Po zrušení závodu v nepokoji zmítaném Bahrajnu začala sezona formule 1 v australském Albert Parku. Na krásném a jezdci oblíbeném okruhu v centru města.
Po zhasnutí červených světel vyrazil Sebastian Vettel bezchybně vpřed a již v první zatáčce měl náskok. O druhé místo se rvali Lewis Hamilton a Mark Webber. Jezdec McLarenu začal ze druhé příčky pomaleji, domácí závodník se na chvíli dostal před něj, ale v první zatáčce měl Brit ostřejší lokty a druhou příčku udržel.
Závod jsme sledovali ON-LINE |
Naopak příšerný start do sezony měl Fernando Alonso. Pátý muž kvalifikace se zapletl do strkanic v první zatáčce, setkal se kolo na kolo s jedním ze soupeřů a propadl se na sedmé místo.
Naopak jako raketa vyletěl po nevydařené sobotní kvalifikaci vpřed Felipe Massa. Až do úvodních zastávek v boxech držel pátou příčku před zoufale útočícím Jensonem Buttonem v evidentně rychlejším McLarenu. Zkušený Brit to zkoušel každé kolo, pravidelně v první a třetí zatáčce, ale Massa nechyboval.
Mistr světa sezony 2009 šel nakonec vpřed, ale porušil při tom pravidla. Najel vedle Brazilce, ale neměl dost místa a musel vyjet z trati. Zkrátil si tak dráhu a z toho podle pravidel vyplývá povinnost pustit soupeře zpátky na jeho pozici. Jenže rozhozeného Massu vzápětí předjel týmový kolega Alonsa a Button by musel pustit před sebe obě ferrari! To neudělal, za což po chvíli přišel očekávaný verdikt - penalizace průjezdem boxy. Tu Button absolvoval těsně před úvodní výměnou pneumatik ve 20. kole a tím byl ze hry o umístění v první pětici.
Ale jestli Massa vystřelil vpřed jako raketa, pak Rus Petrov měl start z říše snů. Do druhého kola vjížděl na čtvrtém místě, těsně za Markem Webberem, který ani v závodě nedokázal dostat z monopostu Red Bullu podobnou rychlost jako Sebastian Vettel. Pokud si Australan před rokem stěžoval, že z něj ve stáji dělají dvojku, dnes se tak označil sám.
McLaren prohrál, ale rychlost mu nechybí
Druhý Lewis Hamilton nečekaně držel se Sebastianem Vettelem krok. McLaren po posledních předsezonních testech kompletně přestavěl monopost a vyplatilo se. Rázem se z britského týmu stal nejvážnější soupeř mistrovského Red Bullu. K prvním zastávkám v boxech a výměnám pneumatik zajížděli v 15. a 16. kole Vettel s Hamilton s pouze třívteřinovým rozestupem. Ale to bylo ze strany vicemistra světa vše, poté začal ztrácet.
Na vině byl hlavně fakt, že McLaren nemá podle všeho tak ideální rozložení váhy jako konkurenční Red Bull a více opotřebovává pneumatiky. V druhém úseku závodu Brit poměrně rychle ztrácel a když ve 32. kole vyjel přes obrubník z trati a zaskákal si po trávě, bylo rozhodnuto - kromě pneumatik si poškodil podlahu svého vozu a plandající kus karbonu ho odsoudil ke druhému místo. Jeho hlavním cílem se stalo dojet bez potíží do cíle.
"Díky chlapci, fantastický závod. Excelentní auto, excelentní zastávky (v boxech). Hodně jsme se dneska naučili, zapamatujte si to," podělil se Vettel po průjezdu cílem o radost s mechaniky prostřednictvím rádia.
"Na konci jsem se snažil hlavně šetřit auto, abych získal body, protože se budou ve zbytku sezony hodit," řekl Hamilton. "Ale nejsme na tom špatně," dodal Brit, pro kterého byla konkurenceschopnost v Austrálii překvapením po rozpačitých výsledcích testování před sezonou.
Třetí Webber dál prokazoval, že do sezony nevstoupil v ideální fazoně. V boxech byl třikrát a pokaždé ztratil. V závěru nestačil na Alonsa, který byl také třikrát u mechaniků, ale před cílem měl gumy v mnohem lepší formě. Ale i to bylo málo na ruského závodníka Vitalije Petrova. Ten začal svou druhou sezonu ve formuli 1 jako v krásném snu.
Sauber nečekaně zazářil. Pak ho diskvalifikovali
Strategicky zvládl tým Lotus-Renault Velkou cenu Austrálie ideálně. Petrovovi stačily k dojetí do cíle dvě zastávky u mechaniků. Na třetí sadě pneumatik byl těsně před cílem dostatečně rychlý, aby udržel ambiciózního Alonsa v dostatečném odstupu za sebou. Dokonce si dvě kola před cílem připsal své nejrychlejší kolo závodu a pak už mohl slavit své premiérové umístění na stupních vítězů. Jaký to rozdíl ve srovnání se zkušeným Němcem Heidfeldem, který se celý závod trápil v druhé polovině startovního pole.
Kromě výborného Petrova byl příjemným překvapením výkon švýcarského Sauberu. Malý tým má už druhý rok pod plnou kontrolou jeho zakladatel Peter Sauber a na výkonech se to projevilo. S BMW zmizely i nekoncepční zmatky a Japonec Kobajaši spolu s nováčkem Pérezem jeli lépe než mnoho neporovnatelně zkušenějších kolegů. Mexičan si dojel pro fantastické sedmé místo. Dokonale využil strategie jediné zastávky v boxech. Dokázal udržet pneumatiky Pirelli v provozuschopném stavu mnohem déle, než bylo před závodem teoreticky možné. Kobajaši skončil hned za ním.
Bohužel pro malý tým neprošly jejich vozy technickou pozávodní prohlídkou. Zadní křídla nevyhovovala pravidlům. Namísto oslav přišla diskvalifikace a z bodů za deváté a desáté místo se mohli těšit jezdci Force India. Jeden bod tak získal při své premiéře ve formuli 1 britský pilot Paul di Resta.
Mercedes a Williams byly jen do počtu
Na opačném konci pole než McLaren nebo Petrov se ocitl ambiciózní tým Mercedesu. Loňská sezona byla pro ekipu Rosse Brawna zklamáním a v roce 2011 to může být dokonce horší. Michael Schumacher přišel v prvním okruhu o jedno kolo, propadl se na konec startovního pole a již se nahoru nedostal. Po dvacátém kole zajel do garáže a závod zabalil, jeho auto nebylo dost v pořádku, aby dojel do cíle.
O chvíli později končil i Nico Rosberg. Ten se držel neporovnatelně lépe, ale doplatil na špatně připravený útok Rubense Barrichella z Williamsu. Ten do něj vrazil, poškodil mu monopost a mladému Němci nezbylo nic jiného než odstavit auto vedle trati. A co mu bylo platné, že Barrichello byl za manévr potrestán penalizací v boxech...
Stejně špatně jako Mercedes je na tom snad už jen Williams. Kromě Barrichella neměl štěstí ani nováček Maldonado. Úřadující šampion GP2 sice minulý rok porazil Mexičana Péreze, teď ho však jen sledoval na obrazovce, jak si jede pro body. Sám vystoupil z nepojízdného stroje dlouho před cílem závodu.
Seriál formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Malajsie.
Výsledky Velké ceny Austrálie formule 1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1h29:30.259 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | + 22.297 |
3. | Vitalij Petrov | Renault | + 30.560 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | + 31.772 |
5. | Mark Webber | Red Bull | + 38.171 |
6. | Jenson Button | McLaren | + 54.300 |
7. | Felipe Massa | Ferrari | + 1:25.100 |
8. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | +1 kolo |
9. | Adrian Sutil | Force India | +1 kolo |
10. | Paul di Resta | Force India | +1 kolo |
11. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 kolo |
12. | Nick Heidfeld | Renault | +1 kolo |
13. | Jarno Trulli | Lotus | +2 kola |
14. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | +3 kola |
15. | Timo Glock | Virgin | DNF - 50 kol |
16. | Rubens Barrichello | Williams | DNF - 49 kol |
17. | Nico Rosberg | Mercedes | DNF - 22 kol |
18. | Heikki Kovalainen | Lotus | DNF - 19 kol |
19. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 19 kol |
20. | Pastor Maldonado | Williams | DNF - 10 kol |
21. | Sergio Pérez | Sauber | DQ |
22. | Kamuj Kobajaši | Sauber | DQ |
23. | Vitantonio Liuzzi | HRT | DNS |
24. | Narain Karthikeyan | HRT | DNS |