem či jiné ještě kvalitnější zabezpečovací zařízení, centrální zamykání, litá kola a kromě jiného i elektrické stahování oken."
Orientační příplatky za výbavu jetých vozů 1)
výbava |
cena (Kč) |
pohon LPG 2) |
10 000 |
autoradio 3) |
0 |
autoradio s CD |
3000 až 6000 |
litá kola obyčejná |
3000 až 5000 |
litá kola značková 4) |
15 000 až 20 000 |
posilovač řízení |
3000 až 5000 |
klimatizace v zimě |
0 |
klimatizace v létě |
až 20 000 |
kožené čalounění |
10 000 |
airbag 5) |
2000 až 5000 |
metalíza |
5000 až 10 000 |
Pramen: Mobil Data, AAA Auto Praha, MF DNES
Orientační ztráty na ceně za výbavu jetých vozů 1)
výbava |
pokles ceny (Kč) |
celokoženková (taxi) sedadla 2) |
-10 až 15 000 |
bílá barva |
-5 až 10 000 |
nekvalitní metalýza |
až -10 000 |
Pramen: Mobil Data, AAA Auto Praha, MF DNES
Automatickou převodovku žádají hlavně řidiči ve městech. |