Konflikt kvůli kojení v pražské bance. Ochranka mě ponížila, tvrdí žena

  • 2917
Žena, která chtěla v prostorách pražské Raiffeisenbank nakojit dceru, se setkala s nepochopením personálu. Muž z ochranky jí podle jejích slov vyhrožoval, že když se nezahalí, nechá ji vyvést. Banka se ženě omluvila dopisem.

Zatímco maminka v jedné z pražských poboček Raiffeisenbank čekala ve frontě, aby si vybrala peníze, její roční dcera potřebovala nakojit.

„Ze strany k boxům jsem měla postavený kočár-golfky, hned vedle mě seděl starší pán – Ind, který byl lehce otočený zády ke mně, dcera mi při kojení seděla na klíně a hlavou v podstatě prs zakrývala a druhý prs jsem měla logicky zahalený,“ popsala žena ve facebookovém příspěvku.

Po několika minutách za ní však přišel muž z ochranky banky. „Nahlas, na celou pobočku, na mě začal až křičet, abych se zahalila, že tam exhibuji a že u nich není povolené odhalovat se. Že to prý mají napsané i v nějakém řádu,“ pokračovala Lucia K. pro iDNES.cz.

„Namítla jsem, že přece kojím dceru, že to není žádná exhibice,“ pokračovala Lucia. Snažila se také argumentovat tím, že je částečně schovaná za kočárkem a zahalená svetrem. Zastal se jí mladý muž sedící kousek od ní.  Ptal se muže z ochranky, zda banka nemá prostor určený ke kojení. „Nic takového tam prý nemají a že když chci kojit, ať jdu pryč,“ popsala Lucia reakci zaměstnance ochranky.

Odešla proto a dceru nakojila v parku na lavičce. Jelikož však na pokladně stále ještě potřebovala vyzvednout peníze, do banky se vrátila.

Muži z ochranky pak při odchodu vyčetla, že pro ni bylo ponižující, jak na ni přes celou pobočku křičel. „Jeho odpověď zněla, že dle jeho uvážení jednal absolutně správně a dokonce ještě páni přede mnou mu po mém odchodu poděkovali, že se ozval, že jim bylo nepříjemné, že tam kojím a že jsem byla odhalená,“ uvedla žena.

Omluvný dopis i pochybení jednotlivce

Podle mluvčí Raiffeisenbank Petry Kopecké situace nebyla tak vyhrocená, jak bylo popsáno na sociálních sítích. Muž z ochranky podle ní zasáhl na základě stížnosti jiného klienta.

„Člen ochranky klientku požádal o zahalení, nikoliv o opuštění pobočky. Určitě se však mohl a měl zachovat lépe a ke kojící ženě vstřícněji. Za jeho chování jsme se již klientce osobním dopisem omluvili,“ reagovala pro iDNES.cz Kopecká. Zaměstnanci banky podle ní mají kojící mamince na požádání nabídnout místo s dostatkem soukromí. Člen ochranky i ostatní pracovníci však podle Kopecké prošli po incidentu další instruktáží. 

Vadí vám kojení na veřejnosti?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 18. dubna 2019. Anketa je uzavřena.

Ne, nevadí mi to.
Ne, nevadí mi to. 20969
Ano, přijde mi to nevhodné.
Ano, přijde mi to nevhodné. 14330

Podle Kopecké je navíc z kamerového záznamu poznat, že člen ochranky se ženu snažil upozornit, že to ostatním klientům vadí a žádal ji, aby se zahalila. 

Podle Anny Mydlilové z Laktační ligy však žena kojila zcela diskrétně. „Jsme také zaskočeni přístupem banky, a to banky, která se chlubí sloganem Klientsky nejpřívětivější banka roku,“ dodala Mydlilová. 

Laktační liga si proto následně stěžovala ombudsmance banky. Podobnou stížnost řeší Raiffeisenbank podle ombudsmanky poprvé. Z jejího pohledu jde o „extrémní horlivost jednotlivce“. „Zcela kategoricky odmítám, že by banka jakkoli systémově ať už na úrovni pobočky nebo celé banky vnímala právě kojení jako negativní chování klientek,“ uvedla ombudsmanka v odpovědi. Další stížnost Laktační ligy pak mířila i na Úřad vlády. 

Kojení při vyřizování záležitostí s asistentem

Se situacemi, kdy klientka potřebuje během návštěvy pobočky nakojit dítě, se setkávají i další banky. „Už se nám i stalo, že maminka kojila, když s asistentem vyřizovala své požadavky. Většinou je to ale tak, že si maminka jde sednout na volné místo a v klidu si nakojí,“ vysvětlila mluvčí Air Bank Jana Karasová. 

Kojení v koncích. České porodnice podle průzkumu nedodržují standardy UNICEF

„Spoléháme na to, že jak naši zaměstnanci, tak naši klienti jednají ve vzájemném respektu a podle jejich nejlepšího lidského uvážení,“ uvedl k tématu mluvčí ČSOB Patrik Madle. Podobně situaci řeší i Fio banka. 

„Věříme, že znalost nepsaných pravidel společenského chování, určitá empatie a etika je na obou stranách na takové úrovní, že se pracovník banky i klient dokážou domluvit,“ nastínil její mluvčí Jakub Heřmánek.

Hello bank podobnou situaci v praxi ještě neřešila, podle slov její mluvčí Gabriely Pithartové je na ni však připravena například klientskými boxy.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video