Jak je těžké v pražském Národním divadle hrát dělnice a ztroskotance

  15:47aktualizováno  30. května 8:20
Hra Martina Františáka zvaná Karla, kterou pražské Národní divadlo uvádí na své komorní scéně Kolowrat, si za námět bere život dnešních „ponížených a uražených“, kteří jsou kdesi na periferii země i společnosti vydáni napospas ekonomickým vichrům. Konkrétně: skupina dělnic je postavena do situace, kdy je likvidována „sklárnička“, v níž pracují. Zdravé téma. Ale jak je uchopit?
Z inscenace hry Martina Františáka KARLA - na snímku Jan Hartl a Martina...

Z inscenace hry Martina Františáka KARLA - na snímku Jan Hartl a Martina Preissová | foto: Národní divadlo - Hana Smejkalová

Dramatik a režisér Martin Františák (1974) se ve svých textech věnuje české, potažmo moravské vesnici soustavně. Narodil se ve Valašském Meziříčí, nemá k takovému prostředí daleko. A blízkost lidem mimo centra je na Karle znát, její sociální dimenze působí věrohodně, tedy alespoň tehdy, když figury v replikách projevují svůj naturální fundament, když hovoří o věcech života „po jejich“. „Jenže pak začne (autor) do děje zapojovat surreálné figury, zvířata, oživlé mrtvé. Také písně, jeho obsese, slouží spíše jako odkaz k mytologické minulosti než jako regionální ornament, charakterizují mnohem spíš jejich protagonistu než prostředí a folklórní aspekt jim chybí docela,“ píše v programu ke Karle dramaturgyně a kritička Marta Ljubková. „Františákovy hry tedy přinášejí jednoznačné interpretační úskalí: jak se porovnat s věrohodností a zároveň jak nepotřít jeho rozkolísanou kausalitu, nedokonalou psychologii postav, jak interpretovat symboly, které jsou na bázi podobnosti s realitou prostě neinterpretovatelné?

Dramatik a režisér Martin Františák

Dramatik a režisér Martin Františák

U Karly napoví už jména osob: tu hlavní autor označil poněkud tajuplně a složeně Draha – také bílý rys, ostatní ženám přidělil běžná tuzemská či regionálně zabarvená jména (Bohuša, Marta, Marienka), zatímco mužům Františák vtiskl pouze příjmení, nadto bůhvíproč německy znějící (Fügner a Reichman). Pak se tu ještě vyskytuje trojice Foukaček, rozuměj bezejmenných dělnic, které ve fabrice vyfukují sklo; ty v rozestavení postav poněkud připomínají antický chór. Ona ozvláštnění realistického základu surreálnými, imaginárními, ireálnými motivy v pražské inscenaci Karly, režírované Janem Kačer, nefungují. Nemohu si pomoci, ale rys, jelen či Měsíc (kam odváží majitel „sklárničky“ Reichman dceru Karlu, kterou má s Drahou; prostě asi má jít o dalekou cizinu) působí v Kolowratu coby ornamenty, které diváci vezmou na vědomí, ale zážitek z příběhu neumocňují. 

Celou tu inscenaci drží pohromadě sociální konflikt obsažený v textu, jemuž Františák dokázal vtisknout věrohodnost; „prožitě“ kombinuje slova běžná a nečesaná, poskládaná do jednoduchých vět, s obraty nevytrčeně básnickými. „Víte hoši, já vám to řeknu tak. Mně po tom může prd, co se tady v jedenáct bude dít. Mně chlap zmizel, dobře tak, stejně mě dusil, děcka mít nemůžu, jak víte, ze socky vyžiju, ale mně jde o vás. Marta má chlapa v kamionu na cestách – čtyři děcka, Pavluša má chlapa v Norsku na plošině, tři měsíce jí nenapsal, každé ráno po šichtě strká hlavu do skříněk – myslíš, že nepoznám, jak trpí a naříká. Nejí chleba, ale řve celou svačinu. Pět děcek.“ Tak praví Bohuša, nejpádnější z těch „bab“, které Františák v Karle Stvořil.

Z inscenace hry Martina Františáka KARLA - vpravo Taťjana Medvecká

Když jsme u Bohuši, rovnou povězme, že Taťjana Medvecká ji ztělesnila výtečně, je to nejlepší výkon inscenace. Medvecká se posadila do role intonací, myslí, ale i fyzicky – její Bohuša chodí mírně rozkročeně, s pohyby sedřené energické ženské. Všechny ostatní výkony jsou standard první scény, ničím neurážející, ale bohužel i dost rychle zapomenutelný. Konkrétněji jede příklad: Jan Hartl v roli rezignovaného pumpaře a alkoholika Fügnera, strýce Drahy, který cítí vinu za dávnou smrt její matky, se omezuje na shrbenou ukňouranost, až je to protivné. Hartl umí postavy tohoto typu, tedy lidi vyměklé, outsiderské i senzitivní (ostatně jeho životní rolí na jevišti byl výkon v inscenaci Divadla za branou II Nemožný člověk), ale jeho Fügner je pouhopouhá rutina, bohužel.

Jenže to rozpačité vyznění Karly v Kolowratu nejspíš souvisí s věcmi obecnějšími. Kostýmy inscenace (dílo Kataríny Hollé) jsou pouhým designem, který chce evokovat vytahanost a „dělňáckost“, ovšem nejsou s to být periferními hadry, už od pohledu ojetými a smrdutými. Minimalistická scéna Jakuba Schindlera sice naslouchá možnostem podkrovního Kolowratu, kde si scénografické rozlety nelze dovolit, ovšem esteticky jde mimo duch Františákova textu: Schindler nechal vyrobit (sněho)bílý pult, o něhož se opírá zoufalec Fügner, a (sněho)bílou vlnící se plochu, na níž se sice dá sedět i ležet, a která by dobře zapadla třeba do přehlídky Designblok. Jak se však její vizualita snoubí s Františákovou periferií, toť záhada. A přičteme-li vesměs instantní herecké výkony, vychází z toho míjení se s dramatikovým světem.

Praha, konkrétně Národní divadlo, konkrétněji šéf její činohry Michal Dočekal, chce uvádět současné hry, bere to jako svoji „občanskou“ povinnost, takže dramaturgie to ošetří, text připraví, ale Františákův svět v Karle je pražskému duchu velice vzdálený, výsledek příliš vyznívá jen JAKO. Předloňskou premiéru Karly v Divadle Petra Bezruče Ostrava jsem neviděl, nemohu srovnávat než s ukázkou, která je k nalezení na internetu a s recenzemi, ale pochybuji, že míjení se s Františákovým světem tam bylo větší. 

Z inscenace hry Martina Františáka KARLA - na snímku Alexej Pyško

O inscenaci

Národní divadlo, Praha – Martin Františák: Karla. Hra po noční směně

Režie Jan Kačer, režijní a choreografická spolupráce Petr Zuska, scéna Jan Schindler, kostýmy Katarína Hollá, dramaturgie  Iva Klestilová, hudba Petr Skoumal.
Hrají:
Draha – také bílý rys: Martina Preissová
Fügner: Jan Hartl
Bohuša: Taťjana Medvecká
Marta: Kateřina Holánová
Marienka: Adéla Koutná
Reichman: Alexej Pyško
Foukačky: Hana Marie Maroušková / Jana Epikaridis / Lucie Linhartová / Ivanna Illyenko

Premiéra 18. května 2012 v Divadle Kolowrat

Autor: , Kavárna

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda poblíž letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:30

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Lihový boss Březina se ve vězení napravil a změnil hodnoty, tvrdí znalkyně

29. dubna 2024  16:55

Lihový boss Radek Březina, který si odpykává třináctiletý trest vězení za obří daňové podvody, se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...