Před vánocemi se chce ukázat úplně každý. Zvláště Češi se svou pověstnou finanční gramotností se drží hesla: Playstation musí být, i kdyby exekutor za dveřmi číhal. A než věci z eshopů dojdou, chvíli to trvá. Proto se není čemu divit, že nejvíce utratíme při online nakupování v pondělí 14., necelé 2 týdny, před Štědrým dnem. A kolik to bude, Přes 700 milionů korun. Odhadla to Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
"Internetová vánoční sezona 2015 vrcholí letos ve dvou týdnech od 8. do 21. prosince. Od osmého prosince do Štědrého dne utratí Češi za zboží v e-shopech přibližně šest miliard korun," uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Největší e-shopy ve špičce zpracovávají až 20 objednávek za sekundu.
Loni dosáhly tržby internetových obchodníků vrcholu v druhém a třetím prosincovém pondělí, 8. a 15. prosince. Češi uskutečnili v obou dnech téměř shodný počet objednávek - 400.000. Podle vyhledávače slev Skrz.cz přijde druhý vrchol on-line prodejů mezi 21. a 24. prosincem, kdy dosáhnou maxim prodeje zážitkových a pobytových voucherů. "Zájem lidí o vouchery vrcholí rok od roku později. I letos očekáváme, že významná část těchto nákupů bude ještě ve Štědrý den dopoledne. Je to totiž ideální způsob, jak vyřídit dárky na poslední chvíli," dodal Petr Kováčik ze Skrz.cz.
Internetoví obchodníci letos čekají silný konec roku. Podle odhadu APEK Češi utratí na internetu za dárky v předvánočním období rekordních více než 25 miliard korun, nejméně o pětinu víc než loni. On-line prodeje ale stále tvoří jen malou část maloobchodu. Podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách byl v ČR loni 7,1 procenta, zhruba stejně jako v sousedním Německu.