V řadě českých škol si děti pochutnávají na biopotravinách. Ilustrační foto

V řadě českých škol si děti pochutnávají na biopotravinách. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Biopotraviny do škol? Mohou děti i zklidnit, říkají jejich zastánci

  • 58
Zatímco poslanci už mohli ve své kantýně ochutnat biopotraviny, školáky zdravé změny teprve čekají. V cestě jim nestojí ani tak finance, jako nedostatek informací a neexistující síť biododavatelů. Zjistil to projekt Bio do škol, za kterým stojí ministerstvo životního prostředí a EU.

Kromě ministerstva životního prostředí se zdravá jídla snaží na školní jídelníček dostat i ministerstvo zemědělství. Oba resorty podporují různé projekty, které mají ve školách šířit osvětu a do jídelen zavést biopotraviny.

Kolegové z ministerstva školství se tomu nebrání, ale také pro to zatím nic konkrétního nedělají.

Projekt ministerstva životního prostředí Bio do škol trval rok a půl a skončil letos v únoru. Zapojilo se do něj sedm mateřských a základních škol z Jihomoravského kraje a Vysočiny.

. Co je bioprodukt?

1. Biopotraviny jsou zdravé
Několik studií prokázalo, že biozelenina a bioovoce obsahují v průměru o 50 % víc vitaminů, minerálních látek či enzymů. 

2. Biopotraviny jsou chutné
Bioovoce a biozelenina obsahují méně vody a více sušiny a přirozených aromatických látek, takže mají mnohdy lepší a výraznější chuť.

3. Biopotraviny jsou nutričně bohatší
V bioproduktech je víc vitaminu C (o 27 %), hořčíku (o 29 %), železa (o 21 %) a fosforu (o 14 %).

4. Biopotraviny neobsahují geneticky modifikované organismy

5. Se zvířaty v ekologickém zemědělství chovatelé zacházejí dobře a nedávají jim růstové hormony, masokostní moučku ani antibiotika .

Zdroj: www.biopotravinydoskol.cz

Cílem projektu bylo zjistit, jaký mají školy, žáci i rodiče na biopotraviny názor a co školám brání v tom, aby je používaly ve školních kuchyních. V jídelnách by se pak měl díky projektu rozšířit sortiment bioproduktů a učitelé by měli školákům při výuce vysvětlit, co bio znamená.

Bio do škol zjišťoval i to, které bioprodukty školní kuchyně nakupují nejvíce. "Nejčastější odpovědí byla mrkev, brambory, cibule, obiloviny, nápoje, luštěniny, těstoviny, čaje a pečivo," vyjmenovává vedoucí projektu Tomáš Václavík.

Do projektu se zapojila i brněnská Základní a mateřská škola Pramínek. "Z bioproduktů vaříme třeba čočkovou a fazolovou polévku, rizoto s kuskusem a dětem dáváme i bílé bio mléko a bio jogurty," řekla iDNES.cz kuchařka Hana Tomková.

"Dětem v mateřince bio obědy a svačiny chutnají, školáci z toho už tak nadšení nejsou," dodala.

Biopotraviny jsou moc drahé, tvrdí řada škol
Ze závěru projektu ale vyplývá, že řada škol žije v přesvědčení, že biopotraviny jsou až příliš drahé a škola si je nemůže dovolit. Projekt se proto zaměřoval i na to, o kolik se zavedením biopotravin zvýší náklady na vaření.

Prosazovali byste biopotraviny do škol?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 25. července 2008. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 143
NE
NE 92

"Školy, které vaří z biopotravin, zdražily obědy o pouhých deset procent," upozorňuje Václavík. 

S tím, že biopotraviny jsou drahé, souhlasí pražská Waldorfská mateřská škola v Dusíkově ulici, přesto je už deset let do jídelníčku přidává. "Musím prostě všechno pečlivě přepočítávat, abych se vešla do rozpočtu," vysvětluje hospodářka školky Šárka Poláčková.

. BIO Jídelníček

PONDĚLÍ
Svačina: chléb, pom. z míchaných ryb, jablko, mléko
Polévka: boršč
Hl. jídlo: čočka, vejce, chléb, okurek, čaj multivitamin, mléko, ovoce
Svačina: soj. rohlík, pom. z vepř. masa, pórek, čaj multivitamín 

ÚTERÝ

Svačina: jogurt, müsli, jablko, čaj mátový
Polévka: pohanková polévka
Hl. jídlo: čevapčiči se sojovým masem, bramb. kaše, zel. obloha, karamelové mléko,čaj 
Svačina: chléb, ředkvičková pomazánka, mléko vanilkové

STŘEDA

Svačina: houska, šlehaná niva, jablko, jahodové mléko
Polévka: brokolicová polévka s bramborem
Hl. jídlo: pečené kuře, rýže, čínské zelí, čínské zelí s ředkvičkou, čaj lesní malina
Svačina: chléb, drožďová pom., mrkev, karamelové mléko

Zdroj: ZŠ a MŠ Pramínek

Waldorfská školka kupříkladu nakupuje bio mouky a peče si vlastní chleba. "Problém je ale se zeleninou, protože nemáme, kam bychom pro ni jezdili nebo kdo by nám ji vozil," konstatovala Poláčková.  

Na tento problém upozorňuje i šéf projektu Václavík: "Jedním z dalších minusů je právě nedostatečně vybudovaný řetězec dodavatelů bioproduktů." 

Právě to se snaží změnit ministerstvo zemědělství. "V rámci zavádění biopotravin do škol chceme navázat spolupráci s ministerstvem školství a společně s ním oslovit konkrétní školy a konkrétní dodavatele biopotravin a zprostředkovat dodávky biopotravin do škol," potvrzuje Tereza Dvořáčková z tiskového oddělení ministerstva zemědělství. 

"Chceme také pořádat vzdělávací akce pro školy a nabízet kurzy jak vařit z biopotravin," doplnila.

. Zájem o biopotraviny

nastartoval boom ekofarem

O školní jídelníčky se zajímá i ministerstvo školství. "Pan ministr zřídil skupinu, která nyní jídelníčky analyzuje. Podle výsledků se pak rozhodne, zda se budou měnit. Pokud ano, tak budeme řešit, jestli školy potřebují i biopotraviny," řekla iDNES.cz mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.

Biopotraviny mohou mít uklidňující účinek 
Experti na stravování jsou však už za jedno - zdravé stravování a biopotraviny do škol patří.

"Školní jídelny mají hned po rodině zásadní vliv na stravovací návyky dětí. Samozřejmě čím zdravější jídlo budou děti dostávat, tím lépe. Kvalitní jídlo ale najdete i mezi běžnými potravinami," tvrdí odbornice na zdravou výživu Jana Divoká.

Podle výzkumu britského sdružení ekologických zemědělců Soil Association vede zdravé školní stravování dokonce k lepšímu chování žáků.

Výzkum zjistil, že žáci, kteří jedli jídla připravená z čerstvých (přednostně bio), nezpracovaných surovin "byli koncentrovanější, měli menší sklony k hyperaktivitě a při vyučování byli klidnější a pozornější," píše se na webu www.biodoskol.cz.

To potvrzuje i lékařka a dietoložka Kateřina Cajthamlová. "Ano, různá barviva a dochucovadla mohou způsobovat hyperaktivitu. Také je pravda, že biopotravin člověk sní méně, protože jsou výživově bohatší. I to může mít zklidňující účinky," míní Cajthamlová.

. Bio Recept do školních jídelen

KVĚTÁK S KUSKUSEM

Potřebujeme

BIO cibule, olej slunečnicový, květák očištěný,
BIO zeleninový bujón, voda dle potřeby, bazalka, BIO kuskus celozrnný, brokolice, hrášek mražený, muškátový květ, máslo, sůl, petrželová nať 

Postup:

Očištěný květák vložíme do osolené vody, abychom vypudili hmyz.

Mezitím rozděláme na kousky brokolici a v osolené vodě uvaříme do poloměkka a nakrájíme na kousky. Květák dáme do vařící vody, osolíme a také uvaříme do poloměkka. Pak ho vyjmeme a nakrájíme na kousky.

Nakrájenou cibuli podusíme na oleji dozlatova, přidáme květák, brokolici, koření, bujón, zalijeme vodou a dusíme téměř do měkka.

Pak přidáme kuskus, hrášek a dusíme ještě asi osm minut. Podle potřeby dolijeme vodou a dochutíme. Zjemníme máslem a ozdobíme petrželkou.

Zdroj: www.biodoskol.cz


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video