Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků. Méně se ví, že k nejvíce padělaným patří automobilové součástky. Dokazuje to i aktuální test výzkumníků z ČVUT, kteří se zaměřili na neoriginální kapoty pro škodovky.

Padělek si samozřejmě můžete pořídit vědomě, pak vás nepřekvapí mizerná kvalita. Pokud však naletíte podvodníkům a koupíte si padělek v domnění, že jde o originál, pak nejen že vyhodíte peníze oknem, ale zkušenost s leckdy otřesnou kvalitou poškodí i značku originálu. 

Pokud vás padělatelé nachytají na botách, možná vás budou bolet nohy a boty se brzy rozpadnou, což je sice nemilé, ale moc se nestalo. Když vám do auta namontují padělané brzdové destičky, může jít o závažný problém. V automobilovém průmyslu se padělky vyskytují poměrně hojně, ať už jde o díly jako světla (která mohou oslňovat, špatně svítí a jejich kryty rychle „oslepnou“), nebo litá kola, která se při projetí výmolem rozlomí. 

Častými objekty falzifikátorů jsou především spotřební díly, po nichž je velká poptávka – například filtry, řemeny, spojkové sady, již zmiňované komponenty brzd, vodní pumpy, alternátory a také zapalovací svíčky. Samostatnou kapitolou jsou velmi rozšířené padělky olejů, které se nezřídka vyrábějí ve vysloveně polních podmínkách a mohou zničit motor.

Automobilky si samozřejmě své produkty a díly proti padělatelům chrání, a to dvěma způsoby. Jedním jsou ochranné známky, které zahrnují loga a názvy jednotlivých produktů či služeb, které má značka registrována na jednotlivých trzích. To ve zkratce znamená, že nikdo kromě Renaultu nesmí prodávat díly se znakem a názvem této automobilky, když k tomu nemá povolení značky. 

Průmyslové vzory

Druhým způsobem ochrany jsou průmyslové vzory. To je ochrana vzhledu a viditelných částí vozu (jistě si vzpomenete na případy úniků vzhledu nových vozů z „patentových nákresů“). Sem patří například nárazníky, světlomety, blatníky, kapoty a podobně. Tento systém ochrany znamená, že stejně vypadající díly nesmí vyrábět a prodávat nikdo vyjma držitele průmyslového vzoru. A to ani tehdy, kdyby tak chtěl činit pod jinou značkou. 

Možná si říkáte, že jsou automobilky zbytečně paranoidní a že na napodobenině plechového dílu není moc co zkazit, takže by mohl být při opravě po nehodě vítaným způsobem, jak ušetřit. Opak je pravdou.

Padělky dílů a jejich kvalitu zkoumaly i laboratoře Českého vysokého učení technického. Výsledky jsou více než zajímavé. Ze stošedesátistránkové závěrečné zprávy, kterou má redakce k dispozici, přinášíme stručný výtah. Ukázalo se, že s kapotou z Tchaj-wanu ve výsledku neušetříte a ještě si přiděláte starosti.

Komplexní testování kvality laboratořemi

Padělané kapoty se dají koupit v e-shopech s díly i kamenných prodejnách. Tým pod vedením Tomáše Mičunka z Ústavu soudního znalectví v dopravě a Ondřeje Jirouška z Ústavu mechaniky a materiálů porovnal originální kapoty od Škoda Auto a napodobeniny značky Tong Yang. 

Zajímavé je, že prodejci inzerují kapoty několika značek za různé ceny, po objednání však dorazí výhradně kapoty Tong Yang, i když jsou označeny například nálepkami Polcar.

Reprezentativní vzorek pro testy tvořilo osm tchajwanských napodobenin, které už při vizuální prohlídce vykazovaly odlišnosti a deformace, měly ostré hrany a drobné vady laku, přičemž jedna byla výrazně špatně nalakována, a dvě originální kapoty Škoda.

Odborníci ČVUT na vzorcích zkoumali několik klíčových vlastností. 3D tvarovou analýzou měřili, zda jsou kapoty tvarově stejné, odpovídají dokumentaci výrobce a půjdou tedy namontovat (včetně geometrie pantů). Dále zkoumali ohybovou a torzní tuhost celých kapot a provedli destruktivní zkoušky materiálu dílů z několika míst kapoty (tahovou zkoušku a test hlubokotažnosti dle Erichsena). Při přípravě vzorků narazili výzkumníci na další vady, například chybějící lak pod výztuhami kapot či špatně provedené lepené spoje falzifikátů. 

Poslední byl test odolnosti koroznímu prostředí, před nímž byla elektronovým mikroskopem zkoumána i tloušťka laku a přítomnost ochranné zinkové vrstvy (karoserie automobilů se zinkují pro zabránění korozi). Napodobeniny dílů přitom nevykazovaly ani stopy zinku.

Padělek půjde namontovat, ale lícovat nebude

Pro tvarovou analýzu využili na ČVUT hi-tech 3D terestrický skener pracující s prostorovou polární metodou na principu rozkmitání laserového paprsku i metodu fotogrammetrie. „U neoriginálních kapot se výsledné hodnoty rozptylu poloh měřených bodů pohybují řádově výše než u originálních dílů,“ konstatuje závěrečná zpráva ČVUT. Jakkoli se od sebe jednotlivé neoriginální kapoty lišily a i jejich závěsy měly různé polohy, nešlo o tak výrazný rozptyl, že by nešly vůbec namontovat. Jen lícování s blatníky nebude přesné.

Test kapot pro Škodu Fabii

Měření ohybové tuhosti celých kapot ukázalo, že ty neoriginální byly výrazně měkčí. Některé dosahovaly oproti originálům až o 20 % nižší tuhosti (v průměru 12,80 % v druhém torzním módu). ČVUT konstatuje, že deformační chování napodobenin v žádném případě neodpovídá originálům a požadavkům výrobce. Stejně tak u tahových zkoušek bylo zjištěno, že materiál neoriginálních kapot má výrazně odlišné mechanické vlastnosti. Mez kluzu je v průměru o 24,21 % nižší, mez pevnosti průměrně o 17,96 %. „Z výsledků testů plynou nejistoty ve smyslu pasivní bezpečnosti vozidel osazených neoriginálními díly,“ upozorňuje ČVUT.

Falzifikáty reznou před očima

Zkoušky laku elektronovým mikroskopem potvrdily, že tloušťka laku originálních dílů je o více než 20 % větší než u napodobenin. Na základě prvkové analýzy výzkumníci zjistili, že ani jedna z kapot Tong Yang neměla ochrannou zinkovou vrstvu, kterou mají kapoty Škoda.

Ke korozním testům ČVUT poznamenává, že „neoriginální díly vykazují potenciálně nebezpečné korozní chování v podobě úbytku materiálu plechu, což znemožňuje nebo alespoň významně znesnadňuje jakékoli možnosti oprav. Odezva originálních dílů na vystavení koroznímu prostředí spočívá pouze v poměrně snadno opravitelné degradaci laku“.

Test kapot pro Škodu Fabii
Test kapot pro Škodu Fabii

Co riskuji s padělaným dílem? Z pohledu zákona nic, trest za distribuci falza se potenciálně týká výhradně prodejce. Testy ČVUT však jednoznačně ukázaly celou řadu problémů, například, že neoriginální kapoty jsou výrazně měkčí. Sice půjdou s trochou šikovnosti mechanika namontovat a tvarových odchylek si neškolené oko patrně nevšimne, ale otázkou zůstává, jak se budou chovat v případě nehody. 

Pro posádku by ani takto výrazně odlišné deformační chování kapoty, která není strukturální součástí vozu, nemělo představovat nebezpečí – jakkoli je měkčí i materiál pantů uchycujicích kapotu a v krajním případě by se tak po silném nárazu teoreticky mohla utrhnout.

Je otázkou, zda v případě střetu s chodcem a nárazu jeho hlavy na kapotu se snadno nepromáčkne až na motor. Náraz impaktorem hlavy je součástí crashtestů Euro NCAP a osazením materiálově i pevnostně úplně odlišného dílu se i tento parametr výrazně změní. Je tedy věcí morální volby, zda na sebe toto riziko chcete vzít.

Faktem je, že napodobeniny velmi rychle reznou. Dokazují to výsledky testů ČVUT, ale i osobní zkušenost majitele staršího fordu Vojtěcha M. „Kdysi jsem svěřil opravu lehce havarovaného vozu náhodně vybranému servisu. Lak na kapotě Polcar (stejný dodavatel jako v testech - pozn. red.) začal po necelém roce ´kvést´ a po dvou letech byly prakticky na celé kapotě zrzavé puchýře a v kusech se z ní drolil se zkorodovaný plech,“ popisuje.

Boj proti padělkům

Škoda má speciální tým na jejich vyhledávání

  • Největším zdrojem padělků dílů na škodovky je dlouhodobě Čína, ale velké padělatelské dílny byly nalezeny také v Turecku a Polsku. Distribuce padělaných dílů se odehrává z největší části přes e-shopy s díly a neautorizované servisy, přičemž díly putují do Česka z překladišť v západní Africe, Dubaji, Izraeli a Turecku.
  • S narůstajícím internetovým prodejem autodílů roste i množství dodávaných padělaných dílů. Škoda proto v roce 2015 vytvořila speciální tým „Brand Protection“ složený z odborníků na originální díly. Tento tým aktivně vyhledává a ve spolupráci s úřady a policií potírá tyto nezákonné aktivity a výrobky. 
  • Za dobu činnosti se týmu podařilo odhalit a zlikvidovat před 30 tisíc kusů padělaných dílů. Falzifikátoři jsou však vždy o krok napřed a falza se do prodeje dostávají. Stoprocentní jistotu tak představuje nákup dílů v autorizovaném servisu. 
Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...