„V řadě případů jde o lidi, kteří v blízkosti železničního přejezdu bydlí a často přes něj jezdí a ztratí tak k němu respekt,“ doplnil Budský, který do března 2014 vedl oddělení ministerstva dopravy Besip.
Údaj o 60 procentech lidí porušujících předpisy pochází z průzkumu z roku 2011, během kterého výzkumníci několik týdnů sledovali u přejezdů chování řidičů, cyklistů či chodců, upřesnil pro iDNES.cz Budský. Bezpečnost na přejezdech se v poslední době řeší zejména kvůli loňskému střetu kamionu a pendolina ve Studénce na Novojičínsku (všechny články o tragédii čtěte zde).
V rámci bezpečnosti na silnici se ČR řadí k horší polovině zemí EU, podle statistik usmrcených při nehodách na počet obyvatel je Česko v Unii na 21. místě. V počtu nehod na železnici je na tom podle Budského výrazně lépe.
Při přepočtu množství sebevražd uskutečněných skokem pod vlak na železnici na počet obyvatel drží Česko v Evropě nelichotivé prvenství, doplnil dopravní expert. V absolutních číslech je více než v Česku evidováno sebevražd na železnici pouze v Německu, Francii a ve Velké Británii, což jsou státy s výrazně vyšším počtem obyvatel.
Výrazný podíl lidí z okolí na nehodách na přejezdech potvrdil už dříve pro iDNES.cz Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu (více čtěte zde). Podle jeho údajů jsou viníci nehod na přejezdech většinově lidé s bydlištěm v okruhu patnácti kilometrů. „Je to pro ně každodenní rutina a na přejezd většinou vjíždějí zamyšlení, ne soustředění na bezpečné přejetí. Jezdí místem třeba deset let do práce a ostražitost postupně klesá,“ vysvětluje.
Odmítl však, že čeští řidiči více riskují a ignorují pravidla než lidé z jiných států. „Hazardérů, kteří si myslí, že ještě stihnou projet, je menšina. K většině nehod skutečně něco přispěje. Například protislunce, kvůli němuž řidič nevidí blikající výstražník. Problém je i ostrý úhel křížení, na takových místech je nutné být dvojnásobně opatrný a vyklonit se před sloupky vozidla,“ míní.
Policie monitorovala porušování předpisů na přejezdu:
8. listopadu 2016 |
Za nehody mohou řidiči a chodci
Nedisciplinovanost chodců a řidičů způsobí podle Budského 98 procent všech nehod. „Drážní inspekce řeší pouze jednotky případů se spoluodpovědností železnice spočívající v nedodržení maximální rychlosti strojvedoucím vlaku nebo selhání člověka při obsluze zabezpečení přejezdu,“ potvrdil dříve pro iDNES.cz mluvčí inspekce Martin Drápal.
Nehody na železničních přejezdechDo 31. 10. 2016:
Počet nehod - 165
Počet nehod - 157 Zdroj: Drážní inspekce |
V březnu se takový případ stal v Golčově Jeníkově na Havlíčkobrodsku, kde opilý strojvedoucí jedoucí přes přejezd čtyřikrát rychleji, než je dovolené, smetl automobil, v němž zemřeli muž a žena (psali jsme o tom zde).
Nejvíc se dlouhodobě bourá i umírá na přejezdech opatřených pouze světly, kterých je v Česku z celkových osmi tisíc více než čtvrtina. Na čtyřech tisících přejezdů osazených pouze kříži se stane nehod jen zlomek.
Podle Správy železniční dopravní cesty je zabezpečení přejezdů dostatečné a hlavní problém je nepozorný nebo vědomě riskující člověk.
Řidiči hazardují poměrně často například na přejezdu v Karviné, jak ukazují kamerové záznamy z letošního jara:
Celkem v Evropě na železnici podle statistik z roku 2014 zemřelo 2 895 lidí, z nichž 73 procent připadlo na dobrovolná ukončení života. V Česku podle Drážního úřadu loni při železničních nehodách zemřelo 234 lidí, sebevraždu spáchalo přes 200 z nich.