Pražské metro. (Ilustrační foto)

Pražské metro. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Vltavská. Přestup na linku metra E...

  • 180
Florenc. Přestup na linku B, příští stanice Vltavská, přestup na linku E, toto hlášení by mohli slýchat cestující v pražském metru za dvaadevadesát let.

V té době se totiž podle některých plánů dopravních inženýrů má počet stanic podzemní dráhy v hlavním městě ze současných 54 vyšplhat až na 157 a místo tří přestupních stanic by lidé přestupovali ve dvaceti stanicích. Zvýšil by se totiž i počet linek.

Nyní jezdí pod pražskými ulicemi tři, výstavba další se plánuje v nejbližších letech. V roce 2100 by jich mohli Pražané napočítat celkem sedm.

Trasa E by obkroužila centrum, soupravy metra linky F by jezdily z Kobylis přes Malou Stranu a Barrandov do Zbraslavi, linku G by pak využívali obyvatelé Řep na západě metropole a Malešic na opačné straně města.

Pražské metro v roce 2100
Zdroj: Metroweb.cz, MHMP

To jsou však spíš sny. "Domnívám se, že takový rozvoj pražské metro nečeká. Spíše se dá předpokládat prodlužování tramvajových tratí a propojení se železnicí," uvažuje historik pražské hromadné dopravy Pavel Fojtík. V Německu už podle něj jezdí tramvaj, která dokáže najet na železniční trať a pokračovat do okrajových čtvrtí jako vlak.

Okružní linka je nutností
"Existují studie z osmdesátých let minulého století, které mapují možnosti rozvoje metra do roku 2030. Ty bych považoval za střízlivé," říká historik Fojtík.

Podle těchto studií by měly soupravy metra na lince A jezdit nejen z jedné konečné na druhou, ale trasa by se na několika místech větvila.
 
Za patnáct či dvacet let budou Pražané zřejmě svědky toho, jak dělníci pracují na odbočce ze Strašnické k hostivařskému nádraží. "Tato stanice je na odbočku už stavěna," dodává Fojtík. Další odbočka by mohla vést ze Skalky až do Běchovic a také z Bílé Hory na Zličín.

Na případnou odbočku jsou připraveny i Stodůlky na trase B.

"Odbočky by se stavět neměly. Je to příliš velké riziko srážky vlaků. I ve světě všechny odbočky přestavují," míní Vladimír Jirout, který stál se Školou architektury profesora Frágnera u zrodu pražské podzemky. Ten v polovině šedesátých let navrhoval čtyři trasy, z nichž tři prakticky kopírují dnešní linky. Tenkrát se ještě uvažovalo o tom, že by metro mezi Florencí a Holešovicemi jezdilo po Negrelliho viaduktu.
 
"Nutností je v budoucnu okružní trasa, aby všichni nemuseli přestupovat v centru," dodal Jirout.

To je však ještě velmi daleko. Kde však budou lidé sjíždět po eskalátorech do podzemí již za několik let? Letos v červnu budou zprovozněny tři nové stanice mezi Ládvím a Letňany.
 
Do roku 2013 by mohli lidé jezdit novou trasou D z Nových Dvorů na hlavní nádraží a soupravy metra by zajížděly navíc z Dejvické až k nemocnici v Motole. V roce 2020 by pak podzemka propojovala s centrem Písnici, letiště a Žižkov.

Mnozí dopravní inženýři uvažují nejen o výstavbě nové trasy D a prodloužení áčka na ruzyňské letiště či céčka do Letňan.
 
"Už v osmdesátých letech se plánovalo, že by centru města odlehčila okružní linka. Zvažovalo se, zda by trasa C neměla ze Severního Města směřovat zpět na jih přes Hloubětín a Michli na Pankrác, tam by se překřížila a pokračovala k Vltavě," popisuje Fojtík.

Druhou variantou by byla zcela nová trasa E, která by obepnula celé centrum a umožnila tak cestujícím přestupovat na ostatní linky nejen uprostřed města.

"Ve výhledech dopravních studií se po roce 2020 počítá s polookružní trasou E, která ale ještě není v územním plánu. Ta by spojila Pankrác přes Malou Stranu, Letnou a Palmovku s Jarovem," říká pražský radní Radovan Šteiner (ODS).

. Metro budoucnosti?

Trasa linky A

Letiště Ruzyně – Terminál Jih – Dlouhá Míle – Dědina – Bílá Hora (napojení ze Zličína) – Motol – Petřiny – Veleslavín – Červený Vrch – Dejvická – Hradčanská – Malostranská – Staroměstská – Můstek – Muzeum – Náměstí Míru – Jiřího z Poděbrad – Flora – Želivského – Strašnická (odbočka do Petrovic) – Skalka (odbočka do Běchovic) – Depo Hostivař

Trasa linky B
Zličín – Stodůlky – Luka – Hůrka – Nové Butovice – Jinonice – Radlická – Smíchovské nádraží – Anděl – Karlovo náměstí – Národní třída – Můstek – Nám. Republiky – Florenc – Křižíkova – Invalidovna – Palmovka – Českomoravská – Vysočanská – Kolbenova – Hloubětín – Rajská zahrada – Černý Most

Trasa linky C
Čakovice – Letňany – Výstaviště Letňany – Prosek – Střížkov – Ládví – Kobylisy – Nádraží Holešovice – Vltavská – Florenc – Hlavní nádraží – Muzeum – I. P. Pavlova – Vyšehrad – Pražského povstání – Pankrác – Budějovická – Kačerov – Roztyly – Chodov – Opatov – Háje – Petrovice – Uhříněves

Trasa linky D
Kbely – Letecké muzeum – Výstav. Letňany – Vysočanská – Nádraží Libeň – Chmelnice – Basilejské nám. – Prokopovo nám. – Hlavní nádraží – Náměstí Míru – Nám. Bratří Synků – Pankrác – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory (odbočka na Zbraslav) – Libuš – Písnice

Trasa linky E
Hradčanská – Pražský hrad – Střešovice – Stadion Strahov – Anděl – Smíchovské nádraží – Dvorce – Pankrác – Michle – Bohdalec – Slavia – Želivského – Chmelnice – Palmovka – Loděnice – Vltavská – Letná – Hradčanská

Trasa linky F
Kobylisy – Bohnice – Krakov – Zoo – Podbaba – Hradčanská – Malostranská – Malostranské nám. – Újezd – Arbesovo nám. – Anděl – Smíchovské nádraží – Hlubočepy – Barrandov – Slivenec – Lochkov – Radotín – Zbraslav

Trasa linky G
Řepy – Na Fialce – Homolka – Kotlářka – Klamovka – Anděl – Karlovo nám. – I. P. Pavlova – Nám. Míru – Vršovické nám. – Slavia – Kubánské nám. – Strašnická – Staré Strašnice – Malešice


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video