Příčina nehody stále není známa a vyšetřuje se. Soudí se, že hned po startu letoun zasáhl blesk.
Letadlo typu Suchoj Superjet 100 na pravidelné vnitrostátní lince Aeroflotu číslo 1492 z Moskvy do Murmansku nouzově přistálo v neděli 5. května 2019 na mezinárodním moskevském letišti Šeremetěvo krátce poté, co odsud odstartovalo. Po tvrdém přistáním, které se podařilo až napodruhé, ihned začalo hořet. Na palubě cestovalo 73 pasažérů a pět členů posádky. 37 lidí přežilo, 10 z nich bylo zraněno. Příčinou smrti většiny pasažérů bylo udušení kouřem.
Podle informací, které získal Interfax od nejmenovaného zdroje dobře obeznámeného s vyšetřováním, přistával stroj s plnými nádržemi paliva. To se posádka neodvážila před přistáním vypouštět, protože zřejmě po zásahu blesku zcela ztratila kontakt i s dispečery. Provádět bez něj nad Moskvou manévry s vypouštěním paliva bylo nebezpečné.
Vyšetřovací výbor Ruské federace zahájil proti pilotovi trestní řízení podle článku 263 části 3 ruského trestního zákoníku (porušení bezpečnostních pravidel týkajících se vzdušné dopravy a leteckých operací, které vedly z důvodu nedbalosti k smrti dvou nebo více osob). Maximální sazba je v takovém případě až sedm let odnětí svobody.
„Vyšetřování stále pokračuje. Obvinění byla vznesena proti Denisu Jevdokimovovi, naše letecká společnost poskytne všestrannou pomoc vyšetřovatelům,“ uvedla mluvčí Aeroflotu. Zároveň vyzvala média a veřejnost, aby nešířily předběžné závěry o příčinách nehody ještě před tím, než bude vyšetřování uzavřeno.
Podle zdroje obeznámeného s případem si Jevdokimovův obhájce vyžádal zvláštní prozkoumání konstrukce podvozku a hořlavosti materiálů interiéru letadla. Testovány budou též elektrické řídicí systémy letadla, uvádí ruská státní agentura TASS.
Příčiny květnové katastrofy stále nejsou jasné. Podle hlavní vyšetřovací verze za nehodu může zásah blesku do letadla, po němž selhala elektronika. „Zásah blesku potvrdil i jeden z členů posádky,“ citovala agentura TASS nejmenovaný zdroj z vyšetřovacího týmu.
Podle informací ruského listu Kommersant byl havarovaný stroj prakticky nový, Aeroflot ho od ruského výrobce získal předloni. Stroj byl využíván na středních regionálních tratích. Letouny Suchoj Superjet 100 používá několik aerolinek v Indonésii, Mexiku nebo Irsku.
5. května 2019 |