Gallardo - "malé" Lamborghini, které se narodilo proto, aby prohánělo (a především přetáhlo zákazníky) soupeře typu Ferrari 360 Modena a Porsche 911 v těch nejvyšlechtěnějších verzích.
Zařazuje se tak mezi supersportovní vozy, které se nejlépe cítí především při řádění na závodních okruzíchGallardo však neodmítne ani běžný provoz na "civilních" komunikacích. Záleží na majiteli, bude-li nové Lamborghini trápit v městském provozu, při jízdách do práce, za nákupy, či zábavou a nebo jej nechá proběhnout na okruhu.
Design
Základní stylistický koncept menšího bratra murciélaga byl nastíněn v roce 2000. Zadáním pro designéry bylo vymyslet vůz, který bude i přes nový a atraktivní kabát identifikovatelný jako typické Lamborghini.
Úkolu se zhostil Giugiaro se svým studiem Italdesign. Na základě jeho základního konceptu tak vznikl vůz hlásící se na jedné straně k dravému, jednoduchému a "svalnatému" designu vozů s býkem ve znaku, na druhou stranu gallardo reprezentuje moderní design, který rozhodně pouze neopakuje v minulosti osvědčené postupy a jde svou vlastní cestou. Rozhodně patři, alespoň v otázce designu k tomu lepšímu, co si může dnešní milionář se slabostí pro rychlé vozy pořídit.
Jednoduchý profil vozu naznačuje výborné aerodynamické vlastnosti. Ani zpracování luxusem čišícího interiéru u Lamborghini neodbyli, prostor pro pilota a spolujezdce je tak pevně zakomponován do struktury vozu, pasažéři jsou tak obklopeni nejen luxusem a pohodlím, ale především bezpečím.
Ostře řezané rysy, které jsou umně zakomponované do jinak relativně jednoduchých základních linií vozu, podporují sportovní a dynamický vzhled. Agresivitu podtrhují výřezy vstupů vzduchu v předním spojleru, výsledný dojem potom podtrhují nad nimi umístěné světlomety.
Zadním partiím pak dominují hranaté světlomety navazující na zadní horizontální lapače vzduchu, zadním světlometům zdatně sekundují výrazné koncovky výfuků. Při vyšších rychlostech pak mohou diváci obdivovat křídlo zadního spojleru optimalizující svou polohu podle aktuální rychlosti.
Vůz této cenové kategorie by si možná zasloužil kamerový systém informující řidiče o dění za vozem. V automobilu, hýřícím elektronickými pomocníky by si své místo určitě zasloužil. Gallardo prozatím zůstává u klasických zrcátek. Za jejich provedení se sice stydět nemusí, svými nemalými rozměry však na čistých liniích vozu působí lehce rušivě. Nemluvě o aerodynamické "náročnosti", která je u vozu, u kterého výrobce věnuje nemalý čas a prostředky na optimalizaci aerodynamiky, jistě výrazná.
Výrazným stylistickým prvkem jsou též devatenáctipalcová kola obutá na pětipaprskových discích.
Systém vzhůru otevíraných dveří je "rezervovaný" pouze pro dvanáctiválcové vozy ze Sant´Agata Bolognese, gallardo se tak musí spokojit s klasicky otevíranými dveřmi.
Motor
Srdce nového Lamborghini má objem pět litrů rozdělených do deseti válců. Maximální výkon činí 500 koní, točivý moment je též pozoruhodný - 510 Nm.
Narozdíl od klasického dvaasedmdesáti stupňového V, na které jsme u Lamborghini zvyklí, svírají válce v motoru gallarda 90 stupňů. Více otevřené V napomohlo snížit těžiště celého vozu, nemluvě o snížení výšky celého motoru.
Zvláštní pozornost italští konstruktéři věnovali optimalizaci sacího potrubí. Nejen jeho variabilní délka, ale i další technické inovace napomohly k lepším výkonovým charakteristikám.
Desetiválec pod kapotou gallarda tak dosáhne 80% točivého výkonu při 1500 ot/min, maxima (510Nm) pak dosáhne při 4500 ot/min.
Pro úplnost dodejme, že maximálních 500 koní (367kW) výkonu dosáhne motor při 7800 otáčkách.
Výkon motoru je přes šestistupňovou převodovku přenášen na všechna čtyři kola.
Pohodlnější řidiči uvítají variantu se sekvenční automatickou převodovkou.
Systém Lamborghini Viscous Traction obstarává přísun a nejefektivnější rozdělení výkonu na každé z kol.
Lamborghini Viscous Traction Při jízdě konstantní rychlostí na povrchu s dostatečnou přilnavostí je výkon rozdělen v poměru 30/70 procentům mezi přední a zadní nápravu. Při ztrátě trakce však viskózní spojka přerozdělí co nejefektivněji výkon. Při zrychlení na přilnavých površích je větší část výkonu přenášena na zadní nápravu. Naopak při ztrátě trakce, je výkon přenášen ve větší míře na přední nápravu. Pro zachování bezpečnosti a ovladatelnosti vozu. |
Pro Gallardo, inženýři od Lamborghini postavili extrémně tuhý a lehký hliníkový rám. Při jeho konstrukci si nechali poradit od odborníků od Audi.Ve spolupráci s dalšími hi-tech materiály tak vůz dosahuje hmotnosti pouhých 1430 kg.
Podvozek
Je už tradicí Lamborghini, že architektura odpružení je čtyřúhelníková. Propracovaná konstrukce tak má v souhře s přesně definovanými parametry pružin a stabilizačních tyčí hlavní zásluhu na kvalitních jízdních vlastnostech gallarda.
Volba devátenáctipalcových pneumatik umožnila použít obří kotouče brzd (vpředu 365mm, vzadu 335mm), které mohou být ve spolupráci s třmeny Brembo (osmipístkovými vpředu, čtyřpístkovými vzadu) pro nepřipoutané pasažéry při pouhém razantnějším zabrždění velmi nebezpečné.
Pro bezpečnost jsou kvalitní brzdy hlavním předpokladem, jsou-li doplněny nejmodernějšími systémy ABS a ESP, jako v případě gallarda, je o bezpečnost posádky postaráno více než dobře.
Nepřehlédnutelné "boty" od Pirelli o úctyhodných rozměrech 235/35 ZR19 pro přední a 295/30 ZR19 pro zadní nápravu jasně napoví s kým máte tu čest.
Pro fanoušky zimních sportů malá kuriozita: pro ty, kteří se rozhodnou své gallardo vyvézt na hory, připravil milánský výrobce sadu zimních pneumatik ve stejných rozměrech - "hurá do bílé stopy":
Co umí?
Vysoký výkon v kombinaci s minimální hmotností napovídá, že malé Lamborghini je spíše ušlechtilé závodní nářadí, než přibližovadlo na ranní cesty do práce, nebo večer do kina.
Maximální rychlost 309 km/h i tak pravděpodobně okusí velmi málo z nich.
Specifikace:
Rám a karoserie:
Rám | prostorový hliníkový |
Karoserie | vnější panely příchycené na rám šrouby, příp. příchytkami z termoplastického materiálu |
Nápravy | čtyřúhelníkové schéma, zkrutné tyče, tlumiče KONI - samoregulovatelné |
ESP | kompletní výbava ABS, ASR a ABD |
Brzdy | Power vacuum assisted. Třmeny z hliníkové slitiny 8 pístků vpředu, 4 vzadu. Chlazené kotouče 365 x 34 vpředu; 335 x 32 vzadu |
Rízení | s posilovačem, hřebenové |
Pneumatiky | Pirelli Pzero 235/35 ZR19 vpředu; 295/30 ZR19 vzadu |
Kola | hliníková slitina 8,5´x 19´´vpředu; 11´x 19´´ vzadu |
Průměr otáčení | 11,5 metru |
Zadní spojler | elektricky nastavitelný |
Airbagy | přední dvoustupňové pro řidiče a spolujezdce, boční a hlavové |
Motor:
Typ | 10 válců do V 9 stupňů, DOHV 4 ventily na válec |
Objem | 4961 ccm |
Vrtání x zdvih | 82,5 mm x 92,8 mm |
Sání | proměnná geometrie |
Kompresní poměr | 11:1 |
Max. výkon | 500 koní (367 kW) při 7800 ot/min |
Max. točivý moment | 510 Nm při 4500 ot/min |
Kontrola emisí | třícestný katalyzátor s lambda sondou |
Chlazení | dva chladiče vody + chladič oleje + chladič motoru |
Řídící jednotka | Lamborghini L.I.E.; sekvenční vstřikování multipoint, systém Drive-by-Wire |
Mazání | suchá skříň |
Pohon:
Pohon | permanentní 4x4 se systémem viscious traction |
Převodovka | 6+1 manuální; (automatická E_GEAR s ovládáním na sloupku volantu) |
Spojka | dvojitá, průměr 215 mm |
Zadní diferenciál | s omezeným prokluzem 45% |
Přední diferenciál | s omezeným prokluzem, řízeno systémem ABD |
Maximální rychlost:
Maximální rychlost | 309 km/h |
Rozměry:
Rozvor | 2560 mm |
Délka | 4300 mm |
Šířka | 1900 mm |
Výška | 1165 mm |
Rozchod | 1622 mm - vpředu; 1592 mm - vzadu |
Hmotnost (bez paliva) | 1430 kg |
Rozdělení hmotnosti | 42/58 (vpřed/vzad) |
Objem nádrží provozních kapalin:
Nádrž | 90 litrů |
Olej | 10 litrů |
Chladící kapalina | 20 litrů |
Stáhněte si tapetu Lamborghini Gallardo:
800 x 600 | |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |
Lamborghini Gallardo |