Komise chce omezit rychlost nákladních vozů a autobusů

Praha - Evropská komise dnes schválila návrh směrnice, jejíž cílem je účinně omezit rychlost nákladních automobilů a autobusů na silnicích v zemích Evropské unie. Komise navrhuje, aby bylo povinností majitelů všech druhů nákladních aut nad 3,5 tuny a všech autobusů a mikrobusů nainstalovat do vozidel omezovače rychlosti. Ty umožní autobusům vyvinout maximální rychlost 100 km/h a nákladním automobilům jen 90 km/h.

Hlavním cílem tohoto opatření je snížit počet vážných dopravních nehod, ke kterým dochází při střetu s těžkými vozidly.

V Evropské unii platí již od roku 1992 směrnice, která nařizuje nákladním automobilům nad 12 tun a autobusům nad 10 tun používat omezovače rychlosti. Evropská komise vyhodnotila toto opatření a došla k závěru, že používání omezovačů rychlosti může být jeden z faktorů, který snižuje riziko vážných dopravních nehod. Proto hodlá tato opatření zavést i pro všechna ostatní nákladní a přepravní vozidla s výjimkou osobních automobilů.

Komisařka EU Loyola de Palacio, která je zodpovědná za otázky energetiky a dopravy, prohlásila, že vedle snížení rizik dopravních nehod bude mít toto opatření vliv i na snížení spotřeby vozidel a v důsledku toho snížení celkových emisí do ovzduší. „Opatření vytvoří mezi dopravci i celkově klidnější atmosféru, když ti, kteří porušují rychlostní limity na silnicích, již nebudou profitovat z nekalé tržní výhody,“ dodala de Palacio.

Podle odhadů Komise dosáhnou celkové úspory vyplývající z používání omezovačů rychlosti více než tři miliardy eur. Na jedné straně se sice budou muset dopravci z počátku vyrovnat se zvýšenými náklady při zavádění přístrojů, na straně druhé však ušetří na spotřebě, menším opotřebování brzd, pneumatik a především na nákladech spojených se škodami při dopravních nehodách.


Video