"Letadlo spadlo z třísetmetrové výšky. Dva piloti a tři pasažéři byli na místě mrtví. Nyní ve spolupráci s policií kontaktujeme jejich rodiny," řekla večer mluvčí ministerstva zahraničních věcí Zuzana Opletalová.
Proč skončil nedělní let tak tragicky, není jasné. Na palubě byl totiž jeden z nejzkušenějších českých pilotů, Petr Toužimský. Není však jasné, zda letadlo řídil právě on. Do Kyjeva totiž letěl ještě jeden pilot, kterým mohl být spolumajitel pražské společnosti Minib, která se zabývá výrobou topných těles, Miloš Novák.
Stroj byl v perfektním stavu
Letadlo Beechcraft s německou poznávací značkou se na cestu vydalo z Karlových Varů tento pátek. Do Hradce Králové vezlo majitele firmy Minib, manžele Novákovi. Z Hradce do Kyjeva vyletělo podle plánu včera ve dvě hodiny odpoledne.
V té době ještě nic nenapovídalo, co se stane. Bylo zataženo, ale nepršelo ani nefoukal vítr. Stroj byl navíc v naprostém pořádku, nedávno předtím totiž prošel technickou kontrolou.
Do letadla nastoupil pilot Toužimský, manželé Novákovi a ještě jeden muž se ženou. "Nikdo z nich nepřežil, žádní další lidé však v důsledku pádu letu nezahynuli ani nebyli zraněni," říká Jan Paďourek z velvyslanectví na Ukrajině.
Proč na Ukrajinu cestovali, se včera nepodařilo zjistit. "Nezlobte se, nepodáváme žádné informace," řekla včera jedna ze zaměstnankyň firmy.
Příčiny neznámé
Tři hodiny letu nejspíš proběhly v pořádku. Problém nastal až těsně před cílem. "Příčiny neštěstí se vyšetřují, na Ukrajině je ale už několik dní silná mlha," řekla Opletalová.
Manželé Novákovi měli přitom s letadly zkušenosti. Na svou firmu nakoupili v minulých letech tři malá letadla značky Cessna. Jedno z nich mělo před dvěma lety malou nehodu. Když se pilot projížděl po ploše letiště, začal mu hořet podvozek.
Manželé se však nenechali od létání odradit. Dokonce jednali o tom, že si pronajmou část letiště ve Slaném a postaví si tam malý hangár. Jednání už nestačili dokončit.
. BEZ ČERNÉ SKŘÍŇKYKombinace, kdy na palubě letadla je majitel letecké společnosti se zkušeným pilotem, není podle předsedy Technické komise českého sdružení dopravních pilotů Karla Mündela ani trochu šťastná. "Jde o kombinaci, která se nemá ráda. Majitel letounu totiž může pilota nutit i k manévrům, do nichž by jinak nešel. Stalo se to i při leteckém neštěstí Tomáše Bati v roce 1933," přípomíná Mündel. |