Neštěstí postihlo francouzské turisty cestující na karibský ostrov Martinik. Jejich letadlo se v úterý zřítilo na západě Venezuely a všech 160 lidí zahynulo. - více zde
Francouzský deník Le Figaro upozornil na to, že druhý pilot nebyl dostatečně proškolen a neměl tolik zkušeností. Jednadvacetiletý Kolumbijec absolvoval jen něco málo přes tisíc hodin letu, navíc vždy v doprovodu svého otce. Hlavní pilot byl však dostatečně zkušený, dodal server LeFigaro.fr.
Policisté podle deníku musí také prověřit, zda byl letoun Douglas MD 82 společnosti West Caribbean technicky udržovaný. Ředitelství civilního letectví ho sice kontrolovalo, ale několikrát musel zůstat na letišti kvůli bezpečnostním problémům. Minulý týden byl znovu kvůli opravě mimo provoz a sama jeho posádka radila cestujícím, aby si u společnosti stěžovali.
Nízkonákladová společnost West Caribbean byla navíc na pokraji úpadku. Havarovaný letoun byl poslední, který měla k dispozici, protože v létě byl provoz ostatních zakázán kvůli bezpečnostním problémům.
Havarovaný letoun byl podle serveru LeFigaro.fr vyroben v roce 1986 pro americké Continental Airlines. Neprošel však zpřísněnými podmínkami, které byly přijaty po atentátech 11. září 2001, a byl odstaven v mojavské poušti.
EU chce zveřejnit problémové aerolinky
Francouzský ministr dopravy Dominique Perben se už vyslovil pro zpřísnění kontroly nízkonákladových leteckých společností a francouzský člen Evropské komise pro dopravu Jacques Barrot řekl, že komise chce na internetu zveřejnit seznam leteckých společností, které měly problémy s bezpečností.
Agentura ČTK cituje list Le Parisien, podle kterého v Latinské Americe a karibské oblasti připadá na milion startů 2,4 nehody, při nichž je letadlo zcela zničeno. V Africe je to však 13,3 a na Blízkém východě 3,1. Nejlépe jsou na tom v Oceánii (0,0), v USA a Kanadě (0,4) a v Číně (0,5). V Evropě je to 0,7 a v Asii mimo Čínu 1,7.
Letadlo explodovalo za letu
Příčina havárie letadla zatím není známa. Letečtí vyšetřovatelé už našli druhou černou skříňku havarovaného letadla a poslali ji na analýzu do laboratoří Úřadu vyšetřování havárií (BEA).
Vyšetřování také prokázalo, že motory letadla explodovaly už za letu. Roztroušené kousky motorů byly poslány na expertizu. Jako možná příčina je nejčastěji zmiňován únik paliva či jeho nedostatečná kvalita.