Greenway Jizera nebude sloužit jen výletním cyklistům, ale také pro bezmotorovou dopravu do práce či rodinám s kočárky. Všechny cesty budou sice zpevněné, ale vyznavače in-line bruslení moc nepotěší.
Greenway Jizera |
"Určitě ne v celém úseku. Třeba v části Rakousy - Křížky zůstane zpevněná, ale prašná cesta. Jedním důvodem je, že na stávající komunikace, které využijeme, se získaná dotace nevztahuje, a pak jsou tu ještě požadavky ochránců přírody," vysvětlil ředitel Sdružení Český ráj Jiří Lukeš.
Nevylučuje, že v budoucnu se sdružení jako hlavní koordinátor projektu pokusí získat peníze na nové asfalty. Zároveň uznává, že se takový povrch nehodí na lesní či polní cesty v Chráněné krajinné oblasti Český ráj. První nové kilometry cyklostezky mají být sjízdné už před letní sezonou.
"Pokud při samotné stavbě nenarazíme na nějaké nečekané problémy, tak by téměř desetikilometrový koridor měl být hotový v květnu 2013," upřesnil Lukeš.
Přes Jizeru povedou dvě lávky
Mezi Dolánkami a Malou Skálou překlenou Jizeru dvě nové lávky. Stezka využije i stávající železniční most. "Nové lávky začneme budovat až koncem příštího léta. Nechceme turisticky atraktivní Maloskalsko omezovat přes letní sezonu," podotkl Lukeš.
Díky výběrovým řízením na samotnou stavbu či projekty bude stezka stát o 7 milionů méně, než byl původní čtyřicetimilionový odhad. Turnov a další obce, které se na stavbě finančně podílejí, zlevnění příliš nepocítí. Dotace na uznatelné náklady je 92,5 procenta, věci navíc včetně víceprací zaplatí hlavně Turnov.
V příštím roce by podle starosty Semil Jana Farského měla Greenway Jizera pokročit i v Semilech. Postaví se nová lávka a pár kilometrů cyklostezky navíc. Další její úseky jsou v jednání.