- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Na oblíbenou švédskou destinaci Kanárské ostrovy se proto budou plavit na vikingských lodích...
Osobně ten "nový" pocit a jednání oceňuji. Lidstvo se chová jako nepříčetné. Stačí si vzpomenout, že vyvážíme maso a odjinud ho zase dovážíme nebo, že velké státy neřeeší co s plasty, klimatem, vodou ..., ale hlavně posvátnou 2% úlitbu (z HDP) na zbrojení.
Ale některé "pokrokové" státy to mají s platy a dalším odpadem vyřešeno, u řeky rampa, tam přijede náklaďák s odpadem, vyklopí to do řeky a voda to hezky odnese jinam.
A potom se EU snaží tenhle celosvětový problém řešit tak, že zakáže v EU plastová brčka na pití.
Staré známe přísloví:"Všeho příliš škodí" je zde namístě; stačí mrknout na https://www.esky.com/radar a zjistíme, že nad Evropou je z letadel vytvořen doslova "dešti neprostupný deštník"... obávám se, že ve vyspělých zemích bude již elektromobil běžný dopravní prostředek, ovšem u nás, v této zamindrákované kotlině, budeme stále a dokola blahořečit spalovacím motorům.
Například v Německu, které chce výrobu spalovacích motorů ukončit do roku 2030,že? A zároveň si zruší elektrárny. Tak jsem zvědav, kde si budou ty milióny elektromobilů nabíjet.
Aha, takže kdo sestřelí letadlo, ten udělá něco pro životní prostředí.
Potíž je ve spotřebě. Našla jsem si, že při plném vytížení spotřebuje dopravní letadlo na trase Praha Paříž cca. 30 l/osoba. Letecky 850 km, po silnici cca 1000. To u auta reprezentuje cca 70 l PHM, což znamená, při plném vytížení 14 l/osoba. Vlak je na tom ještě mnohem lépe.
Pravdou je, že letecká doprava je hrobníkem klimatu. Řešíme elektromobilitu, zákaz dieselů, filtry pevných částic, bionaftu ... a přitom (dle mne) osobní automobily jsou podstatně menšími znečišťovateli než letadla.
Není to pravda. Letecká doprava se podílí celkově jen asi 15%, protože auta najezdí za stejnou časovou jednotku (rřeba rok) několikanásobně víc. Osobní doprava se podílí na celkových emisích mnohem víc, než letecká. Dokonce i víc, než námořní. Celkově námořní doprava produkuje kolem 4-5% veškerého znečištění CO2 produkovaného člověkem.
Pokud se zaměříme jen produkci CO2 v dopravě, tak 40% dělá nákladní doprava, z toho asi třetina je námořní doprava (13%), 60% činí osobní doprava, a z toho skoro polovina připadne na městskou osobní dopravu (30%).
Letecká doprava (mezinárodní i vnitrostátní) představuje pouze 16% emisí z přepravy cestujících.
Zdroj: https://www.planete-energies.com/en/medias/close/global-transportation-sector-co2-emissions-rise
Aha, takže nyní bude nepřítel planety ten, kdo létá letadlem a nemá elektromobil. Možná, že není daleko doba, kdy ekoteroristi budou zapalovat auta se spalovacími nebo vznětovými motory ve jménu snižování oxidu uhličitého. Apropo, osobně jsem raději, že se cca o 2-3 stupně oteplí, než aby přišla nová doba ledová. A navíc, teplejší a chladnější období se střídala v dějinách Země mnohokrát. A dávno před vznikem člověka.
Tak o tom už psal jistý pan Kulhánek v jednom ze svých děl. Obecně z jeho prací čiší láska k ekologům
To je pro mě zase novinka. Já zatím viděl jenom jakousi hrdost na součet nalétaných mil.
No myslím, že většina švédů se s tímto názorem určitě neztotožňuje. To zase bude spíš pár hodně hlasitě křičících exotů.
Nas partner, majitel architektonickeho studia z Darmstadtu sa z tohto isteho dovodu odmietol priletiet na konferenciu v Rige. Kolegyna z HafenCity Univerzity zasadne nelieta na ziadnu rodinnu dovolenku. Takych ludi je dost.
Mohl by někdo popíchnout dráhy - nejen ty České -, aby obnovily zaniklé dohody a znovu zavedly prodej jízdenek na dlouhé vzdálenosti. Příklad: do Portugalska si člověk jednu (mezinárodní) jízdenku koupit nemůže, což ale v devadesátých letech ještě šlo. Odpadá tak značný komfort vyplývající z měsíční platnosti mezinárodních jízdenek, díky které může člověk cestu přerušovat a pojmout ji jako výlet, jako dovolenou. Když jedu do Splitu a někde cestou se rozhodnu pár dní zůstat, není problém. Sice si člověk v tom dnešním stavu může poskládat cestu dle libosti - ale po pravdě, kdo bude zkoumat nabídky u x dopravců, o tom, že ne každý oplývá znalostmi cizích jazyků nemluvě. Takže klik, zlevněná letenka u TAP je za 100 liber, a letí se.
Stejně si myslím že menší ekostopu stejně zanechám když na podzim sednu do letadla, odletím do tepla a nebudu celou zimu topit.
Tohle je ale zajímavá teorie