Peter Szalay
29. 7. 2001 2:58
ČD prohrály, obce dostaly ... ?
Gratuluji!
Je to úspěch a jsem tomu ze srdce rád, že obce dostaly trať i vagony. Nechme se všichni překvapit, jak dotáhnou věc ČD.
Vlastně je to spíše štěstí!
Privatizace této dráhy totiž nese prioritně jasné znaky ztráty koncepce pro řešení železniční dopravy v ČR a koncepce ČD.
Vtip je, mimo jíné, v tom, že minulé vlády, pravicové či úřednická, tyto koncepce hledaly, našly je, měly je a začaly je i realizoval.
Žel Bohu, vždy v podobách upravených vlivem jejich schopnosti demokraticky se domluvit s opozicí. Potažmo pak, vlivem složení hlasování Parlamentu, v podobách opakovaně měněných, ke škodě věci samé. Dnešní stav, který všichni známe je od července 1998 zcela bez koncepce a prakticky takový bude až do dalších voleb.
Ne-li déle!
(Zůstanou-li Ti, co jsou tam, kde jsou, tam, kde jsou! Dovolím-li si repliku na výrok Mistra Wericha.)
Vtip je rovněž v tom, že ČD se nebudou chovat jinak! Chtějí se zachovat samy pro sebe, ze své podstaty, pro svou "podstatu". Bude to trvat tak dlouho, dokud jim jejich nadřízený "šéf", tedy Vláda ČR svým rozhodnutím a příp. přijatým zákonem (privatizační zákony stále platí!), prostř. MDS ČR a MF ČR, nedá jasný příkaz (lépe ROZKAZ - "dráha" je vždy napůl vojna!), CO a JAK udělá, a to bez výhrady!
Tedy jasný příkaz, že např. dopravce XY přebírá od 1.1.2002 dopravu na trati 080, vč. budov, tratí, vozidel, všech náležitostí atd. Proveďte!
Vtip je také v tom, že je mnoho těch, kteří ČD vedou nebo řídí, vyrostli a byli vychováni v jiné mentalitě a dělají všechno možné pro to, aby se ČD (doprava na dráze celostátní, regionální a místní tratě) nezprivatizovaly.
Je však pravdou, že je řada takových, kteří by dokázali i z ČD udělat "Podnik". Ke smůle ČD a nás, daňových poplatníků, jich však v lůně ČD nezůstalo mnoho a není ani mnoho těch, kteří by se k ČD vrátili a takové angažmá přijali. Vkaždém případě by to byla řádná porce pro krizový management.
Je však také pravdou, že by nebylo pravdou tvrdit, že provozovat ekonomicky dopravu na této trati (i jiných) lze jen s železničními vozidly, která jsou na ni dislokována v předchozí vazbě na rozhodnutí ČD.
Vědí to velmi dobře všichni Ti, kdož se otázkou provozování dopravy na železnici vážně zabívají! Ví to vedení společnosti JHMD, a.s., ač právě jejich dráhy jsou v ČR specifické, díky svému rozchodu. Ví to vedení společností Viamont, a.s., OKD, a.s. a řada jiných.
Věděli to i na začátku minulého století pánové Stern a Hafferl, když postavili trať Velké Březno - Úštěk - Lovečkovice a dodnes jako STERN + HAFFERL Verkehrs, gmbH.,Kuferzeile 32, 4810 Gmunden, 07612/ 795-200, (nejen) provozují místní tratě v Sazburglendu.
Peter Szalay
Dukelská 4003
760 01 Zlín
(Autor je investičnám poradcem. Jednímu z jeho klientů bylo vydáno živnostenské oprávnění k provozu železnic - drah a vleček 10.7.1990.)