Letadlo po dopadu začalo hořet, mužům už nebylo pomoci | foto: HZS Moravskoslezského kraje

Letadlo s dvěma kamarády se zřítilo u Ostravy

  • 31
Dvoumístné sportovní letadlo Zlín 142 se kolem půl jedné zřítilo v obci Trnávka nedaleko letiště v Mošnově. Zemřeli v něm dva muži, 32letý pilot z Frýdlantu nad Ostravicí a jeho o rok mladší spolužák z Budišova nad Budišovkou, kterého vzal na trénink. Po dopadu začalo letadlo hořet.

"Byl jsem na zahradě a sledoval jsem to letadlo, jak letělo. Před pádem vyletělo kolmo vzhůru, pak vynechal motor a stroj začal padat," popsal osmnáctiletý Tomáš Cága ze sousední obce Kateřinice.

"Pilot se to snažil vybrat, motor mu na chvíli ještě naskočil, ale byl už asi nízko, letadlo udělalo asi tři vývrtky, pak se ozval výbuch a začalo hořet," líčil mladík. Domnívá se, že pilot se ve vzduchu pokoušel o akrobacii.

Těla obou mužů zůstávala ještě několik hodin po nehodě v ohořelých troskách letadla, které uhasili hasiči. Pilot svíral řídící páku.

Stroj spadl jen několik desítek metrů od nejbližších domů. Tragédie přilákala mnoho zvědavců. Byla tu i dvojice zdrcených mladých lidí. "Oba byli naši kamarádi," řekl muž, který klečel na trávě a plakal. Žena mu utírala slzy a sama také plakala.

Ohledání místa trvalo několik hodin, všichni čekali také na inspektory z Inspekce letového provozu z Prahy. V úvahu přicházejí dvě možné příčiny havárie. "Buď šlo technickou závadu nebo selhání pilota," uvedl mluvčí novojičínské policie Zdeněk Tomšík.

Prezident Aeroklubu Ostrava Tomáš Trefil, který potvrdil, že šlo o soukromý let člena klubu, se domnívá, že mohlo jít i o spojení obou důvodů. "Podle předběžných informací není vyloučena technická závada a zároveň i to, že pilot nezvládl nouzové přistání," řekl Trefil.

Upřesnil, že havarovaný stroj byl vyrobený v roce 1984. "V roce 1998 prošel generální opravou a od té doby procházel pravidelnými prohlídkami dle předepsaného systému údržby," sdělil Trefil iDNES.cz.

Zlín Z-142

Zlín Z-142 je jednomotorový dvoumístný dolnoplošník s motorem AVIA o výkonu 156 kW. Je pravděpodobně nejúspěšnějším moderním sportovním letadlem československé výroby. Jeho prototyp vzlétl roku 1978. Letoun je používán k výcviku pilotů včetně základů akrobacie, ke sportovnímu a navigačnímu létání i jako vlečný v aeroklubech a je užíván i soukromníky. Celkem bylo postaveno přes 300 letounů, z nichž část byla exportována.

Zdroj: Internetový technický magazín
,

Video