Slavný mercedes proslavili němečtí vodníci a pojmenovaly francouzské noviny

  • 18
Mercedes pro frajírky je automobilovým snem, který znají i celé generace Čechoslováků. Je totiž jednou z hvězd filmu Jak utopit doktora Mráčka. Svou vyvolenou si totiž západoněmecký vodník jede namluvit v tom bouráku bez střechy, Mercedesu 230 SL. Premiéru měl na ženevském autosalonu v roce 1963, přezdívku Pagoda mu vymyslely francouzské noviny.

Roadster W 113 je mezi sběrateli považován za jeden z nejkrásnějších mercedesů.

Hvězda z Ženevy nebo Šarm a sport i pro dámy, tak zněly všeříkající titulky nadšeného tisku po premiéře před šedesáti lety. Francouzské noviny L’Equipe si všimly, že novinka má prohnutou střechu ve stylu buddhistického chrámu. Článek s titulkem Style Pagode předznamenal její pozdější neformální pojmenování. Mercedes řady W 113 vešel do dějin pod přezdívkou pagoda.

Mercedes-Benz 230 SL „Pagoda“ (W 113)na klopené zatáčce testovací dráhy v závodě Mercedes-Benz v Untertürkheimu

Šéfkonstruktér Fritz Nallinger musel odrážet soudy o „zženštilém sportovci“ poukazem na nový trend té doby: „Jsme toho názoru, že sportovní jízda by v současnosti už neměla být spojována s fyzickou zátěží.“ Nallinger vyzdvihoval její přesné a rychlé ovládání převodovky, které „bude vyhovovat i dámě, která nerada řadí a jezdí na čtyřku i po městě“.

Touhu stát se autem pro drsné chlapy zkrátka Mercedes 230 SL nikdy neměl. Za příplatek 550 marek nabízela automobilka dokonce servořízení, a kdo byl líný řadit, mohl si pořídit automatickou převodovku. Těch byla nakonec skoro polovina.

Legenda slaví padesátku. Mercedes pro frajírky byl zženštile pohodlný

Praotec deformačních zón Béla Barényi se postaral o dostatečnou tuhost skeletu a talentovaný francouzský designér Paul Bracq dal bezpečné karoserii atraktivní tvář. Střecha, která od svého středu směrem ke dveřím stoupala mírně vzhůru, byla nejen na pohled zajímavá, ale také praktická.

Automobilka typ 230 SL vybavila dvouokruhovými brzdami. Dva nezávislé brzdové okruhy, dnes samozřejmou součást všech aut, dostal 230 SL jako vůbec první mercedes.

Roadster vycházel z velké limuzíny řady W 111 zvané „křídlák“, kterou automobilka nabízela od roku 1959. Dostal její podvozek (zkrácený o 35 centimetrů) se zadní kyvadlovou nápravou, opatřenou plynokapalinovými tlumiči a také šestiválcový motor s objemem 2,3 litru. Šestibodové vstřikování paliva umožnilo zvýšit výkon na 150 koní, což stačilo na maximální rychlost 200 km/h. V roce 1966 se objem motoru zvýšil na 2,5 litru a za dva roky na 2,8 litru, což přidalo 20 koní výkonu.

Celkem si pagodu pořídilo 48 912 motoristů, čtyřicet procent z nich pocházelo ze Spojených států. S pevnou snímací střechou typu hardtop vyšel Mercedes 230 SL na 20 600 marek.