Policejní radar ohlásil chybu, řidič musel zastavit. Ilustrační foto

Policejní radar ohlásil chybu, řidič musel zastavit. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Policie chytila mazdu s antiradarem. O auto tentokrát řidič nepřišel

  • 346
Pardubičtí policisté v neděli odhalili další auto, které s největší pravděpodobnosti používalo aktivní antiradar. V polovině listopadu se podařilo tři podobně vybavená auta zadržet díky přivolaným magistrátním úředníkům. Nyní hrozí, že proti řidiči nebudou důkazy.

"Hlídka měřila v Hradecké ulici a radar opakovaně hlásil chybu. Policisté se proto rozhodli vozidlo zastavit a zkontrolovat kvůli podezření na aktivní antiradar," řekl iDNES.cz policejní mluvčí Jozef Bocán.

Mazda měla podle policistů antiradar pod spoilerem

Jeho kolegové pod nárazníkem Mazdy CX-7 našli zařízení, které skutečně mohlo jejich měření rušit. Sepsali proto oznámení, udělali fotodokumentaci a tu předají magistrátu k dalšímu vyšetřování.

I tentokrát se pokusili přivolat úředníky kvůli zajištění auta, ale ukázal se systémový nedostatek: jejich služby o víkendu nejsou vyřešené.

Policejní hlídka proto řidiče propustila i s autem. Šance na potrestání tak klesá k nule. Než totiž dojde na správní řízení, může být antiradar odmontovaný.

JAK FUNGUJE ANTIRADAR

Aktivní rušička policejních radarů je zařízení, které vysílá vlny podobné frekvence, jako vysílají policejní radary. "Zjistit, jaká frekvence to je, není pro zájemce o antiradar složité. Jsou to veřejně dostupné listiny o schválení měřících zařízení," vysvětlil už dříve Libor Winkler ze společnosti Lavet.

Dalším rozdílem proti takzvanému pasivnímu antiradaru je, že aktivní rušička je zabudovaná napevno v konstrukci auta. Zpravidla vysílá neustále, nebo má v autě zabudovaný vypínač. Pasivní antiradar může být přenosná krabička instalovaná na přístrojové desce, která jen upozorňuje na měření, ale sama o sobě nebrání policii v práci.

"V předchozích případech jsme zajištění aut provedli v pracovní době jako zcela legitimní úkon. Včera jsme byli s kolegou v situaci, kdy on byl daleko od Pardubic a já nemohl přijet z rodinných důvodů. O policejním měření jsme předem nevěděli," poukázal na problém Petr Kramář z odboru správních agend magistrátu.

Řešení: auto zabaví policie, či úředník ponese domů razítko

Podle něj teď dobrou vůli odhalovat a trestat řidiče s antiradary musí řešit vedení policie a pardubického magistrátu, nebo dokonce dopravní policie s městy na celostátní úrovni. Pomohlo by třeba, kdyby úředníci věděli předem o hlídkování s radary a mohli oficiálně držet pohotovost.

"Mimo pracovní dobu ani nesmíme mít u sebe razítka nebo tiskopisy, pokud to nebude nějak ošetřeno. V Pardubicích je ale oboustranně zájem to vyřešit. Jinde v republice se řidiči s antiradary nechávají odjet," míní Kramář.

Otázkou podle něj je, zda by dokonce nemohli auta zabavovat ke zkoumání přímo policisté.

Zájem na zlepšení systému potvrzuje i pardubická policie. "Budeme příští týden s magistrátem jednat o širší spolupráci," uvedl mluvčí Bocán.

Když úředníci dorazí na místo měření, zvyšuje se i šance na potrestání řidiče. Jeho auto zajistí, nechají odtáhnout a posoudit znalcem.

Za zapnutý aktivní antiradar hrozí ve správním řízení bloková pokuta ve výši až sto tisíc korun. Dokazování je ale zdlouhavé, pardubické případy z listopadu ještě nejsou uzavřené.


Video