Unie: pásy budou povinné i v autobusech

  • 87
Při nehodě autobusu zahynulo v květnu 2003 v Maďarsku 33 lidí. O dva měsíce dřív stála havárie autobusu život 19 lidí u jihočeských Nažidel. Pokud by cestující v obou případech byli připoutaní, možná by někteří z nich přežili. Evropský parlament řekl, že už má takto tragických nehod dost.

Jeho poslanci proto přijali směrnici, která nařizuje, že cestující musí při jízdě autobusem používat bezpečnostní pásy. Tedy pokud je jimi autobus vybaven.

V Česku platí pravidlo už rok, ale dodržuje je málokdo.

Rozhodnutí se netýká vozů městské hromadné dopravy. Zároveň však stanovuje, že všechny nově vyrobené autobusy už musí být pásy automaticky vybaveny.

"Je to důležitý krok v boji za méně mrtvých na evropských silnicích. Důležité je, že nařizuje namontování pásů výrobcům. Někteří z nich se tomu zatím vyhýbali pomocí národních zákonů," řekl evropský komisař Günter Verheugen.

O směrnici hlasovali i čeští europoslanci. Ne všichni byli pro její přijetí. "Není to příliš šťastná směrnice," řekl evropský poslanec za ODS Petr Duchoň, který hlasoval proti. "Zavádí totiž používání pásů, které pasažéra drží pouze v pase, a jejich účinnost je proto nižší než v případě pásu, který jde i přes tělo," dodal Duchoň.

Narážel na fakt, že autobusy jsou vybaveny pásy, které jsou uchyceny jen na dvou místech. V osobních autech jsou tyto body tři. Odborníci na dopravní bezpečnost přesto říkají, že i "dvoubodové" pásy mohou zachránit život.

"O tom není třeba diskutovat. Pásy v osobních autech jsou sice lepší, nicméně i dvoubodové pásy v autobusech výrazně snižují riziko zranění a smrti," řekl dopravní specialista Jaroslav Hořín.

Pro Česko však přijetí nové evropské směrnice není novinkou. Povinnost poutat se při jízdě autobusem platí totiž v tuzemsku už od loňského dubna. "Povinnost používat pásy platí u všech dálkových spojů. Pochopitelně jen v případě, kdy jsou autobusy pásy vybavené," řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová.

Většina lidí o tom však zřejmě vůbec neví. "Bylo ale jejich povinností si to zjistit. My jsme na to žádnou speciální kampaň nedělali a ani ji nechystáme," dodala mluvčí.

Potvrzuje to i řada policistů. "Při zastavení autobusů namátkou kontrolujeme, jestli jsou cestující připoutaní. Pás má zapnutý jen málokdo," řekl Josef Budil, šéf dálničního oddělení u Rudné u Prahy.

"Nikoho za to nepokutujeme, stačí jen napomenutí. Měla by být na to nějaká kampaň," dodal. Avšak ani nová směrnice Evropské unie nenařizuje, jaký má být za jízdu bez pásů trest, to zůstává na rozhodnutí členských států.


Video