VIDEO: Aero rozjelo výrobu „engéček“, první letouny si objednal Vietnam

  • 25
Český výrobce letadel Aero Vodochody začal se sériovou výrobou čtyř cvičných letounů L-39NG pro státní podnik LOM Praha. Za čtyři letouny včetně pozáruční podpory či vybavení zaplatí státní podnik přibližně 2,1 miliardy korun. První letouny tohoto typu však získá Vietnam.

Pracovníci na výrobní lince nejnověji vyvinutého podzvukového proudového letounu L-39NG (Next Generation) jsou aktuálně v plném nasazení. Na nové generaci legendárního cvičného letounu Albatros jich pracuje přes osm desítek.

Ve Vodochodech jsou připraveni na výrobu až dvou letadel měsíčně. Prvním „engéčkem“ pro LOM Praha bude č. 7029.

Chief Industrial Officer Jan Čáp, který má na starosti výrobu letounů, ve středu odprezentoval doposud největší díl z tohoto letounu a některé další díly, které jsou už připraveny pro montáž.

„Vše jsme zefektivnili, na konci haly tak vyjede celý hotový trup letadla. Poté se křídla spojí s trupem a následuje takzvané oživování a pozemní zkoušky v hangáru,“ přibližuje Čáp.

Jedno letadlo podle něj trvá vyrobit zhruba 33 tisíc pracovních hodin, přepočteno na reálný čas je to zhruba dva roky.

Letoun L-39NG

Letoun L-39NG

L-39NG loni získal typovou certifikaci bez omezení a byla zahájena jeho sériová výroba. Letadlo je přímým nástupcem L-39C, díky kterému byly vycvičeny tisíce profesionálních pilotů. Tento proudový letoun je schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. L-39NG využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně připravovaného zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

V souvislosti s investicí do výrobní linky se také zrekonstruovaly výrobní prostory a zázemí pro zaměstnance. Nyní zde pracuje několik desítek specialistů. A hledají se další.

„Na novou výrobní linku nabíráme nové zaměstnance, kteří se budou podílet na stavbě našeho letounu L-39NG. Výstupem montážní linky je kompletní trup letounu. Potřebujeme zejména nýtaře nebo klempíře,“ upřesňuje Jiří Linka, viceprezident výroby Aero.

První budou ve Vietnamu

Nový letoun získal typovou certifikaci bez omezení už v loňském roce. Český výrobce jej tak může prodávat do celého světa. Jako první mají zakázku domluvenou ve Vietnamu.

„S Vietnamem máme dlouhodobě dobrou historickou zkušenost. Letadla tam budou na vojenské základně už na konci letošního roku,“ řekl prezident Aera Vodochody Viktor Sotona.

Preferovanou variantou je pro Aero však dodávka českým pilotům. „Zakázka pro českou státní společnost je nesmírně důležitou referencí a zároveň umožní přímo sbírat informace z provozu,“ doplňuje prezident.

Klíčovým důvodem pořízení L-39NG pro český státní podnik je podle Jiřího Protivy, ředitele LOM Praha, zajištění kontinuity výcviku pilotů taktického letectva na podzvukových proudových strojích Albatros.

Stávajícím letounům L-39C, které provozuje Centrum leteckého výcviku LOM Praha devatenáct let, totiž končí technická životnost.

„I nadále budeme pro výcvik pilotů Armády České republiky a zahraničních vojenských letectev využívat české letadlo. A to je unikátní národní schopnost v propojování výroby letadla a výcvikových kapacit,“ říká Protiva.

Aero Vodochody nyní eviduje objednávky na celkem 34 kusů letounů, mezi zákazníky je například Maďarsko. Podle prezidenta Sotony jsou rozjednány další kontrakty, mj. se Slovenskem.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video