Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První jízda s Infiniti Q50. Zkusili jsme, jak se řídí auto po drátě

Vyzkoušeli jsme řízení po drátě. Ve světové premiéře přijíždí v sériově vyráběném autě právě teď. Dostává ho novinka v podobě sedanu Infiniti Q50.

A je to odvážný krok za důležitou hranici, za kterou se nikomu moc nechtělo. Doteď nedotknutelnou mechanickou vazbu nahradí počítače spojené dráty. Vývojáři Infiniti si tedy dali nelehký úkol. Právě revoluční řízení je prací vývojového centra v Barceloně, kam redakci iDNES.cz na vyzkoušení této novinky japonská značka pozvala.

Infiniti Q50

Stále ještě platí, že mezi volantem a koly musí být mechanická vazba. Systém v novém Infiniti má tedy ještě mechanickou zálohu. Mezi řídící tyčí a pastorkem na hřebeni je spojka. Ta je za normálního provozu rozpojená a ve chvíli, kdy dojde k poruše, spojka sepne a mechanicky spojí kola s rukama řidiče. To pro uklidnění těch, kteří elektronice nevěří.

Řízení obstarávají tři elektromotory, na každém kole jeden, ale ty jsou spojené mechanicky, aby se kola natáčela stejně. Třetí elektromotor je na volantu a obstarává zpětnou vazbu. Když stojíte na semaforu a hodně se soustředíte, cítíte ve volantu velmi jemné chvění od běžícího motorku. 

Infiniti Q50

To všechno komandují řídící jednotky, povídající si po metrech kabelů. A spousta senzorů.

Na smysly samotného řidiče nepůsobí "řízení po drátě" o nic uměleji než dnešní přeposilovaná řízení bez citu většiny moderních aut. Když o tom nevíte, nepoznáte rozdíl. Naopak, když máte přímé srovnání a usednete do auta, které ho nemá, zdá se vám, že zatáčí o něco neochotněji. Ve slalomu působilo Q50 s novým řízením mrštněji.

Elektronika neomezovaná mechanikou totiž může Q50 nabídnout různé nastavení tuhosti a strmosti řízení. Když nastavíte ten nejsportovnější mód, projedete slalom jen jemnými pohyby volantem. A inženýři na bezpečnostní prvky zase unikátní systém řízení využili pro asistenta pro udržování v jízdních pruzích.

U Infiniti vyzdvihují ještě jednu výhodu. Protože kola a volant nic nespojuje, nepřenášejí se vibrace k rukám řidiče. Nejlíp se to pozná na rozvrásněné silnici nebo na retardérech. Tam, kde řidič čeká aspoň jemné vibrace do rukou a masáž dlaní, se nic neděje. Volant se ani nehne, na retardér tak můžete najíždět s rukama z volantu.

Čekal jsem videohru a ve výsledku jsem mile překvapen. Kdo tomu nevěří, ušetří u Q50 za příplatek a dostane klasické elektrohydraulicky posilované řízení.

Nová doba

Infiniti je malá značka. Nissan ji před pětadvaceti lety zřídil, aby uspokojil náročnější zákazníky, kteří kupovali BMW, Mercedesy a pak Lexusy. Infiniti však Evropu dobývá jen zvolna. V Česku má jediný obchod. Průhonické dealerství a servis má měřeno čísly vlastně velmi dobré výsledky. Obslouží celou desetimilionovou republiku.

Nejnovější přírůstek Q50 by měl být jedním ze stěžejních modelů. Míří proti trojkovému BMW nebo letos novému Lexusu IS. Vnějšími mírami i velikostí kabiny však pokukuje po vyšší třídě Mercedesu E a Audi A6. Na délku má 4,8 metru. Rozvor je velkorysých 285 cm.

Zvenčí je to atlet. Vlnobití křivek a prolisů tentokrát designéři chvályhodně umravnili. Příď je nízká a agresivní. Boky svalnaté a záď důstojně mohutná. Jen pro upřesnění: Až se budete ošívat nad "japonským" výrazem Q50, vzpomeňte si, že na design u značky dohlíží Alfonso Albaisa, Američan kubánského původu. A Q50 je právě jeho dílem.

Interiér zahrne moderními technologiemi a luxusem. Líbí se skvělé odhlučnění. Místa je pro všechny v obou řadách dost. Dvojice vepředu si hoví ve skvěle tvarovaných a pohodlných sedadlech. Před spolujezdcem je hodně vykousnutá přístrojovka. Zadní lavice je výhradně dvoumístná. Prostřední místo je opravdu nouzové.

Infiniti Q50

Středový panel přístrojovky obsadila skvěle vypadající a fungující dotyková obrazovka. Nad ní je ještě jedna, aby byla navigace pořád k vidění. A kdo nerad dotykáče, je tu ještě klasický otočný ovladač pro pohyb v menu klasickým způsobem. Navíc důležité funkce je ještě možné ovládat tlačítky.

Kabina je prostorná, horší je to s místem v kufru. Když sáhnete po hybridní verzi, vejdou se do něj tak dva kuříky na palubu do letadla, diplomatka a kabát. Řečí čísel: diesel naloží 510 litrů, hybrid 400. U dieselu jsou sklopná zadní opěradla, u hybridu tomu překážejí baterky.

Nové infiniti je ovšem hlavně řidičské auto. Tak má jezdit sportovně laděný sedan této kategorie. Cítíte, že má pohon zadních kol, ale není zákeřně kousavý. Koncepci využívá efektivně, průjezdy zatáčkou jsou tak dravé a zároveň jisté.

Jízda je zároveň komfortní a ladná. Jak si však povede na českých silnicích, je otázka. Ráfky totiž obouvají pneumatiky se zesílenou bočnicí (run-flat). A s těmi jsou třeba moderní bavoráky kostitřasy.

Pod kapotu je na výběr mezi turbodieseleovým čtyřválcem 2,2litru, vypůjčeným od Mercedesu, a šestiválcovým vidlicovým atmosferickým benziňákem s výkonem 364 koní, který je vždy spojený s elektromotorem v hybridním soustrojí. Elektromotor je vložený mezi měnič automatu a motor přes dvě spojky.

Hybridní pohon není na palubě k otupení závodivých choutek řidiče jako třeba u lexusů. Infiniti přidává říz a sílu. Na rozjezdu tak má řidič 546 newtonmetrů. Infiniti přirovnává "hybridizaci" k přeplňování, 50kilowattový motor má přidat pohonu elán a rozumná spotřeba je příjemným bonusem.

Elektrifikaci pojímá Q50 efektivně. Není pokrytec, a tak se pochlubí pořádně tlustými koncovkami výfuků. Elektromotor používá při vlažných rozjezdech a poskocích po městě. Když chcete razantně vystartovat, motor nastartuje a vystřelí. Tříapůllitrový šestiválecmá nádherný zvuk. Zvonivě halasí a táhne podporován skvěle pracující sedmistupňovou převodovkou. Na stovku vystřelí za pět sekund, to mluví za všechno.

Infiniti Q50

Automat řadí hladce a rychle. Když se ve sportovním módu zapomene a nepodřadí, uděláte to vy pádly pod volantem. Anebo to zachrání motor lineární gradací výkonu. Chce to aspoň tři tisíce otáček.

Infiniti vyžaduje specifickou náturu. Není tuctové zvenku ani zvenčí a vyžaduje nadšence, kterému nevadí, že jediná "infinitárna" široko daleko je jen v Praze.

Cenovka 861 tisíc korun s DPH za nejlevnější Q50 s turbodieselem je zajímavá. Základní verze má manuální šestistupňovou převodovku, se sedmistupňovým automatem pak stojí 916 tisíc korun. Hybrid startuje lehce pod hranicí 1,3 milionu. Za šedesátitisícový příplatek je k mání i s pohonem všech kol, ten se však bohužel nechystá pro diesel, který má podle plánů Infiniti dělat 60 procent evropských prodejů.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

23. května 2024

Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...