Na Olomoucku proti sobě ráno vyjely dva vlaky, do srážky chyběla necelá minuta. Došlo k tomu i kvůli zloději kabelů, který vyřadil běžně používaný systém vedení vlaků z provozu. Ilustrační

Na Olomoucku proti sobě ráno vyjely dva vlaky, do srážky chyběla necelá minuta. Došlo k tomu i kvůli zloději kabelů, který vyřadil běžně používaný systém vedení vlaků z provozu. Ilustrační | foto: Profimedia.cz

Dva vlaky proti sobě na Olomoucku vyjely i kvůli zloději kabelů

  • 44
Nejen lidská chyba, ale také pokus o krádež sehrál svou roli při ranní situaci na Olomoucku, kde proti sobě omylem dispečerky vyjely na jednokolejné trati dva vlaky. Nefungoval zde totiž systém, který takovou situaci nedovolí. Ve čtvrtek večer ho totiž z provozu vyřadil zloděj kabelů.

"Na trati se někdo ve čtvrtek kolem osmnácté hodiny pokusil ukrást komunikační kabel a při tom ho poškodil, což znemožnilo běžnou práci dispečerů na trati. Ta se normálně ovládá dálkově, nyní však musela dispečerka používat ke komunikaci se strojvůdci mobilní telefony," nastínil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.

Zloděj dispečerům znemožnil na dálku vlakům na trati "postavit cestu". Při tomto postupu by ranní chyba dispečerky, která proti sobě vlaky poslala, nebyla možná, neboť by jí systém oznámil, že je kolej obsazena jiným vlakem.

"Dispečerka také nemohla na dálku spouštět zabezpečovací zařízení přejezdů či ovládat výhybky nebo návěstidla. Bylo nutné přejít na nouzový režim, ovšem jde o postup, který je na dráze známý a zaměstnanci vědí, jak při něm postupovat. Samozřejmě se v něm ale nedá stoprocentně zabránit lidské chybě," podotkl Halla s tím, že snaha o krádež kabelů byla okamžitě nahlášena policii.

"Chceme, aby se podobné krádeže braly jako obecné ohrožení. Těchto případů rok od roku přibývá," dodal s tím, že škody jdou do milionů korun. Někdy jejich akce dokonce omezí dopravu nebo ohrozí bezpečnost.

Přímo na Olomoucku například vloni v srpnu vyřadil pokus zlodějů ukrást signalizační kabel z provozu zabezpečovací zařízení na jedenácti přejezdech v Olomouci. Nebylo to přitom poprvé (čtěte také V Olomouci nefungovalo kvůli zloději zabezpečení jedenácti přejezdů).

Na trati stále existoval zabezpečovací systém, říká SŽDC

Halla také zdůraznil, že na trati stále fungovala bezpečnostní pojistka. "Dispečerka, která nechala jet vlaky proti sobě, použila následně při řešení situace takzvaný traťový rádiový systém s funkcí "generální stop", který jí umožnil oba vlaky na dálku okamžitě zastavit. Tento systém je radiový, a tedy nezávislý na kabelech a jejich případném poškození. Ranní situace byla v podstatě jeho prověrkou," řekl mluvčí.

Odmítl tak kritiku Drážní inspekce, že jde o další trať, na které rozhodnutí lidí nekontroluje žádná technika. "Doporučili jsme zavést na tratích se zjednodušeným řízením dopravy taková technická zařízení, která by eliminovala možnost lidského selhání. Od roku 2007 do dnešního dne však žádné takové zařízení nebylo provozovatelem dráhy uvedeno do provozu," řekl totiž k nehodě náměstek generálního inspektora Jan Kučera.

"Žádná technika nemůže zastavit sérii chyb lidského faktoru, a na každý systém vždy dohlíží lidé," reagoval Halla.

Dva vlaky proti sobě vyjely v 5:15 nedaleko Náměště na Hané. Jedna souprava jela z Olomouce do Drahanovic, druhá z Prostějova do Červenky. V prvním vlaku byla jen posádka, ve druhém cestovalo mimo pracovní četu 10 pasažérů.

Vlaky se měly křižovat v Senici na Hané, dispečerka je však nechala vyjet proti sobě. Když si svou chybu uvědomila, na dálku je zastavila zhruba 1,5 kilometru od sebe, do případné srážky tak zbývalo zhruba 45 vteřin (více čtěte zde).


Video