Obhajobu titulu mistra světa nebude mít Sebastian Vettel jednoduchou. Jak ukázala kvalifikace v Melbourne, pokud tým Red Bull urychleně nepřepracuje svůj monopost, bude téměř nemožná. Technická převaha rakouské stáje je totiž pryč. Alespoň v jízdě na jedno kolo.
V sezoně 2011 Red Bull nevyhrál jednu jedinou kvalifikaci, letos podlehl hned v té první. A to na celé čáře. Sebastian Vettel prohrál nejen se suverénní dvojicí stáje McLaren, ale také s Michaelem Schumacherem s vozem Mercedesu a nečekaně rychlým Romainem Grosjeanem s francouzským Lotusem. Porazil ho i týmový kolega Mark Webber, tomu lépe vyšlo závěrečné kvalifikační letmé kolo.
Vettela měl porazit i Nico Rosberg, protože Mercedes je v Austrálii rychlejší než auto Red Bullu. Mladý Němec však nedokázal být stejně spolehlivý jako jeho týmový kolega Schumacher, v rozhodujícím letmém kole málem vyletěl z dráhy a zůstal na sedmé příčce. Navzdory viditelné chybě s minimálním odstupem za oběma red bully.
Kromě výkonů Red Bullu bylo zklamáním i vystoupení Kimiho Räikkönena, které se již od zimních testů potýká s technickými potížemi svého vozu. Také v Austrálii mu stále nedoladěné řízení jeho vozu zabránilo, aby využil výborné aerodynamiky letošního Lotusu. Spolu s chybou v posledním kole úvodní části kvalifikace z toho bylo až osmnácté místo na startu.
V Lotusu však nebylo smutno. Naopak. Sébastien Grosjean získal fantastické třetí místo, když nestačil pouze na jezdce McLarenu. Těsný náskok před Michaelem Schumacherem mu vynesl nejlepší startovní pozici v kariéře formule 1 a také nejlepší startovní pozici pro jeho tým, pro bývalý Renault, za několik posledních let.
Osmý Pastor Maldonado ukázal, že Williams by na tom nemusel být tak špatně jako minulý rok, devátý Nico Hülkenberg všem sdělil, že počítat se musí letos také s Force India a bez šance na body nebude ani Toro Rosso. B-tým Red Bullu se dvěma mladými talenty v kokpitu mezi outsidery nepatří.
Tragicky začala sezona pro Ferrari. Stejně jak před rokem tým nezvládl postavit konkurenceschopné auto a bude ztrátu na nejlepší dotahovat během jarních a letních závodů. Felipe Massa ukončil kvalifikaci na ostudném šestnáctém místě a Fernando Alonso, který by na desítku nejlepších pravděpodobně měl, uvízl po jezdecké chybě ve štěrkovém kačírku a ani on se ve finále neukázal.
Pokud se za týden v Malajsii, nebo už teď v neděli při závodě, nestane zázrak, budou v Maranellu padat hlavy. Vedení slavné automobilky už má neúspěchů za minulé roky dost. Nejenže ve formuli 1 momentálně chybí italský jezdec, není tam ani italský tým, který by mohl vyhrávat.
Velká cena Austrálie startuje v 7.00 SEČ.
ZPACKANÁ KVALIFIKACE. Hvězda týmu Ferrari Fernando Alonso v Melbourne chybovala v nájezdu do první zatáčky. Smýkající rudý vůz se roztočil na asfaltu, vlétl do štěrkového kačírku a zůstal v něm viset.
První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)
Celkem chladné, ale slunečné odpoledne v australském Melbourne, přivítalo jezdce formule 1 před premiérovou kvalifikací sezony 2012. Znamenalo to, že podmínky budou natolik stabilní, aby rozhodovala jen jejich výkonnost a rychlost jejich vozů.
Ti nejlepší věděli, že k postupu mezi sedmnáct nejlepších nemusí jít na hranici svých možností, a proto se mohli z nejrychlejších časů těšit méně známí jezdci. Nečekaně vyhrál Japonec Kobajaši s vozem Sauber a druhý skončil nováček Jean-Eric Vergne z Francie, který je novou akvizicí stáje Toro Rosso.
Do první desítky se vtěsnali i Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Fernando Alonso nebo Lewis Hamilton, zatímco Felipe Massa měl co dělat, aby postoupil. Bylo to o jedinou příčku.
Nejrychlejší muž dvou dnů v předsezonních testech Kimi Räikkönen se již v pátek potýkal s problémy s posilovačem řízení a dnes jednoduše nestačil. Závěrečné letmé kolo na měkké směsi pneumatik mu nevyšlo, dostal smyk a to ho stálo postup. Skončil na osmnáctém místě, zatímco jeho týmový kolega Grosjean si celkem pohodlně dojel pro třetí nejlepší čas.
Před letošní sezonou byly zakázány tzv. foukané difuzory, což znamená výraznou ztrátu přítlaku na zádi vozu. Všichni jezdci často smýkali se svými auty po dráze, nebo i mimo ní, jak názorně předvedli Michael Schumacher, nebo Lewis Hamilton, který byl rád, že při poskakování po hrbolaté únikové zóně nepoškodil svůj monopost.
Velký problém mají ve stáji Hispania Racing, její jezdci, stejně jako před rokem, Velkou cenu Austrálie nepojedou. Pedro de la Rosa a Narain Karthikeyan se nevešli do kvalifikačního limitu 107 procent nejlepšího času a tím nesplnili podmínky kvalifikace do závodu.
Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)
Prostřední část kvalifikačního dějství začala velkým problémem stáje Ferrari. Hvězda týmu Fernando Alonso chybovala v nájezdu do první zatáčky. Smýkající rudý vůz se roztočil na asfaltu, vlétl do štěrkového kačírku a zůstal v něm viset.
Úniková zóna první zatáčky je často po chybách často navštěvovaná, takže se v rukou komisařů objevily červené vlajky a druhá část kvalifikace musela být v polovině zastavena. Pokračovala až po odklizení Španělova monopostu. Z naštvaných gest Alonsa bylo jasné, že takhle si vstup do sezony nepředstavoval.
V době chyby byl Alonso na pátém místě a nezbývalo mu nic jiného než čekat, zda-li bude jeho čas stačit alespoň na postup do finálového dějství, a tedy na 10. místo na startovním roštu.
Nestačil. Jeho předchozí čas mu přisoudil jen 12. místo, ale o jeho kvalitách vypovídá fakt, že jeho týmový kolega Felipe Massa, který odjel celou druhou část kvalifikace, bude startovat až ze šestnácté příčky. V Austrálii přišlo drsné probuzení týmu z Maranella.
Nejtěsněji nepostoupil Jean-Eric Vergne z týmu Toro Rosso, zatímco jeho týmový kolega Daniel Ricciardo se radoval z překvapivé finálové účasti. Nečekané pozice ve finále kvalifikace se dočkali také Pastor Maldonado z Williamsu a Nico Hülkenberg s vozem Force India.
Senna s druhým vozem Williamsu, stejně jako di Resta z Force India, nestačili. Stop dostali i oba jezdci Sauberu, přičemž Mexičan Pérez se ve druhé části kvalifikace ani nepokusil o letmé kolo. Odstartuje jako sedmnáctý těsně před Räikkönenem.
V čele výsledkové listiny se ukázali zástupci stáje Mercedes. Nejrychlejší výkon dosavadního průběhu víkendu si připsal Nico Rosberg, těsně za ním se umístil Michael Schumacher. Lewis Hamilton a Jenson Button s vozy McLarenu nebyli daleko.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Před rozhodujícími letmými koly se dostal vynikajícím časem 1:24,922 do čela Lewis Hamilton, za ním byli s poměrně velkým odstupem Sebastian Vettel, Michael Schumacher a Jenson Button. Ale čtyři jezdci včetně Marka Webbera seděli v kokpitu v garáži a chystali se pouze na jeden jediný pokus o letmé kolo.
V poslední minutě bylo na trati hodně rušno. Deset jezdců kroužilo po dráze na plný plyn a sedm z nich si dělalo naděje na pole position. Ačkoliv náskok Lewise Hamiltona byl obrovský.
McLaren byl zcela suverénní. Nečekaně suverénní. Hamiltonovi se v závěrečném letmém kole přiblížil pouze týmový kolega Jenson Button. Nejblíže jim byl Romain Grosjean ze stáje Lotus, hned za ním skončil Michael Schumacher z Mercedesu, který jasně porazil týmového kolegu Nika Rosberga - ten pokazil rozhodující letmé kolo.
Jezdci Red Bullu ztráceli na nejlepší sedm desetin vteřiny a mistrovský tým má před závodem na čem pracovat.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Austrálie F1:
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Lewis Hamilton McLaren |
1:24,922 | ||
2. | Jenson Button McLaren |
+ 0.152 | ||
3. | Romain Grosjean Lotus |
+ 0.380 | ||
4. | Michael Schumacher Mercedes |
+ 0.414 | ||
5. | Mark Webber Red Bull |
+ 0.729 | ||
6. | Sebastian Vettel Red Bull |
+ 0.746 | ||
7. | Nico Rosberg Mercedes |
+ 0.764 | ||
8. | Pastor Maldonado Williams |
+ 0.986 | ||
9. | Nico Hülkenberg Force India |
+ 1.529 | ||
10. | Daniel Ricciardo Toro Rosso |
bez času | ||
11. | Jean-Éric Vergne Toro Rosso |
1:26,429 | ||
12. | Fernando Alonso Ferrari |
+ 1.025 | ||
13. | Kamuj Kobajaši Sauber |
+ 1.121 | ||
14. | Bruno Senna Williams |
+ 1.194 | ||
15. | Paul di Resta Force India |
+ 1.617 | ||
16. | Felipe Massa Ferrari |
+ 2.028 | ||
17. | Sergio Pérez Sauber |
bez času | ||
18. | Kimi Räikkönen Lotus |
1:27,758 | ||
19. | Heikki Kovalainen Caterham |
+ 2.497 | ||
20. | Vitalij Petrov Caterham |
+ 2.836 | ||
21. | Timo Glock Marussia |
+ 4.741 | ||
22. | Charles Pic Marussia |
+ 5.488 | ||
23. | Pedro de la Rosa Hispania Racing |
+ 7.313 | ||
24. | Narain Karthikeyan Hispania Racing |
+ 7.461 |