ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Samsung

Útok na emoce je nejúčinnější manipulací, zjistili vědci

  • 19
Mediální manipulace jsou nejúčinnější, pokud útočí na emoce a vyvolávají strach. V Česku se to odráží na pokřiveném vnímání Evropské unie. Vyplývá to z experimentu politologů Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.

Výzkum zaměřený na sledování manipulativních technik v mediálních sděleních, jejich účinku a úrovně informační gramotnosti skončil před několika dny, jeho výsledky Masarykova univerzita představila v tiskové zprávě.

Politologové už v minulosti identifikovali časté formy mediální manipulace. Nyní dávali účastníkům experimentu číst různě zmanipulované články a titulky týkající se Evropské unie. V textech využívali propagandistické techniky, mezi které patří například svalování viny, vyvolávání strachu, fabulace, démonizace, relativizace či nálepkování.

Ke každé technice vytvořili tři texty - jeden s protiunijním vyzněním, druhý prounijní, třetí neutrální.

Výsledkem výzkumu je zjištění, že nejvíce působí techniky, které se zaměřují na emoce, hlavně ty s apelem na strach.

„Obecně lze také říct, že pokud je manipulace pozitivní, někoho chválí, lidé jsou k ní kritičtější a přijde jim daleko víc podezřelá, než když je negativní a na někoho útočí nebo kritizuje,“ uvedla Petra Vejvodová, členka týmu, jehož výzkum financoval Open Society Fund.

Výzkumníci si při studiu manipulativních technik, které zkoumali na smyšlených zpravodajských titulcích, všimli také toho, jak posunuté je v Česku vnímání Evropské unie. Většina respondentů označovala negativní formu informování o unii jako neutrální. Neutrální informování pak vnímali jako manipulativní, ať už ve prospěch, nebo v neprospěch EU.

,

Video