Trabant za 270 tisíc

  10:39aktualizováno  10:39
Hodnotu nové Škody Fabia má Trabant 601 Tomáše Fouknera z Nové Vsi pod Pleší. Jeho hrdý držitel proměnil Honeckerův bakelitový zázrak v luxusní pojízdnou diskotéku. Od doby, kdy vyjel továrny v Cvikově první Trabant 601, uplynulo už 40 let.

„Snad půjde nastartovat,“ doufá majitel ostře modrého trabantu a houknutí  pod kapotou prozrazuje, že auto má pro všechny případy také alarm.

Vůz Tomáše Fouknera se na první pohled vymyká všem představám, které motoristé o východoněmeckém „volkswagenu“ mají. Litá sedmnáctipalcová kola nebo světlomety s čirou optikou jsou jen dva příklady z dramatických změn, kterými tento exemplář z roku 1988 v rukou pilného fanouška prošel.

Nastartovat ale nejde. „Když zapnu rádio, baterie vydrží přesně sedm minut,“ říká omluvně.

Není divu. Několikasetwattová aparatura zabírá dobré dvě třetiny velkého trabantího kufru a za její zvuk by se nemusel stydět ani reklamní offroad regionální rozhlasové stanice.

To nejlepší má ale teprve přijít. Majitel nonšalantně zvedá přední kapotu. Nejprve se člověku na okamžik zdá, že je zde prostřeno k opulentní hostině. Pak si ale rychle uvědomí, že ten stříbrný tác s pečeným krocanem je ve skutečnosti stará známá benzínová nádrž. Kdyby se daly pochromovat kabely, Tomáš Foukner by to jistě udělal.

Také interiér připomíná spíše dekadentní italské sporťáky, než spořádanou výrobu cvikovských dělníků. Modrou látkou potažená přístrojová deska a ve stejné barvě vyvedené „budíky“ vlastní výroby. A samozřejmě závodní sedadla s čtyřbodovými bezpečnostními pásy. „Nejvíc mě stálo audio,“ vypočítává Tomáš Foukner investice, které jeho trabant spolykal. „Vychází tak na sto tisíc. A kola, ty jsou za padesát.“

Na „pár korun“ vyšlo i chromování motoru, který na pohled slibuje lákavé zážitky, ve skutečnosti má prý ale jen „mírně zvýšený výkon“.Do konečné sumy 270 000 je třeba započítat i netradiční plastové díly karosérie, které shání na srazech trabantistů v Německu. Nejsou právě levné, cena je srovnatelná s tuningem u ostatních značek.

Konečná cena trabanta Tomáše Fouknera je však patrně v nedohlednu. „Přemýšlím o klikách dveří, nelíbí se mi. Asi je úplně zruším.“


Trabant 601 slaví kulaté výročí

Přesně před čtyřiceti lety sjel z výrobních pásů automobilky ve východoněmeckém Zwickau první Trabant 601. Ani ten největší pesimista tehdy zřejmě netušil, že se ve výrobě udrží celých sedmadvacet roků.

Zatímco ještě v 50. letech navazovala auta z NDR  na předválečné tradice včetně rychlé obměny modelů, se stavbou Berlínské zdi se jejich vývoj prakticky zastavil. Například předchůdce „šestsetjedničky“ s označením P50 (později P60) se vyráběl jen v letech 1958-64, zato Trabant 601 přežil nejen ostudnou zeď, ale i samotnou NDR.

Ke všemu, čím se Trabant proslavil, přišel vlastně náhodou. Plastový kabát byl výsledkem naprostého nedostatku hlubokotažných plechů po válce, koncepci dvoutaktního motoru zase zdědil po značce Audi, které původně továrna ve Cvikově patřila.

Během dlouhých let se na Trabantu prakticky nic nezměnilo. Modernizace pro jednotlivé modelové roky spočívala například v jiném tvaru tachometru nebo nárazníků. Snad nejvýznamnějším počinem byl v roce 1983 přechod z napětí 6V na 12V.

Podobně skromné byly inovace pod kapotou. V roce 1974 sice trochu stoupl výkon motoru a maximální rychlost auta se tak přehoupla přes magickou stokilometrovou hranici. Poměr mísení oleje s benzínem byl zvýšen z 1:33 na 1:50, ale zde modernizace historického dvoutaktu skončila.

Teprve těsně před rozpadem NDR se v trabantech objevil čtyřtaktní motor 1.1 z Volkswagenu Polo. Ale to už o ně nikdo nejevil zájem. Celkem se vyrobilo 2 857 485 Trabantů 601. Z toho pouhých 38 256 „čtyřtaktů“.

Pro šéfa komunistů Ericha Honeckera měl Trabant strategický význam. Každý Západní Němec měl svého Brouka nebo Golfa a on mohl svým občanům také něco nabídnout. Jenže i to platilo jen zčásti. Na Trabanta sedan čekali východoněmečtí motoristé v pořadníku 10 let, na kombíka dokonce ještě o rok déle.
 

Trabant 601 – technické údaje

Čtyřmístný dvoudveřový vůz typu sedan (601 Limousine) a kombi (601 Universal)

Motor: Dvoudobý vzduchem chlazený dvouválec
Objem: 595 cm3
Výkon:

17kW - 23k (19kW - 26k od 1974)

Rozměry karoserie (d x š x v) 3555x1504x1437 mm (kombi 3560x1510x1467 mm)
Hmotnost: 620 kg (kombi 660 kg)
Užitečná nosnost: 380 kg
Zrychlení  0-80 km/h: 20-24 vteřin*
Maximální rychlost: 95-108 km/h*
Spotřeba: 8,5-9 l/100 km*

* podle roku výroby a typu karoserie

 

Vůz Tomáše Fouknera se na první pohled vymyká všem představám, které motoristé o východoněmeckém „volkswagenu“ mají.

Nejvíc mě stálo audio,“ vypočítává Tomáš Foukner investice, které jeho trabant spolykal. „Vychází tak na sto tisíc. A kola, ty jsou za padesát.“

Majitel nonšalantně zvedá přední kapotu. Nejprve se člověku na okamžik zdá, že je zde prostřeno k opulentní hostině. Pak si ale rychle uvědomí, že ten stříbrný tác s pečeným krocanem je ve skutečnosti stará známá benzínová nádrž.

Kdyby se daly pochromovat kabely, Tomáš Foukner by to jistě udělal.

Na „pár korun“ vyšlo i chromování motoru, který na pohled slibuje lákavé zážitky, ve skutečnosti má prý ale jen „mírně zvýšený výkon“.

Také interiér připomíná spíše dekadentní italské sporťáky, než spořádanou výrobu cvikovských dělníků.

Modrou látkou potažená přístrojová deska a ve stejné barvě vyvedené „budíky“ vlastní výroby.

„Když zapnu rádio, baterie vydrží přesně sedm minut,“ říká majitel omluvně. Není divu. Několikasetwattová aparatura zabírá dobré dvě třetiny velkého trabantího kufru a za její zvuk by se nemusel stydět ani reklamní offroad regionální rozhlasové stanice.

Do konečné sumy 270 000 je třeba započítat i netradiční plastové díly karosérie, které shání na srazech trabantistů v Německu. Nejsou právě levné, cena je srovnatelná s tuningem u ostatních značek.

Konečná cena trabanta Tomáše Fouknera je však patrně v nedohlednu. „Přemýšlím o klikách dveří, nelíbí se mi. Asi je úplně zruším.“

Litá sedmnáctipalcová kola nebo světlomety s čirou optikou jsou jen dva příklady z dramatických změn, kterými tento exemplář z roku 1988 v rukou pilného fanouška prošel.

Láska k Trabantu 601 stála prozatím jeho majitele 270 tisíc korun. Kola stály 50 tisíc.

Trabant 601 - terénní speciál

Trabant 601 - terénní speciál

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 s motorem VW 1,1

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 ve verzi LONG

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 jako DOUBLE DECKER

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 SPIDER

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 SIAMSKÁ DVOJČATA

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Opravy starých traktorů zaberou i rok, výsledky sklízely obdiv na přehlídce

Setkání historických traktorů ve Škrdlovicích na Žďársku se letos konalo už...

Ochota obětovat koníčku čas i peníze, mít podporu blízkých a obrovské nadšení. To vše musí mít nadšenci zabývající se...

Na srazu veteránů závodila i nákladní tatrovka s cisternou

X. Slánský okruh

V sobotu 13. července se konal jubilejní desátý ročník novodobého Slánského okruhu o pohár starosty tohoto královského...

UFO, kterého se není třeba bát. Civic je spolehlivý vzorňák

Osmá generace Hondy Civic se povedla, stále láká na své křivky i velký...

Osmé generaci Hondy Civic motoristé neřeknou jinak než UFO. Přezdívku si vůz vysloužil pro svůj moderní vzhled a...

Najdete na iDNES.cz