Diskuze

Stud z létání. Na Švédy dotírá svědomí kvůli ničení životního prostředí

Do švédštiny proniká nový módní výraz: flygskam. Slůvko, které by se dalo přeložit jako „stud z létání“, shrnuje pocity stále většího počtu Švédů, kteří kvůli obavám o globální klima omezují používání letadel a místo nich volí ekologičtější dopravní prostředky, zejména vlaky. Jezdí jimi například i na dovolenou do Španělska.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Na oblíbenou švédskou destinaci Kanárské ostrovy se proto budou plavit na vikingských lodích...;-D

0 0
možnosti
RM

Osobně ten "nový" pocit a jednání oceňuji. Lidstvo se chová jako nepříčetné. Stačí si vzpomenout, že vyvážíme maso a odjinud ho zase dovážíme nebo, že velké státy neřeeší co s plasty, klimatem, vodou ..., ale hlavně posvátnou 2% úlitbu (z HDP) na zbrojení.

1 0
možnosti
PT

Ale některé "pokrokové" státy to mají s platy a dalším odpadem vyřešeno, u řeky rampa, tam přijede náklaďák s odpadem, vyklopí to do řeky a voda to hezky odnese jinam.

A potom se EU snaží tenhle celosvětový problém řešit tak, že zakáže v EU plastová brčka na pití. Rv

0 1
možnosti

J67a98n 90Š30m63í92d97a

15. 4. 2019 14:24

Staré známe přísloví:"Všeho příliš škodí" je zde namístě; stačí mrknout na https://www.esky.com/radar a zjistíme, že nad Evropou je z letadel vytvořen doslova "dešti neprostupný deštník"... obávám se, že ve vyspělých zemích bude již elektromobil běžný dopravní prostředek, ovšem u nás, v této zamindrákované kotlině, budeme stále a dokola blahořečit spalovacím motorům.

1 5
možnosti
JS

J45a76n 57S66o74u20č12e35k

15. 4. 2019 14:28

Například v Německu, které chce výrobu spalovacích motorů ukončit do roku 2030,že? A zároveň si zruší elektrárny. Tak jsem zvědav, kde si budou ty milióny elektromobilů nabíjet.

4 1
možnosti
Foto

Aha, takže kdo sestřelí letadlo, ten udělá něco pro životní prostředí.

0 1
možnosti
MV

Potíž je ve spotřebě. Našla jsem si, že při plném vytížení spotřebuje dopravní letadlo na trase Praha Paříž cca. 30 l/osoba. Letecky 850 km, po silnici cca 1000. To u auta reprezentuje cca 70 l PHM, což znamená, při plném vytížení 14 l/osoba. Vlak je na tom ještě mnohem lépe.

0 0
možnosti
MV

Pravdou je, že letecká doprava je hrobníkem klimatu. Řešíme elektromobilitu, zákaz dieselů, filtry pevných částic, bionaftu ... a přitom (dle mne) osobní automobily jsou podstatně menšími znečišťovateli než letadla.

1 1
možnosti
PHH

Není to pravda. Letecká doprava se podílí celkově jen asi 15%, protože auta najezdí za stejnou časovou jednotku (rřeba rok) několikanásobně víc. Osobní doprava se podílí na celkových emisích mnohem víc, než letecká. Dokonce i víc, než námořní. Celkově námořní doprava produkuje kolem 4-5% veškerého znečištění CO2 produkovaného člověkem.

Pokud se zaměříme jen produkci CO2 v dopravě, tak 40% dělá nákladní doprava, z toho asi třetina je námořní doprava (13%), 60% činí osobní doprava, a z toho skoro polovina připadne na městskou osobní dopravu (30%).

Letecká doprava (mezinárodní i vnitrostátní) představuje pouze 16% emisí z přepravy cestujících.

Zdroj: https://www.planete-energies.com/en/medias/close/global-transportation-sector-co2-emissions-rise

0 0
možnosti
JS

J43a21n 86S14o33u31č54e32k

15. 4. 2019 13:25

Aha, takže nyní bude nepřítel planety ten, kdo létá letadlem a nemá elektromobil. Možná, že není daleko doba, kdy ekoteroristi budou zapalovat auta se spalovacími nebo vznětovými motory ve jménu snižování oxidu uhličitého. Apropo, osobně jsem raději, že se cca o 2-3 stupně oteplí, než aby přišla nová doba ledová. A navíc, teplejší a chladnější období se střídala v dějinách Země mnohokrát. A dávno před vznikem člověka.

3 1
možnosti
MH

M37i26c36h48a51l 42H73a28u32f

15. 4. 2019 13:29

Tak o tom už psal jistý pan Kulhánek v jednom ze svých děl. Obecně z jeho prací čiší láska k ekologům ;-D

2 0
možnosti
MB

M10i68l76o94š 13B60é98m

15. 4. 2019 13:16

To je pro mě zase novinka. Já zatím viděl jenom jakousi hrdost na součet nalétaných mil. :-)

0 0
možnosti
JR

J76a74k12u66b 12R75o57u31s

15. 4. 2019 13:07

No myslím, že většina švédů se s tímto názorem určitě neztotožňuje. To zase bude spíš pár hodně hlasitě křičících exotů.

8 0
možnosti
MG

Nas partner, majitel architektonickeho studia z Darmstadtu sa z tohto isteho dovodu odmietol priletiet na konferenciu v Rige. Kolegyna z HafenCity Univerzity zasadne nelieta na ziadnu rodinnu dovolenku. Takych ludi je dost.

0 0
možnosti
TT

Mohl by někdo popíchnout dráhy - nejen ty České -, aby obnovily zaniklé dohody a znovu zavedly prodej jízdenek na dlouhé vzdálenosti. Příklad: do Portugalska si člověk jednu (mezinárodní) jízdenku koupit nemůže, což ale v devadesátých letech ještě šlo. Odpadá tak značný komfort vyplývající z měsíční platnosti mezinárodních jízdenek, díky které může člověk cestu přerušovat a pojmout ji jako výlet, jako dovolenou. Když jedu do Splitu a někde cestou se rozhodnu pár dní zůstat, není problém. Sice si člověk v tom dnešním stavu může poskládat cestu dle libosti - ale po pravdě, kdo bude zkoumat nabídky u x dopravců, o tom, že ne každý oplývá znalostmi cizích jazyků nemluvě. Takže klik, zlevněná letenka u TAP je za 100 liber, a letí se.

0 0
možnosti
PV

Stejně si myslím že menší ekostopu stejně zanechám když na podzim sednu do letadla, odletím do tepla a nebudu celou zimu topit.

0 0
možnosti
JB

Tohle je ale zajímavá teorie R^:-)

2 0
možnosti