„Je zřejmé, že útoky Húsíů na obchodní lodní dopravu jsou nejrozsáhlejší, jaké jsme za poslední dvě generace viděli. Fakta jsou taková, že útočí na mezinárodní společenství; proto přišla mezinárodní reakce,“ řekl Cooper v telefonickém rozhovoru pro agenturu AP.
Když v roce 2021 převzal velení 5. flotily, hrozba pro lodní dopravu se soustředila především kolem Perského zálivu a jeho úzkého ústí, Hormuzského průlivu, kterým prochází pětina veškeré obchodované ropy.
„Írán je velmi přímo zapojen“
Po krachu jaderné dohody Íránu se světovými mocnostmi následovala série útoků, z nichž byl obviněn Írán, který také dodává zbraně sahá od oblasti Rudého moře až do vzdálených oblastí Indického oceánu.
Írán pomáhá Húsíům útočit na lodě, v Rudém moři má špionážní plavidlo |
Od 7. října, kdy začala válka v Gaze, se Írán zatím přímo nezapojil do bojů proti Izraeli ani USA. Cooper však tvrdí, že Írán přímo podporuje útoky Húsíů na lodní dopravu. „Írán jednoznačně financuje, dodává zdroje, zásobuje a poskytuje výcvik. Jsou zjevně velmi přímo zapojeni. V tom není žádné tajemství,“ říká Cooper.
Od listopadu podnikli Iránem podporovaní Húsíové nejméně 34 útoků na lodní dopravu po vodních cestách vedoucích k egyptskému Suezskému průplavu, důležité trase pro energii a náklad směřující z Asie a Blízkého východu dále do Evropy.
Osa odporu proti Izraeli cení zuby. Ale velká válka není v zájmu Teheránu |
Húsíové spojují své útoky s izraelsko-hamasovskou válkou. Šíitská povstalecká skupina od roku 2014 drží město Saná a válčí s koalicí vedenou Saúdskou Arábií, jež podporuje jemenskou exilovou vládu,. Lodě, na které se zaměřují, však mají stále častěji slabé vazby na Izrael – nebo žádné.
Nejhorší stav od tankerové války
Cooper popisuje útoky Húsiú jako nejhorší od tzv. tankerové války v 80. letech. Ta vyvrcholila jednodenní námořní bitvou mezi Washingtonem a Teheránem a také v ní Amerika omylem sestřelila íránské dopravní letadlo, přičemž zahynulo 290 lidí.
Jemenští Húsíové proměnili ukořistěnou izraelskou loď v turistickou atrakci |
Tenkrát americké námořní lodě doprovázely kuvajtské ropné tankery s novou vlajkou přes Perský záliv poté, co íránské miny poškodily plavidla v regionu. Cooper uvedl, že úřady v současnosti neplánují měnit vlajku lodí a eskortovat je přes Jemen. Místo toho USA a jejich spojenci používají „zónovou obranu a jednou za čas přejdeme na obranu jeden na jednoho,“ řekl admirál.
Cooperův odkaz na napětí z doby před více než třemi desetiletími podtrhuje, jak nejistou se stala situace na širším Blízkém východě, protože obavy z regionálního konfliktu kvůli válce mezi Izraelem a Hamásem rostou.
Stvořil novou dronovu armádu
Pod velením viceadmirála Coopera 5. flotila vytvořila Task Force 59, letku dronů, která má posílit hlídkování na vodních cestách v regionu. Drony zajišťují pokrytí přibližně 10 000 čtverečních mil (25 900 čtverečních kilometrů) vod Středního východu, které by námořnictvo jinak nemělo na očích. To napomáhá úsilí o zadržení podezřelých zásilek drog a zbraní.
Americké síly nedávno při zátahu, při kterém se ztratili dva příslušníci Navy SEAL, zabavily z lodi směřující k Húsiům části raket íránské výroby a další zbraně. Ústřední velitelství americké armády v neděli uvedlo, že SEALs jsou zřejmě mrtví.
Ničí rakety i součástky. Při úderech na Húsíe ztratily USA dva členy komanda |
Ačkoli Cooper přímo neřekl, že drony jeho flotily sehrály při zadržení nějakou roli, naznačil to: „Jsou speciálně navrženy k provádění zásahových operací.“
V posledních dnech USA podnikly sedm kol leteckých útoků na vojenské objekty Húsíů, cílily na letecké základny pod kontrolou povstalců a podezřelá odpalovací stanoviště raket. Zdá se, že tempo útoků Húsíů na lodní dopravu se prozatím zpomalilo, protože USA a jejich spojenci posílili námořní hlídky v regionu.
Rizika pro světovou ekonomiku však zůstávají, protože mnoho lodí tuto trasu nadále obchází a vydává se na delší cestu kolem jižního cípu Afriky. To znamená nižší příjmy Egypta ze Suezského průplavu, který je pro problémovou ekonomiku země životně důležitým zdrojem tvrdé měny, a také vyšší náklady na lodní dopravu, které by mohly zvýšit globální inflaci.
Cooperovo velení skončí v únoru s blížícím se příchodem kontradmirála George Wikoffa do Bahrajnu. „Potřebujeme, aby se Húsíové rozhodli přestat útočit na mezinárodní obchodní lodě. Tečka,“ řekl rezolutně Cooper.