Výstava Česká fotografie 20. století, plakát k výstavě

Výstava Česká fotografie 20. století, plakát k výstavě | foto: Pavel Mára

Noemi Smolíková: Mé čtyři dodatky k polemice kurátorů

  • 0
Se zájmem jsem si přečetla odpověď kurátorů Vladimíra Birguse a Jana Mlčocha na moji kritiku výstavy Fotografie 20. století v bonnské Kunsthalle, píše výtvarná teoretička Noemi Smolíková. Její odpověď najdete na následujících řádcích.

V polovině dubna jsme v Kavárně on-line publikovali recenzi na rozsáhlou výstavu české fotografie v Bonnu - Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts.- Recenzi Noemi Smolíkové - čtěte zde.

Na text Noemi Smolíkové reagovali kurátoři zmíněné výstavy Vladimír Birgus a Jan Mlčoch. - Jejich text nazvaný Polemika: Demagogie a fakta při hodnocení velké výstavy české fotografie v Bonnu - čtěte zde.

Na text kurátorů Birguse a Mlčocha odpovídá výtvarná teoretička Noemi Smolíková na následujících řádcích.

Výstava Česká fotografie 20. století v prostorách Bundeskunsthalle v Bonnu.

Se zájmem jsem si přečetla odpověď kurátorů Vladimíra Birguse a Jana Mlčocha na moji kritiku výstavy Fotografie 20. století v bonnské Kunsthalle. Ráda bych podotkla následující:

1) Kurátoři tvrdí, že jsem nepřispěla ke vzniku výstavy. Fakticky je to ovšem tak, že to byl právě můj nápad oslovit Jakoba Wenzela, tehdejšího ředitele bonské Kunsthalle! Navrhla jsem mu výstavu české fotografie, což může potvrdit bývalá kulturní zástupkyně na českém velvyslanectví v Bonnu paní Alice Mžyková. A byla to moje snaha a moje domlouvání, které nakonec vedly k uskutečnění této přehlídky. Že její kurátoři jsou tak špatně informováni o této "prehistorii“, anebo ji zamlčují, je smutné, ale musím říci, že mě to z jejich strany zas až tak nepřekvapuje.

2) Prý nejsem odbornice na fotografii. V mé dosavadní kritické práci se nachází řada článků a kritik o fotografii počínaje Christopherem Williamsem a konče Jitkou Hanzlovou a Markétou Othovou. Mimo jiné jsem už léta evropskou korespondentkou renomovaného časopisu o fotografií Aperture, který je vydáván v New Yorku. Zde ode mě vyšly texty o Andreasovi Gurském či o Martinu Parrovi. Že by Birgus a Mlčoch, odborníci na fotografii, neznali tento odborný časopis?!

3) Moje údaje nejsou přesné, tvrdí kurátoři. Na přehlídce, poukazují, není 207, nýbrž 200 autorů a autorek. Nemohu si pomoci: na stranách 311 a 312 německého výstavního katalogu s titulem Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts, sepsaného právě Birgusem a Mlčochem, se pod titulkem Seznam fotografů, jejichž práce jsou vystaveny, se skutečně nachází přesně 207 tvůrců. Že tvrzení kurátorů o počtu autorů a autorek nejsou v souladu s údaji v katalogu, který sepsali, je groteskní a svědčí o spěchu a nekoncentrovanosti.

4) A že se mé názory na jednotlivé autory a autorky liší od názorů Birguse a Mlčocha a že mám jiná kritéria? Přece na vlastní názor, který řekněme není většinový a který nemá tu dikci, již žádají kurátoři, mám právo. Je přímo mojí povinností psát v souladu se svým nejlepším přesvědčením.


Video