Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poklady z indiánské rezervace. V Brně vystavili utajené české skvosty

Exkluzivně   13:56
Osm motocyklů značky Indian, které se společně jen tak nesejdou, ukazovala výstava na víkendovém festivalu Brno Revival na brněnském výstavišti. Všechny historické motocykly přitom pocházejí z českých sbírek. Ne náhodou. Československo patřilo dřív k „indiánským“ velmocím.
Motorky Indian na Brněnském okruhu

Motorky Indian na Brněnském okruhu | foto: Robert Sobčák

Za deset let po 1. světové válce se do Československa dostalo nejspíš až k pěti tisícům motocyklů Indian – povětšinou cestovních, zejména legendárních modelů Scout a Chief. Mezi dovezenými stroji však byly i závodní speciály, které ve dvacátých letech ruinovaly konkurenci na československých závodech – a bylo jedno, zda jde o závod okruhový, do vrchu, nebo o plochou dráhu.

„Indiany byly v podstatě nejrozšířenější motocykly v Československu, přestože nebyly vůbec levné,“ popisuje brand manager českého zastoupení a autor výstavy Ondřej Hrůza.

Za obrovským rozmachem stál jediný muž – generální zástupce značky pro střední Evropu František Mařík. Šikovný obchodník budoval od roku 1919 nejen kvalitní prodejní a servisní síť, podařilo se mu kolem značky vytvořit dokonalý marketingový kult. Motocykly prodával běžným lidem, závodníkům, ale třeba i prvorepublikovým policistům. Z Československa se stal pro americkou značku jeden z největších exportních trhů.

Na sto let starém příběhu spojeném s představením nového modelu FTR 1200 S postavil Ondřej Hrůza jedinečnou výstavu, na níž se sešlo osm historických motocyklů, které jsou běžně schované v soukromých sbírkách. „Podařilo se nám získat motocykly ze soukromých sbírek v takovém rozsahu, jaký u nás ještě nikdo neviděl. A je možné, že se to už nikdy takto znovu nepodaří,“ říká Hrůza.

Dvě stě bez brzd po klopené dráze

Nejstarší vystavená motorka pochází z roku 1914. Půllitrový jednoválcový speciál byl určen pro tehdy populární závodění na klopené dráze, stroj s nádhernou původní patinou se tak musí obejít bez brzd a nepotřebuje ani převodovku. Do Česka se dostal před řadou let z Austrálie.

V extrémně nebezpečných závodech, které se jezdily na oválech s dřevěným povrchem, tehdy indiany dominovaly. Motocykl, který svou konstitucí připomíná spíš jízdní kolo, dosahoval rychlosti kolem 140 kilometrů v hodině. To vše bez brzd. O šest let novější 1000 Board Track Racer už má litrový dvouválec, maximální rychlost se díky tomu přehoupla přes dvoustovku. Opět bez brzd.

Výstava připomněla i další genezi board trackových indianů. „Ve dvacátých letech byly závody na klopené dráze kvůli nebezpečí zakázány. Souboje se tak přesunuly na ploché dráhy nazývané v USA obvykle dirt track nebo flat track,“ vysvětluje Hrůza nad dalším litrovým speciálem z roku 1921, který už oproti dvěma starším „board trackům“ dostal spojku.

A připomíná, že Indian byl i prvním vítězem dnes legendární pardubické Zlaté přilby. Právě na této motorce totiž startoval první vítěz závodu, „univerzální“ závodník Zdeněk Pohl.

Speciál pro Evropu s českou historií

Pohl byl i jedním z jezdců, kteří po československých tratích vodili největší unikát z celé výstavy – půllitrový jednoválec přezdívaný „Daytona“ nebo „Altoona“. „Jde o skutečně autentický závodní motocykl, který inženýr Mařík dovezl do Československa v roce 1925. Motocykl má velmi atypickou konstrukci a je pravděpodobné, že už v Americe byl stavěný pro závody v Evropě,“ popisuje Hrůza s tím, že motocykl je minimálně v evropském kontextu naprostý unikát.

Legendární Zdeněk Pohl & Daytona na Letné

Motorku si pořídila rodina Tichých z Kroměříže. Jejich firma patřila k nejúspěšnějším dealerstvím Indianu v Československu. I díky tomu, že u nich nakupovali klienti ze Zlína, který zažíval pod taktovkou Tomáše Bati neuvěřitelný rozmach. Kromě Zdeňka Pohla na motorce závodil i Jaroslav Tichý. A prakticky kamkoliv motocykl přijel, vyhrál. To platilo pro okruhové závody i pro plochou dráhu, na kterou měl Jaroslav Tichý speciální podvozek bez převodovky.

Druhý autentický motocykl je nejspíš jediným zachovaným kusem ze čtyř litrových „dayton“, které František Mařík do Československa dovezl. I tento motocykl má závodní historii, ve dvacátých letech na něm závodil Václav Chlad.

Scout na stěnu smrti

Tři motocykly na výstavě nesou jméno nejslavnějšího modelu značky – Scout. Indian svoji nejslavnější motorku vyráběl od roku 1920 až do roku 1949. Na silnici i na okruhu se osvědčila mimo jiné extrémní spolehlivostí.

To je i jeden z důvodů, proč patřila ke globálně nejoblíbenějším strojům pro akrobaty jezdící po takzvané stěně smrti. Při extrémně nebezpečné atrakci najede jezdec do „bubnu“ se zcela kolmými stěnami, na kterých se motorka drží díky působení dostředivé síly. Život jezdce přitom závisí kromě vlastního umu právě na motorce. Její porucha znamená přinejmenším těžké zranění, pravděpodobněji smrt. I takovýto motocykl našel Hrůza v českých sbírkách – Scout z roku 1927 dnes jeho majitel používá k závodům ve sprintech historických motocyklů.

Na tratích pak lidé mohou potkat i zbývající dva scouty z jedinečné výstavy. Motorky vyrobené v letech 1925 a 1926 patří českému závodníkovi Františku Loučkovi, který s nimi závodí a představil se i na trati mezi brněnskými pavilony.

Motorky Indian na brněnském okruhu
Autoři:
  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

23. května 2024

EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...