Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Juke: legrační nissan s dobrým podvozkem má neskromnou cenu

Nissan Juke je extravagantní, ulítlý, ale roztomilý a mnohým se určitě bude líbit. Cena atakující 400 tisíc je ovšem trochu extravagantní také. Na cizích trzích jde neotřelý městský teréňák na dračku. České prodeje se právě rozjíždějí.

Ta žába s vykulenýma očima vypadá prostě divně, odpověděla kamarádka na dotaz, jak se jí líbí nový Nissan Juke. Prý by si ho ani za nic nekoupila. Naopak další známá se netajila nadšením a já s ní souhlasím. Hravý Juke se mi líbil už na ženevském autosalonu, kde měl premiéru, a naživo vůbec nezklamal.

Jako auto do města je opravdu atraktivní, a délku 4,1 metru, jen o pár "čísel" přerůstající malá auta typu Škody Fabia, by mu díky svalnatým blatníkům a offroadovému "looku" nikdo nehádal. Prostě zajímavé, sexy a trendy auto. Jen s tím řízením to přepískli...

Přeposilované a nepřesné

Málokdy se mi stalo, že bych měl z řízení nějakého auta tak divný pocit jako právě u juku. Absolvoval jsem s ním první jízdu ve stejné době, kdy jsem měl na týdenní test rodinnou merivu od Opelu. A přestože jsou oba vozy přibližně stejně velké, dojem z jejich řízení byl nesrovnatelný ve prospěch toho německého.

Nejdřív jsem v juku docela dlouho hledat tlačítko, jímž bych charakteristiku posilovače změnil, tak jak to uměly třeba městské Fiaty Punto, které po zmáčknutí tlačítky City nabídly opravdu možnost točit volantem jedním prstem. U nissanu je to bohužel standard.

Přeposilované a naprosto odtažité řízení nezprostředkovává téměř kontakt s vozovkou, auto je neustále potřeba řídit a korigovat volantem. Nejhorší to bylo na nekvalitní venkovské silnici s pokleslými krajnicemi, tady jsem se opravdu bál, že navštívím pangejt. Obrovská škoda, protože jinak je juke hodně povedený vůz. Ale nastavení posilovače možná ještě bude schopen výrobce upravit.

K ujetí asi dvou stovek kilometrů jsem si vybral nejslabší prodávanou motorizaci s benzinovým motorem 1.6. I když nejslabší, 86 kilowattů je dost; ovšem další šestnáctistovka v nabídce, s přímým vstřikem benzinu a dopovaná turbem (1.6 DIG-T), už nabízí 140 kW.

Právě slabší motor je spřažen bohužel s pouze pětistupňovou převodovkou; silnější má šestku, která atmosférickému agregátu dost chybí. Podruhé škoda, protože "šestikvalt" se dnes montuje i do levnějších aut, než je juke se základní cenou 370 tisíc korun...

Takhle točí na dálnici ve 130 km/h 4 000 otáček, při 90 rovné tři tisíce, což je dost. K tomu se přidá poměrně značný hluk, který úplně vybízí k tomu, aby tam řidič onu "šestku" vrazil a motoru ulevil. Naopak na volnoběh jeho ševelení ani trochu neslyšíte. Na druhou stranu je benziňák hodně točivý, zrychluje s chutí i díky nové technologii zdvojených vstřikovačů paliva, je taky dost pružný, při 1 500 otáčkách zvládne jet na pětku.

Jakoby se tvůrci snažili opravdu vytvořit automobil, který nikdy neopustí městské ulice. Charakteristika motoru i řízení by tomu napovídaly. A ještě spotřeba: jezdil jsem za 6,4 litru na 100 km, což není špatné, protože jsem vůz nijak zvlášť nešetřil. To odpovídá přesně údajům výrobce. Ten také uvádí, že zrychlit z 0 na 100 km/h dokáže šestnáctistovkový juke za 11 sekund.

Komfort především

Ale dost už kritiky, juke má spoustu pozitivních stránek. Tou nejvýraznější je nesmírně pohodlný podvozek, který zdědil "offroadové geny" svých větších bratrů x-traila a qashqaie. Všechny nerovnosti včetně výtluků a železničních přejezdů tlumí s naprostým přehledem. Daní za měkčí nastavení jsou mírné náklony v zatáčkách, což ale u crossoveru nepřekvapí.

Nejpřitažlivější je ale u juku vzhled. O atraktivní svalnaté a "bachraté" karoserii už byla řeč, ovšem daní za její tvar je špatný výhled dozadu přes zadní okno, což ovšem alespoň částečně kompenzují velká zpětná zrcátka. Při pohledu dopředu se mi líbily vyvýšené body na světlech, řidič pak dobře vidí, kde auto končí.

Uvnitř jsem téměř nenašel prostor ke kritice, snad až na to, že u mého konkrétního testovacího vozu už nefungovalo výškové nastavování sedačky. Potěšil mě dostatek odkládacích prostor. Do dvou držáků na středovém tunelu (je lakovaný podle barvy karoserie) se vejdou nejenom kelímky s kávou, ale i velká lahev s pitím, tu s troškou snahy nacpete i do dveří; veliká je i odkládací palubní schránka.

Výborná je gumou měkce vypolstrovaná podložka u řadicí páky pod ovladači klimatizace, dá se tam odložit mobil nebo přehrávač mp4. Opravdu tam drží a ani se neodře. A hned vedle je zdířka na připojení zmíněného přístroje k autorádiu. Ovladače klimatizace jsou velké, kulaté, ovládání je maximálně intuitivní.

Bez výhrad chválím posaz (skoro rozvalení) v dost vysokých opěradlech a dlouhých sedácích. Palubní deska neutiskuje pravé koleno, jako u mnohých malých aut, naopak; vzadu stejně jako u nich, budou mít dlouháni problém s prostorem pro hlavu. Tlustý volant se výborně drží, dva budíky jsou krásně čitelné, mezi nimi jsou digitální palivoměr a teploměr chladící kapaliny.

A na závěr jsem si nechal největší radost: řazení. Neuvěřitelně krátké dráhy řadicí páky doprovází příjemné kovové cvaknutí při zašoupnutí "kvaltu", tak krásně se mi ještě v žádném autě neřadilo. Páka je navíc hezky po ruce na středovém tunelu.

Ceny nemírné

Juke chce být pouze trendovým autem pro mladé a bohaté, někdo jiný si ho těžko koupí. Tak razantní názor ospravedlňuje pohled do ceníku. Začínat totiž na 370 tisících za čtyřmetrové auto neprémiové značky bez klimatizace, to chce odvahu. Nissan ji má, uvidíme, jak dlouho mu vydrží. V minulých letech po počátečním nastřelení cen u modelů tiida a qashqai pak razantně zlevňoval, i o desítky až stovku tisíc. U juka je k mání i pohon všech kol, ovšem výhradně s nejvyšší výbavou Tekna, a za 600 tisíc korun. Můžeme si tipnout, kolik se jich asi v Česku prodá... A jakou tedy jukovi vystavit závěrečnou známku? Řazení a podvozek za 1, motor za 2, řízení za 4, co z toho vznikne? Taková slabší dvojka. A přesně takový jsem měl z nového městského "křížence" dojem.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...