Cestující přijdou o zajímavé spoje

Vsetín, Uherské Hradišti - Stejně jako před rokem v okrese Uherské Hradiště odzvonili letos úředníci konkurenčnímu prostředí v dopravě také na Vsetínsku. Společnosti Housacar neprodloužili licenci na provozování autobusové dopravy v okrese. Lidé tak ztrácí některé spoje, které pro ně byly výhodné.

Definitivně o tom ve čtvrtek rozhodl zlínský krajský úřad. Lidé ze Vsetína budou proto na trasách přes Liptál a Valašskou Polanku do Zlína dál cestovat pouze autobusy společnosti ČSAD.

"Je to likvidace konkurenčního prostředí. Úředníci zákon zneužívají, teď už se ale
nemáme kam odvolat," posteskl si Petr Orság ze společnosti Housacar.

Kraj už jednou námitky společnosti uznal, rozhodnutí okresních úředníků zrušil a vrátil je k novému projednání. Proč teď jednal jinak, nechtěl vedoucí referátu krajského referátu dopravy Petr Stloukal komentovat. "Nemůžu, rozhodnutí ještě nenabylo právní moci."

Úředníci ze Vsetína letos a jejich kolegové z Uherského Hradiště loni obhajovali své rozhodnutí tím, že pokud už na jedné lince zajišťuje spojení dopravce dotovaný státem, nelze licenci udělit dalšímu. Zákon je k dopravcům přísnější od své novelizace v roce 2000. Dřív Housacar licenci bez problémů získal.

Uherskohradišťský poslanec parlamentu Jaroslav Plachý ale tvrdí, že zákon nezakazuje udělit licenci jinému dopravci, pokud ten nynější nezajišťuje dopravu v míře uspokojivé.

O tom, co je uspokojivá míra, mají podle Plachého rozhodnout obecní zastupitelstva a starostové.

Starostové dotčených obcí se k odvolání firmy Housacar původně připojili. Tvrdili, že jim její spoje budou chybět. "Měli lepší ceny a šoféři byli vstřícnější," zmínil se například starosta Prlova Ladislav Gargulák.

Na adresu společnosti ČSAD nepadlo prakticky z žádné obce od Ústí u Vsetína přes Valašskou Polanku až po Pozděchov, kudy vede jedno ze tří spojení ze Vsetína do Zlína, ani jedno pochvalné slovo.

Starostové ale později názory změnili a dali úředníkům za pravdu. "Dohodli jsme se, že budeme respektovat zákon," vysvětlil to neurčitě starosta Leskovce Emil Sporek.

"Stačila jedna schůzka na vsetínském okresním úřadě, kde zástupci ČSAD starostům slíbili, že budou jezdit i spoje, které jezdíme my, a obce od nás daly ruce pryč," mrzí Petra Orsága z Housacaru.

Firma se ještě může obrátit na Ústavní soud a napadnout zákon, který podle ní neumožňuje provozovat konkurenční dopravu. "Je to jediná šance. Jestli to ale uděláme, zatím nevím," řekl Orság.

Že je zákon špatný, si myslí i Jaroslav Čáp z dopravního výboru zlínského krajského parlamentu. "Není možné, aby nám dopravce diktoval, co bude dělat, a my jsme to platili. Zkusme to otočit. My si určíme podmínky a dopravce je bude muset respektovat, aby dostal licenci. Nebojuji tím za Housacar, bojuji za konkurenční prostředí," řekl už dříve Čáp.

Zákon považovala za špatný také přibližně třicítka čtenářů, kteří se loni v červnu dovolali na horkou linku redakce MF DNES.

Zlínský krajský úřad svým rozhodnutím kopíruje loňský postup ministerstva dopravy, kam se Housacar odvolal, když mu úředníci neprodloužili licenci na provozování dopravy v okrese Uherské Hradiště.

František Prošek z ministerstva tehdy výhrady společnosti podpořil. Pracovníky okresního úřadu ale nechal jejich rozhodnutí jen podrobněji zdůvodnit, a na situaci nic nezměnil. Cestující se nedávno shodli, že i po roce jim firma Housacar chybí a státem dotovaná společnost ČSAD ji nenahradila.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video