Čechům se nechce za obsah na internetu platit, ukázal průzkum

  11:00aktualizováno  11:00
Za obsah na internetu se Čechům nechce platit. To je ochotno jen 8 procent z nich, a to spíše muži, ukázal výzkum agentury Boomerang Communication, o kterém píše web MediaGuru. Z průzkumu vyplynulo například i to, že internet ještě nevytlačil tištěné deníky a magazíny.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Na internetu berou Češi obsah zdarma jako standard. Čtenáři svá oblíbená online média pravidelně kontrolují, ale o obsahu se často dozvídají také na sociálních sítích. Téměř polovina lidí si vybrané články ukládá na později, ale jen 17 procent se k většině uloženého obsahu později vrátí.

Z průzkumu rovněž vyplynulo, že polovina populace napříč věkovými skupinami pravidelně vyhledává tištěné deníky a magazíny. Tři pětiny respondentů si časopisy opatřují v trafice, u novin je to necelá polovina. Naopak zájem o tištěné časopisy nemá 15 procent dotázaných, o noviny 23 procent.

Třetina čtenářů novin pak sahá po výtiscích zdarma, podobný podíl si předává přečtené noviny v rodině a mezi kamarády. Nezanedbatelná část si pak čte noviny také v práci. Časopisy vydávané zdarma si domů odnáší přibližně každý šestý Čech, píše MediaGuru.

V oblíbenosti obsahu pak vedou krátké zprávy o několika řádcích, které zajímají 65 procent čtenářů on-line článků a 60 procent čtenářů tisku. V porovnání s tím delší zpravodajské články čte ani ne polovina.

V tisku na druhém místě v oblíbenosti stojí reportáže, které baví hlavně lidi od 35 let. Komiksy nebo ankety, ale také komentáře pracovníků redakce patří mezi méně preferované a osloví každého pátého až desátého respondenta.

„Ankety jsou častým žánrem ve firemních magazínech, nicméně podle našich výsledků zaujmou spíše ženy, výrazněji až věku nad 45 let,“ cituje MediaGuru Michaelu Rakovou, obsahového stratéga Boomerangu. Komiksy si nejvíce oblíbili čtenáři do 34 let. Z nich je čte rád každý pátý.

Na internetu si téměř polovina žen (48 procent) přečte rozhovor, z mužů je to jen každý třetí (35 procent). Ti preferují sportovní výsledky, 51 procent dotázaných, a jen o dvě procenta méně zajímají ekonomické informace.

Kromě pohlaví záleží i na vzdělání. Vysokoškoláci si spíše kromě krátkých zpráv přečtou i delší zpravodajské články (38 proti 22 procentům mezi respondenty bez maturity). Zcela shodné podíly ukázala také čtenost analýz a různých statistik. Vzdělanější respondenti více vyhledávají například i ekonomické informace (49 proti 28 procentům) nebo názorové rubriky (24 ku 13 procentům).

Naopak účastníci průzkumu s nižším vzděláním více preferují zprávy o známých osobnostech (39 a 28 procent mezi vysokoškoláky), lidské příběhy (30 a 17 procent) nebo i křížovky, kvízy, horoskopy (22 proti 13 procentům).

Průzkum rovněž ukázal, že pro 12 procent populace je mobilní telefon naprosto nepostradatelný, tedy mají ho stále po ruce kromě času, kdy spí. Nejvyšší podíl je u respondentů od 16 do 24 let (23 procent), ale i v kategorii 45 až 54 let to je každý desátý.

Mezi lidmi, kteří mobilní telefony odkládají jen na noc, převažují uživatelé sociálních sítí (98 procent), nejvíce Facebooku a YouTube. Ukázalo se i to, že 14 procent lidí při prohlížení Facebooku nakupuje.

Více než čtvrtina uživatelů (28 procent), kteří mobil odkládají jen na spaní, na něm hraje denně hry. A téměř každý druhý na mobilním telefonu sleduje videa. Ve dvou nejmladších kategoriích, tedy do 35 let, dokonce tři čtvrtiny.

Televize a rádio jsou pro většinu jen kulisou

Výzkum také potvrdil pozici televize a rádia jako dvou nejsilnějších stálic, pro velký podíl z nás však představují pouze kulisu pro jinou činnost. Například 46 procent respondentů uvedlo, že při sledování televize často surfuje na internetu. Ve věkové skupině 16 až 24 let to bylo až 77 procent.

Napříč respondenty se také ukázalo, že více než dvě třetiny z nich nepotřebují sledovat žádná média k vlastní práci, jejich podíl přitom klesá s rostoucím vzděláním. Přitom třeba čtení článků na webu během pracovní doby připouští každý čtvrtý pracující. Mezi těmi, co informace z médií ke své práci potřebují, se jim však naopak naprostá většina věnuje i nad rámec pracovní doby, uvádí server MediaGuru.

Na výzkumu agentura Boomerang Communication spolupracovala s firmou DataCollect metodou CAWI. Průzkum sledoval mediální chování Čechů a měl za cíl identifikovat preference různých cílových skupin pro firemní obsah. Zúčastnila se  ho tisícovka respondentů.

Autor:

Devianti lovící děti na internetu jdou rychle na věc, prozradil reportér

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otec se doznal k vraždě dítěte v Pardubicích. Nebyla jiná cesta, řekl

Obviněný otec čeká u soudu na rozhodnutí o vazbě.

Čtyřicetiletý otec se doznal k vraždě svého syna, která se stala v noci na pondělí v Pardubicích. Příčinou úmrtí bylo...

Začalo to fotkou od moře. Následovaly výhrůžky a bezmoc

Ilustrační snímek

Tereze, dívce z malé vesnice, kde se všichni znají, bylo tehdy čtrnáct let. Večery zpravidla trávila u počítače. Hlavně...

VIDEO: Já, zvrhlý pán internetu. Reportér odhalil, jak predátor loví děti

Redaktoři MF DNES s pomocí figurantky nachytali sexuálního predátora. (13....

Říká si „Zralý chlapák“ nebo také „Zvrhlý pán“. Je mu padesát, je rozvedený, žije sám a na internetu oslovuje nezletilé...

Švédové přidají dětem migrantů výuku v rodném jazyce. Musí rozumět výkladu

Ilustrační snímek

Studenti z imigrantských rodin ve Švédsku pokulhávají ve škole. Zlepšit to má prohloubení výuky v jejich rodném jazyce....

Putin nasázel osm gólů. Při děkovačce pak zakopl o koberec a upadl

Prezident Putin při děkovačce zakopl na ledě o koberec a upadl

Ruský prezident Vladimir Putin v pátek vstřelil do branky soupeře nejméně osm gólů, když si společně s bývalými...

Další z rubriky

Dejvičtí míří do Monte Carla, šanci má Dukla 61 i Dabing Street

Z filmu Dukla 61 (Martha Issová)

Na 59. mezinárodním televizním festivalu v Monte Carlu bude mít Česko silné zastoupení. Na cenu za nejlepší drama má...

Poslanecké kluby navrhly na dvě místa v Radě ČTK čtyři kandidáty

Ilustrační snímek

Poslanecké kluby minulý týden navrhly kandidáty do Rady České tiskové kanceláře zastupitele Prahy 3 Davida Soukupa,...

Na přelomu roku se nejvíce dařilo vydavatelství MAFRA, mezi deníky Blesku

Ilustrační snímek

Aktuální výsledky výzkumu čtenosti Media projekt potvrdily vedoucí pozici mediální skupiny MAFRA na trhu. Údaje Unie...

Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech
Nejlepší dětské knihy podle věku: Testujeme na vlastních dětech

Dětských knih je na trhu velké množství, a tak je někdy složité najít tu pravou, která bude děti opravdu bavit. My jsme vyzkoušeli osm knížek. Podívejte se, jak v testu našich „redakčních“ potomků obstály, a nechte se inspirovat.

Najdete na iDNES.cz