Dlouhý život máme v genech

Američtí vědci pravděpodobně objevili gen dlouhověkosti. Identifikovali totiž dědičný rys, který mají společný lidé dosahující vysokého věku. Vyplývá to ze studie americké Národní akademie věd. Badatelé zkoumali složení genomu (souboru genů) u 308 lidí nad devadesát let. Šlo o zástupce 137 rodin, kde bylo alespoň jednomu členovi více než 98 let.

"Tyto výsledky poukazují na pravděpodobnou existenci genu či genů majících vliv na schopnost dosáhnout určitého věku," píší autoři studie po vedením genetika Louise Kunkela a gerontologa Thomase Pearlse z Harvard Medical School v Bostonu ve státě Massachusetts.

Poprvé se zkoumali lidé
"Jedná se o první studii, kdy byli za účelem dekódování genů důležitých pro dlouhověkost využiti lidé," vysvětluje Thomas Pearls. "Mnoho vědců si myslelo, že
dlouhověkost je záležitostí více faktorů a nemůže být ovlivněna několika geny," dodává.

"Identifikace genů u velmi starých lidí by mohla poskytnout informace o buněčných pochodech, které jsou určující při procesu stárnutí," pokračuje studie. Jedním z cílů výzkumu je lépe porozumět fungování tohoto genu a posléze vyrobit syntetické molekuly s podobným účinkem, jež by mohly být používány pro snížení rizika onemocnění a prodloužení délky života.

Vědci: Hledáme recept na úspěšné stárnutí
"Rozhodně nemáme v úmyslu najít fontánu s živou vodou. Spíše bychom chtěli nalézt recept na úspěšné stárnutí," snaží se Pearls rozptýlit pochybnosti o počínání vědců.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video