Večer už cestující vozil motorák. Ilustrační foto.

Večer už cestující vozil motorák. Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz

Ukradli troleje, vystupte si! hlásil průvodčí ve vlaku

  • 109
"Lidi, stala se taková věc - ukradli nám troleje, takže nemůžeme jet dál." Těmito slovy oznámil ve středu večer průvodčí cestujícím ve vlaku z Ústí do Chomutova, že spoj, na který nasedli, nabere nepříjemné zpoždění.

Sběračům kovů se kolem dvacáté hodiny podařilo vyřadit z provozu trolejové vedení nedaleko Proboštova. Vlak tak mohl dojet jen do stanice Bohosudov, pak lidé museli čekat, až přijede náhradní dieselová lokomotiva. Ta dorazila zhruba za půl hodiny.

Večer už cestující vozil raději motorák.

"Došlo ke krádeži čtyř lan, která vedou k transformátorům. Zloději se také pokusili ukrást kabely zajišťující zpětnou cestu trakčního napájení, ty ale stihli pouze naříznout.

"Škoda byla předběžně odhadnuta na 15 tisíc korun," říká mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Krádež železných součástí na dráze je v kraji zcela běžná, ta středeční je však novinkou. Zloději kradli na jedné z nejvytíženějších tratí za plného provozu, dráty byly pod proudem.

Podle Joklíka kvůli ní přestalo fungovat i zabezpečovací zařízení, díky němuž má například výpravčí přehled o tom, kde se vlaky pohybují. Bylo tak ohroženo zdraví cestujících i drážního personálu.

"Při samotné krádeži byli ohroženi i pachatelé, protože v trakčním vedení je stejnosměrný proud o síle tří tisíc voltů," připomněl Joklík.

Výpravčí z Bohosudova přivolal policii, jakmile na kontrolním panelu zjistil problémy s bezpečnostním zařízením. Policistům se už ale zloděje dopadnout nepodařilo. Dráhy podají trestní oznámení na neznámého pachatele pro čin obecného ohrožení.

Sběrači kovů působí drahám milionové škody
Podle představitelů Českých drah je situace se sběrači kovů na severu Čech nejhorší v celé republice. Jen v loňském roce jim zloději v Ústeckém kaji způsobili škodu za zhruba pět milionů korun.

Právě úsek trati mezi stanicemi Bohosudov a Řetenice patří k těm, kde zloději řádí nejčastěji. Zhruba před rokem zde během krátké doby sedmkrát za sebou ukradli kabely od signalizace a vyřadili tak z provozu závory na železničních přejezdech. Zloději řádí často také na Mostecku a v okolí Předlic, Trmic a Chabařovic.

Podle zástupců Českých drah by byl jedinou pomocí přísnější postup proti zlodějům kovů a majitelům sběren, kteří od nich kradený materiál vykupují.

"Například právě sběrny v Teplicích bývají často otevřeny 24 hodin denně. Kolem nejpostiženějšího úseku trati jich je hned šest. Myslím, že by tady pomohla přísnější kontrola a regulace. Třeba časové omezení. Když někdo přinese do výkupny měděný drát v noci, je to přece podezřelé," řekl před časem MF DNES Aleš Ondrůj z Českých drah.

Ještě hůře dopadla nedávno uzavřená trať z Děčína do Oldřichova. U obce Telnice na Ústecku koleje neznámý poberta na pěti místech rozřezal autogenem, odvézt je ale nestačil. Případ děsí místní starosty, kteří na trati chtějí obnovit provoz. - více zde


Video