Chtějí i Saddáma, říká bagdádský tatér

  • 44
Za Saddámova režimu bylo v Iráku tetování neodpustitelným hříchem, nyní se stává velkou módou. Třiadvacetiletý Mark Abu el Dak vycítil příležitost a živí se tím, že kreslí na těla jiných. Bývalý voják republikánských gard nemá lehký život, ale ani nouzi o zákazníky, uvádí web televize N24.

Mark si sedá na kraj postele, nasazuje si chirurgické rukavice a začíná elektrickým strojkem "vyrábět" na paži svého zákazníka lebku.

Tetovací studio si zřídil v ložnici svého bytu v chudé čtvrti Bagdádu. Mezi zasvěcenými platí Mark za krále mezi bagdádskými tatéry a jeho klientela je stále větší. Na zdech místnosti visí obrázky mužských i ženských těl, na které už vytetoval nejrůznější motivy.

S tetováním se za Saddáma chodilo do vězení
Mark často vzpomíná na to, jak ještě jako voják obávaných Saddámových gard tetoval na tajných sezeních své kamarády. Tetovaní si přitom za Saddámova režimu zadělávali na pořádné problémy.

"Tetování bylo tabu, když chytili někoho s tetováním, šel do vězení," vzpomíná Sinan Muntaser, jeden z Markových zákazníků. Obrázek na své paži musel schovávat pod dlouhými rukávy.

Když byla po pádu Saddáma Husajna republikánská garda rozpuštěna, musel si Mark hledat novou práci. Rozhodl se vsadit na své hobby, prvním "zákazníkem" byl jeho starší bratr.

Tetování chtějí muslimové i křesťané
Podle N24 je dnes Mark jedním z mála bagdádských tatérů, který zvládá rostoucí poptávku. Také vydělává na irácké poměry slušné peníze. Za malé tetování bere deset tisíc iráckých dinárů (asi 165 korun), za větší díla až čtyřikrát tolik.

Přesto nemá jednoduchý život. Bojí se například otevřít oficiální salon a začít s reklamou. "Kdybych to udělal, salon by byl druhý den zničený. Lidé si stále myslí, že obrázky na těle jsou dílem satana. Bude to ještě nějaký čas trvat, než společnost pochopí, že je to umění," říká.

Do Markova improvizovaného tetovacího studia chodí zákazníci z celé země. Přicházejí muži i ženy, křesťané i muslimové a také američtí vojáci. "Ti většinou chtějí vytetovat orla nebo americkou vlajku," vypráví Mark.

Ženy podle něj preferují motýly a srdce, muži zase lebky a draky. "Jeden ale chtěl také portrét Saddáma Husajna," říká bagdádský tatér.

Požadované motivy se podle něj mění i s vírou zákazníků. Křesťané volí obrázky Ježíše, panny Marie nebo kříže, muslimové si nechávají na tělo zvěčnit meče či jméno proroka Mohammeda.

Tetování - ilustrační foto.


Video