První na certifikaci značky upozornil Jörg Meuthen, předseda krajně pravicové politické strany Alternativa pro Německo. „Žádná islamizace neprobíhá – ani Německa, ani Evropy,“ napsal sarkasticky na svůj Facebook. „Je to jen čirou náhodou, že je tato známá značka čokolády nově certifikována jako halál,“ dodal.
Na jeho příspěvek rozhořčeně reagovalo několik desítek uživatelů. Sociální síť Twitter pak v návaznosti na Meuthenovo upozornění zaplavily příspěvky označené #Boycotttoblerone (bojkotujte Toblerone). „Pokud je to halál, už se toho nikdy nedotknu. Čistě z principu,“ napsal jeden z nich.
Jiní však bojkot téměř okamžitě začali označovat za hloupost. Mezi požadavky na označení halál totiž patří především dodržování základů hygieny a absence některých dílčích surovin, například alkoholu nebo vepřového. „Bojkot Toblerone je směšný. Alespoň však zbude víc čokolády pro nás,“ napsal jeden z uživatelů Twitteru.
Halál si mezi veřejností kritiku vysloužilo především způsobem rituální porážky zvířat. Při té se zvířata musí položit na zem směrem k duchovní stavbě Kába a nechat vykrvácet.
Recept se nezměnil
Společnost Mondelēz, která Toblerone vyrábí, potvrdila televizi CNN, že certifikát opravdu obdržela. Mělo se tak stát před osmi měsíci, v dubnu. „Certifikace není důsledkem jakékoli změny v tradiční a originální receptuře Toblerone,“ sdělila firma v prohlášení.
Ve webových diskuzích se dotazy na to, zda jsou některé produkty halál, objevují často. Na celém světě žijí přibližně dvě miliardy muslimů, a tak je certifikace podle serveru Quartz chytrým marketingovým tahem. Dvě miliardy potenciálních zákazníků se díky ní nemusí obávat, zda jejich oblíbená sladkost náhodou neodporuje jejich víře.
Kromě Toblerone jsou držiteli halál certifikátů například i značky Kit Kat, Snickers nebo Twix. „Většina nadnárodních společností už certifikát halál má,“ řekl CNN Umar al-Qadri z irského Odboru pro halál ceritikaci, který kritiku Toblerone také označil za islamofobní.