Boeing představil Dreamliner na konci roku 2003. Vzlétnout by měl o dva roky dříve než nový airbus, v roce 2008. - více zde
O rok později se začalo o novém modelu hovořit i u evropského výrobce. Letoun se má vyrábět ve dvou verzích pro 245 a 285 cestujících. Oproti A330, ze kterého model vychází, má být nový stroj aerodynamičtější a díky tomu i šetrnější. - více zde
"Díky oficiálnímu oznámení výroby letounu A350, bude Airbus schopen přijímat objednávky a čeká jich do konce roku kolem dvou stovek," uvedla v prohlášení evropská společnost EADS, která v Airbusu vlastní 80 procent. Zbytek patří britské BAE Systems.
Kvůli A350 se znovu rozhořela válka o letadla
Oznámení se původně plánovalo mnohem dříve. Oficiální prohlášení ale podle Airbusu zbrzdil transatlantický spor kvůli subvencím, která Evropa a Spojené státy poskytují svým výrobcům letadel.
Unie se měla podílet i na vývoji A350, který přišel na tři miliardy eur. Právě kvůli odhodlání EU v subvencích, i když nižších, pokračovat i přes kritiku Američanů nakonec spor přistál před WTO. - více zde
Dlouholetý spor mezi oběma tábory, z nichž si každý brání svého výrobce letadel, držela dlouho v únosných mezích smlouva z roku 1992. Ta povolovala každé straně dotovat výrobce částkou, která nesmí překročit třetinu výrobních nákladů na nové modely letadel.
Washington se ale loni rozhodl zarazit dotace úplně. Spor se uhasit nepodařilo a Brusel oplatil Američanům stejnou mincí a u WTO si postěžoval na americké úlevy pro Boeing.
Nyní se obě strany znovu pokoušejí najít společnou řeč a evropská strana prozatím vyplácení dotací pro A350 pozastavila. Klid zbraní má být nejméně do roku 2006, za podmínky že podobné opatření přijmou i Američané, citovala AP společnost EADS.