Student Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze ve své práci ukazuje hned několik variant, jak vylepšit problémové části nádraží. Kolos o rozloze čtyřicet tisíc metrů čtverečných by například vyřešil přístupové cesty, parkování a celkový žalostný stav, v jakém se dnešní nádraží nachází.
"Objekt nového terminálu je dvoupodlažní, kde se nachází podzemní parkoviště a zastávky o patro výše. Na zelené střeše lidé budou moci využít odpočinku v parku," přiblížil svůj projekt samotný autor projektu.
Ruiny okolo současného nádraží a nevyužité prostory by nahradila obslužná šestipatrová budova. "Ta nabízí zázemí pro pracovníky autobusového nádraží, veřejné toalety a čekárnu s kasou a občerstvením pro cestující," tvrdí.
"Bude se v ní nacházet rovněž dispečink a kanceláře autodopravce. V nejvyšších patrech bude stát kavárna a výstavní prostor," popisuje Jakoubek, který nyní hledá uplatnění v architektonickém studiu v Čechách nebo zahraničí.
Ke stanici vlaku po střešní lávce
Diplomová práce také nabízí, jak vyřešit přístup k nové vlakové zastávce Centrum - ze střechy k ní povede lávka pro pěší. "Pro pohodlí cestujících nabízím možnost propojení nádraží s centrální přestupní stanicí městské hromadné dopravy a parkoviště," dodává autor.
Po definitivním umístění autobusového terminálu už nic nebrání k dotvoření bulváru již započatého 5. května. "Měly by být dotvořeny fronty po obou stranách ulice v rozsahu mezi kruhovými objezdy na křižovatce U Zeleného stromu a křižovatce s Mosteckou ulicí," míní Jakoubek.
Ten ve svém projektu řeší i přilehlé okolí. Ideálně by v něm měly vzniknout troj až čtyřpodlažní budovy, které působí klidným dojmem. Student, který na své práci pracoval osm měsíců, se snažil, aby možnost provedení projektu byla reálná.
Město se s projektem seznámí
"Určitě bych rád projekt více rozpracoval. Abych ho nabídl městu, na to by bylo třeba ještě konkrétněji doplnit některé části," říká. Předpokládá, že k realizaci nádraží není nejvhodnější doba.
To ostatně potvrzuje i vedení radnice. Jablonecký místostarosta Otakar Kypta informoval, že město nemá peníze na rekonstrukci nádraží, ale zároveň připustil, že by se rád se zmíněným projektem seznámil a případně s ním pracoval.
"Na jaře příštího roku by v Lipanské ulici měla firma Proctus 3 zahájit stavbu polyfunkčního domu. Tato společnost však neřeší autobusové nádraží. I proto bych rád viděl Jakoubkův projekt, který by mohl být použitelný. Muselo by ho však schválit zastupitelstvo a získat na něj peníze," dodal Kypta.