V terénu jsou kila navíc na obtíž. Nová cestovní endura proto hubnou

  • 6
Motocyklové značky už se přestávají předhánět v tom, kdo použije v cestovním enduru nejvýkonnější motor. V minulosti totiž trh ovládly třeba i 160koňoví mastodonti, kteří v terénu trpěli nadváhou a za svoji kariéru většinou najezdí 99 % po asfaltu. Již pár let proto roste poptávka po lehčích strojích.

BMW F850GS Adventure

KTM 790 Adventure R

Rakouský výrobce potvrdil své zkušenosti s terénem a rally stylem, vždyť Rally Dakar už v posledních letech jezdí skoro samá KTM. Nyní představil poměrně ostré cestovní enduro, které provozní hmotnost do 200 kilogramů doprovodí výkonem řadového dvouválce 790 ccm ve výši 95 koní. Tedy srovnatelný výkon s dosavadní konkurencí ve středních objemech, ale o 40 - 50 kg méně hmotnosti. Model KTM 790 Adventure R Se zvednutou přední maskou sice vypadá trochu jako kudlanka nábožná, ale na design se v terénu nehraje.

Tady platí pořádná lavice enduro sedla s nastavitelnou výškou a optimální kombinace drátěných kol 21 a 18 palců se zdvihy nastavitelného odpružení WP vepředu i vzadu 240 mm. Zajímavé je umístění palivové nádrže dolů do útrob motorky kvůli snížení těžiště i výšky sedla.

Komplet doplňuje elektronika, která díky poslední verzi ABS s náklonovými čidly dokáže krotit i kontrolu trakce v závislosti na náklonu motorky. Zatímco ostřejší R obouvá Metzeler Karoo 3, v nabídce bude i základní verze 790 Adventure určená víc na silnici, která má nazuté Avon Trailraidery. Má také jednodušší odpružení bez možnosti nastavení se zdvihy 200 mm a z hlediska designu se základní verze liší hlavně běžným „silničním“ předním blatníkem místo zvednutého „motokrosového“.

KTM 790 Adventure
KTM 790 Adventure

KTM 790 Adventure

Yamaha Ténéré 700

Dlouho slibovaný nástupce řady Ténéré, který se ve formě konceptu představil už v roce 2016, půjde konečně do prodeje. I s plnou nádrží váží skvělých 205 kilogramů. Velkou pochvalu si zaslouží design, který se jen nepatrně liší od původního prototypu v dakarovém stylu se čtyřbodovým předním světlem. Nástupce pětatřicetileté legendy jménem Ténéré poprvé přichází s dvouválcovým řadovým motorem CP2 689 ccm z modelu MT-07. Ten už prokázal svůj zábavný charakter i nízkou spotřebu pod pět litrů, díky které si Yamaha mohla dovolit pouze šestnáctilitrovou nádrž a přitom slíbit dojezd 350 kilometrů.

Ténéré je velmi slušně vybavená do terénu, na nový rám je namontovaná robustní obrácená vidlice 43 mm a kombinace kol 18 a 21 palců, samozřejmě na drátech. Zdvihy odpružení jsou na obvyklých hodnotách pro tuto kategorii, tedy 210/200 mm, ale s nižší hmotností budou o něco lépe fungovat než u současné těžší konkurence.

Do terénu láká také jednoduchá digitální přístrojovka v rally stylu a spodní ochrana motoru. Bohužel Ténéré má také jednu nevýhodu, kterou je slíbená dostupnost až ve druhé půlce roku 2019. Dobrou zprávou naopak jsou první odhady ceny, za přibližně 250 tisíc by se základní verze Tenerky prodávala jako housky na krámě.

Yamaha Tenere 700
Yamaha Tenere 700

Yamaha Tenere 700

Moto Guzzi V85TT

Zkratka TT znamená „tutto terreno“ a navazuje na původního ducha rallye Paříž-Dakar z 80. let, kdy kompas, itinerář a hodinky byly jedinými navigačními nástroji. Objevovat jedinečná místa a zážitky, to jsou hodnoty, které chce model V85 TT znovu vrátit do života. Design nádrže s objemem 21 litrů se vrací zpět k tradici motocyklů Moto Guzzi a dovoluje dojezd přes 400 kilometrů. I zde se podařilo snížit hmotnost motocyklu na pouhých 208 kilogramů (ovšem bez provozních náplní).

Guzzi TT má sice nádech tradičních historických tvarů, ale je vybaveno nejmodernějšími technickými prvky jako přístrojovka TFT a řada diod LED ve světlometu s funkcí pro denní svícení, které vytvářejí siluetu orla Moto Guzzi.

Guzzina V85 je jediným motocyklem v tomto segmentu, který používá bezúdržbový kardan místo řetězu, takže odpadá čištění, mazání a problémy se řetězem. Paprsková kola jsou vybavena 17“ a 19“ pneumatikami Metzeler Tourance Next, nebo Michelin Anakee Adventure s rozměry 150/70-17, resp. 110/80-19. Motor má zdvihový objem 853 cm³ a nejvyšší výkon 80 koní.

Blok válců v tradičním uspořádání do stran v úhlu 45 stupňů má novou konstrukci s vyšší tuhostí, motor tak může nově plnit nosnou funkci společně s rámem. Pro snadnější a bezpečnější jízdu představuje Moto Guzzi tři jízdní režimy: Road, Rain a Off-road, při kterém je ABS aktivní pouze na předním kole se speciálním nastavením (a s možností deaktivace).

Moto Guzzi V85TT
Moto Guzzi V85TT

Moto Guzzi V85TT

BMW F850GS Adventure

Loňská novinka F850GS dostala lépe vybavenou cestovatelskou verzi Adventure s větší nádrží a odolnější ochranou pro expediční cestování v drsnějším terénu. Má silnější alternátor, posílené padací rámy a ochranu motoru. Dojezd tohoto dobrodruha na nádrž 23 litrů je přes 550 kilometrů, ale jezdec se bude muset smířit s vyšším a tužším sedlem určeným pro jistější jízdu v terénu.

K další výbavě patří LED světlo s denním svícením a nová elektronika s kontrolou trakce nastavenou více na terén. K cestovnímu stroji si samozřejmě můžete objednat i prakticky nerozbitné hliníkové kufry, navigaci, vyhřívání rukojetí a další funkce včetně tempomatu.

BMW F850GS Adventure
BMW F850GS Adventure

BMW F850GS Adventure

Ducati Hypermotard 950

Tato mašina sice nemá terénní ambice, byť krátký výlet na polňačku určitě zvládne. Její doménou je město a utažené zatáčky, kde také vítězí obratnost a nižší hmotnost nad celkovým maximálním výkonem. Nový Hyper je proto lehčí, obratnější a hlavně víc sexy díky krásným výfukům pod sedlem. Motor Testastretta 11° 937 cm³ posílil ze 110 na 114 koní, přitom shodil 4 kg na rovných 200 kg provozní hmotnosti.

K tomu dostává plně nastavitelné odpružení, radiální brzdy a novou elektroniku, samozřejmostí dnešní doby je náklonový systém ABS, ovšem doplněný o funkci Slide by Brake pro brzdné drifty při náletech do zatáček.