„Zavedli jsme opatření zaměřená na nácvik situací a prevenci, jak postupovat proti narušením návštěvního řádu většími skupinami cizinců či organizovaných skupin s ohledem například na rabování či jiné narušování návštěvních řádů,“ řekla iDNES.cz mluvčí M2C Tereza Rýparová.
Firma založená Vítem Bártou mění výcvik i na Slovensku. „I díky našim zahraničním projektům víme, že obchodní centra a další veřejné budovy jsou pro uprchlické skupiny často ideálním místem, které jim poskytuje zázemí na cestě do cílových destinací v EU,“ vysvětlila Rýparová.
Bezpečnostní expert Andor Šándor opatření kritizuje. „Nemyslím si, že obchody v Česku jsou v bezprostředním ohrožení rabováním a jsem zásadně proti, aby se to dramatizovalo a přehánělo, protože lidé budou mít brzy strach ze všeho,“ uvedl.
Stát se podle něj staví k otázce nelegální migrace velmi odpovědně, ať už jde o počet azylových míst nebo plán nasadit až 1 500 vojáků.
„Hlavní ale je, že většina uprchlíků tady zůstat nechce, většina chce do Německa. Lidé, když projdou azylovým řízením, kdy musí strávit měsíc v určeném zařízení a potom jsou jim vystaveny doklady pro odjezd, nebudou mít hlad ani žízeň a tedy ani důvod rabovat naše obchody,“ je přesvědčen Šándor.
„Na konec světa se školit nebudeme“
Některým osloveným bezpečnostním agenturám přijde představa nájezdů běženců absurdní, jiné do budoucna zavedení podobných opatření nevylučují.
„Ředitel M2C pan Bárta je specifická skupina. My hlídáme spíš administrativní budovy a průmyslová centra. I to jsou místa, kam může někdo vniknout, na konec světa se ale zatím školit nebudeme, díváme se na to pozitivně,“ okomentoval s nadsázkou regionální ředitel firmy Sipadan Roman Konečný.
Společnost G4S, která hlídá třeba i na letištích, považuje své lidi za dostatečně proškolené „Aktuální bezpečnostní situaci vyhodnocujeme a v součinnosti s klienty přijímáme patřičná opatření,“ uvedl ředitel G4S Josef Svoboda.
„Zatím u nás nic podobného nezavádíme, není to naše priorita s ohledem na aktuální zakázky. V obchodech máme minimum zaměstnanců. Nevylučuji ale, že se tím v budoucnu budeme zabývat,“ řekl šéf firmy Monit Jiří Molák.
Ochranky se cvičí třeba i na nepřizpůsobivé
Přeškolování ostrahy nyní nevyžadují ani obchodní řetězce. „Zaměstnanci agentur jsou proškolováni průběžně i na méně obvyklé či krizové situace, které mohou na prodejnách nastat. Se státními složkami jsme v kontaktu a v případě zavedení zvláštních opatření jsme připraveni je respektovat,“ sdělila mluvčí Aholdu Dagmar Krausová. Podobně smýšlejí i další oslovení obchodníci.
Pracovníci bezpečnostních agentur se běžně učí zacházet například s lidmi bez domova nebo se sociálně nepřizpůsobivými, kteří se často v okolí obchodních center zdržují.
„Jazykovou bariéru bychom asi překlenout neuměli, možná nějakými krátkými frázemi,“ představil si úskalí případného potýkání se s cizinci Petr Staš, ředitel firmy Security centrum služeb, která se na ochranu nákupních center specializuje. Ani podle něj ale podobné starosti nejsou momentálně na programu.