Nejvyšší soud zároveň odmítl žádost státního žalobce o přísnější trest, píše italský server La Repubblica.
Výletní loď, jíž kapitán velel, v roce 2012 ztroskotala u ostrova Giglio u pobřeží jižního Toskánska s více než 4 200 lidmi na palubě. Schettinovi je kladeno za vinu, že plavidlo odchýlil od kurzu a přiblížil ke břehu manévrem zvaným inchino, jímž někdy výletní lodě rozsvícenými světly a sirénami zdraví obyvatele ostrova.
Před soudem Schettino v pátek uvedl, že ten osudný večer měl opravdu v úmyslu tento manévr provést, aby potěšil ředitele hotelu Tievoli, ale nechtěl se dostat tak blízko ke břehu.
Námořní autority rovněž Schettinovi vytýkají, že potápějící se loď opustil mezi prvními, ačkoli jako kapitán měl být tím posledním, kdo z paluby odejde. V médiích si proto vysloužil přezdívku „zbabělý kapitán“.
Kapitán, který považuje rozsudek za příliš tvrdý, dostal i pětiletý zákaz velet lodi a doživotní zákaz výkonu veřejné funkce.
Sám odsouzený nebyl podle agentury AFP pátečnímu jednání soudu přítomen, nebyl ani u sebe doma, aby se vyhnul televizním kamerám. „Pokud vše dopadne dobře, otevřeme lahev. Když špatně, půjde do vězení,“ řekl novinářům ještě před vynesením verdiktu jeden z obhájců, Saverio Senese.
Soud s kapitánem začal v červenci 2013, kdy bylo odsouzeno pět zaměstnanců lodní společnosti Costa Crociere k trestům od 18 do 34 měsíců - kormidelník lodi, krizový manažer společnosti a tři důstojníci posádky. Všichni byli odsouzeni za mnohonásobné zabití z nedbalosti, palubní důstojníci a kormidelník navíc za způsobení havárie plavidla z nedbalosti.
Sám kapitán byl v únoru 2015 odsouzen k 16 letům vězení za zabití, opuštění plavidla a za jeho potopení. Proti prvotnímu rozsudku se tehdy odvolal jak Schettino, který žádal plné osvobození, tak státní žalobce, který původně navrhoval 26 let vězení a v odvolání žádal 27 let a tři měsíce. Odvolací soud potvrdil trest pro kapitána již loni v květnu.
Časosběr: Jak se zvedala Costa Concordia:
23. července 2014 |