Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Lavina jménem modré zóny dusí dopravu v Praze

  11:44
Od dnešního dne se modré zóny v ulicích Prahy, které zapovídají bezplatné parkování, rozrostly do dalších čtvrtí. Systém zpoplatněných zón dělá ze skupiny lidí jednoho města občany druhé kategorie. V Praze se střetávají dva přístupy: páteřní silnice a tunely mobilitu podporují, modré čáry ji dusí, píše ve svém komentáři Pavel Švec.

Zavedení modrých zón nastalo bezmála dvě desetiletí od chvíle, kdy tento systém odstartovala jedna z radnic v centru města. Postupně se však rozlezl do ostatních městských částí a nyní o jeho zavedení uvažují i čtvrti na samém okraji metropole. Modré zóny jsou jako lavina. Lavina, která problémy jen odsunuje dál, ale ani zdaleka je neřeší.

Ano, v některých částech města do jisté míry pomohla s parkováním lidem, kteří v nich bydlí. Ale v mnoha případech se nedostane ani na ně. Mimo jiné proto, že počet osobních aut v českém hlavním městě neúnavně roste. Před nějakými dvaceti lety jich bylo asi tři sta tisíc, v současnosti je to už více než trojnásobek.

A parkovacích karet je dnes zkrátka v oběhu tolik, že jejich počet ani neodpovídá počtu míst za modrými čarami.

Dva systémy, které se ničí

Navíc se v Praze – více než v jakémkoliv jiném českém městě – evidentně střetávají dvě velké vize. Dva systémy. Jeden mobilitu uvnitř města – která je pro mnohé ekonomy vizitkou prosperity – podporuje, druhý ji naopak dusí.

Praha totiž kromě zavádění modrých zón utrácí desítky, ne-li již stovky miliard korun za stavbu a provoz vnitřního okruhu, jehož součástí je třeba i slavný tunel Blanka, který má primárně sloužit dopravě právě uvnitř města.

Modré zóny plánují po Praze už i další města. Chtějí vyhnat přespolní

Ostatně mantrou politiků při obhajobě nebývale vysoké investice ve výši až čtyřiceti miliard korun byla právě lepší doprava uvnitř Prahy.

Jenže modré zóny naopak život lidem jezdícím v městských ulicích autem znepříjemňují do takové míry, že je nutí usednout do autobusu či tramvaje. Svoboda zvolit si způsob dopravy tím de facto padá.

Jistě, lze namítnout, že i to je daň za život ve městě, ale vysvětlete to těm, kteří to mají do práce pět kilometrů a autem jsou tam pohodlně za deset minut, kdežto veřejnou dopravou jim to včetně cesty na zastávku a dvou přestupů trvá minut čtyřicet. Každý pracovní den je v tahu dvakrát půlhodina. To je asi 250 hodin za rok čili více než deset a půl dne života.

Prohlédněte si, jak se nově kontroluje zaplacené parkovné v zónách:

5. května 2016

Jednotně všude ve městě

Kromě toho nelze opominout fakt, že systém zpoplatněných zón dělí obyvatele jednoho jediného města na „privilegované občany“ a na ty, kteří mají smůlu jen proto, že bydlí o pár ulic vedle. Přísně řečeno vzniká skupina občanů druhé kategorie. Daně však všichni platí do jedné kasy. A z těch samých daní se ulice opravují a v zásadě zase tolik nezáleží, kde ve městě leží.

S každou další městskou částí, kam se modré čáry rozšíří, se zvyšuje pravděpodobnost, že rezidenti, kteří si je nyní pochvalují, na ně doplatí jinde. Když má mít takový systém alespoň trochu význam, měl by být jednotný všude ve městě, a nikoli tak podivně roztříštěný, jako je dnes.

Jistě, jednotlivé radnice si mohou měnit některé dílčí parametry podle konkrétních situací, nikoli však samotný systém. Čili se musí oprostit od politiky podbízivé výhradně místním voličům.

PŘEHLEDNĚ: Vše o rozšiřování a fungování parkovacích zón v Praze

Do toho všeho se nejen v Praze přidává problém rozsáhlých panelových sídlišť, která vznikala v době, kdy inženýři ani urbanisté či architekti nepočítali s tím, že si Češi postupem času pořídí takové množství aut. Kdysi poloprázdná parkoviště jsou dávno přeplněná.

Zřejmě jedinou možností je na stávajících plochách parkovišť postavit konstrukčně „lehké“ parkovací domy. Taková technologie dnes již existuje. Žádná betonová monstra. Avšak dnes vidíme, že se někde naopak parkoviště ruší a nahrazují je novostavby činžáků.

Auto, které do města nevjede

V zásadě se ztotožňuji s názorem, že nejlepším autem je to, které do města vůbec nevjede. Pokud však třeba na pražském Smíchově – tedy na okraji širšího centra Prahy – každé ráno vidíte, že klidně i více než polovinu aut zaparkovaných v ulici tvoří ta mimopražská, je naprosto zřejmé, že je něco špatně.

Třeba to, že Praze zoufale chybí záchytná parkoviště. To je bezesporu výsledek dlouhodobé neschopnosti pražských politiků. A jak mám po tom všem přistoupit na argument některých z nich, že je veřejný prostor statkem skutečně tak hodnotným, aby v něm ani pro obyvatele vlastního města nebylo samozřejmostí, že své auto zaparkuji poblíž svého domu, bytu rodičů nebo kanceláře? Podobnou logikou se však mohu ptát, jakou je samozřejmostí, že mi je to naopak znemožněno nebo v lepším případě zpoplatněno?

Podle vzoru z některých zahraničních měst se tedy nabízí regulovat vjezd do Prahy zvenčí. To však jde až poté, co mimopražští řidiči dostanou možnost levně či zdarma zaparkovat a do cíle dojet hromadnou dopravou. Nejlépe přímými linkami, které nestaví na každém rohu.

Ale to jsme zase u těch chybějících záchytných parkovišť.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...