Už nyní je jasné, že letošní volby budou nejdražší v historii. Na platy, mítinky a hlavně televizní reklamu už padlo téměř 600 milionů dolarů, vyplývá z údajů amerického Centra pro vnímavou politiku, které výdaje sleduje.
To je už velmi blízko tomu, co se utratilo během celých posledních, dosud nejdražších voleb. Demokratičtí kandidáti se proto musí činit. Ke smůle manželů Clintonových je Obamův tábor nejvýkonnějším strojem na získávání peněz.
Většinu ze 138 milionů dolarů získal během pár měsíců po stovkách od drobných dárců. Poslední neoficiální číslo za únor hovoří o padesáti milionech, což se dosud nikomu v historii získat nepodařilo. Díky tomu si mohl v předvečer hlasování v Ohiu a Texasu koupit desítky spotů v nejsledovanějších pořadech, jako je SuperStar nebo Big Brother.
Kvůli nižší úspěšnosti se musela na reklamní smršť dívat i Clintonová, která získala v únoru podle odhadů "jen" pětatřicet milionů. "Musím vám říct jednu věc: spoléhám na vás, že vyhraju," uvedla v e-mailu, který minulý pátek rozeslala svým příznivcům a ve kterém žádala o třicet tisíc příspěvků.
. Výdaje na kampaň(hodnoty jsou v milionech dolarů) 1976 - 66,9 1980 - 92,3 1984 - 103,6 1988 - 210,7 1992 - 192,2 1996 - 239,9 2000 - 343,1 2004 - 717,9 2008 - 586,1 (výdaje ke konci února) zdroj: Center for Responsive Politics |
V neděli oznámila, že jich dostala padesát tisíc. "Internet explodoval a přítok peněz se nezastavil," citovaly Timesy Terence McAuliffa, předsedu její předvolební kampaně. Přesto její kampaň skončila během února v minusu a musela si půjčovat. Pěti miliony přispěla i Clintonová.
Výdaje na politickou reklamu rostou i v bývalém východním bloku. Šéfové americké CME, které v Česku patří Nova, čelí při každém čtvrtletním oznamování hospodářských výsledků stejné otázce - jaké čekáte reklamní příjmy z voleb? A odpověď bývá také stejná: skvělé.