X-47B na palubě USS Harry S. Truman (CVN-75)

X-47B na palubě USS Harry S. Truman (CVN-75) | foto: Northrop Grumman

Bezpilotní letoun X-47B přistál na „letadlové lodi“ a přepsal dějiny

  • 43
Bezpilotní neviditelný bojový letoun X-47B zvládl jeden z nejobtížnějších leteckých manévrů. Poprvé přistál na simulátoru letadlové lodi. Jako první robot přistál pomocí háku a brzdného lana, a tím vstoupil do dějin letectví.

Historické přistání experimentálního bezpilotního bojového letounu X-47B proběhlo v sobotu 4. května 2013 na námořní letecké základně Patuxent River. Přistání na letadlové lodi nebo jejím simulátoru bylo dosud doménou těch nejlepších pilotů. O události informoval server navair.navy.mil.

Experimentální robot X-47B s vytaženým hákem před přistáním

Experimentální robot X-47B úspěšně zachytil brzdné lano

Základna námořního letectva je vybavena ranvejí, která slouží pro výcvik startu a přistání námořních pilotů pomocí parního katapultu a brzdících lan na velmi krátké dráze.

Letoun X-47B, který je o trochu větší než F/A-18E Super Hornet, přistál na zařízení MK-7 z roku 1961. Jeho hydraulikou ovládaná lana umožňují záchyt letounu o hmotnosti až 50 tisíc liber (22,7 tuny) o rychlosti až 175 mil za hodinu (281 km/h). Dodneška prošlo zařízení MK-7 mnoha modernizacemi. Díky tomu je shodné s těmi, která se používají na současných letadlových lodích.

Podívejte se na přistání bezpilotního letounu X-47B

Čím je obtížné přistání na letadlové lodi

  • Pilot se musí "trefit" na velmi úzkou přistávací palubu letadlové lodi, která je mírně vyosená vzhledem k směru plavby (aby pilot v případě neúspěchu mohl bezpečně zopakovat přistání).
  • Loď během přistání pluje relativně dost rychle, běžně rychlostí kolem 30 uzlů (zaokrouhleně 15 m/s, tedy 54 km/h).
  • Během přistání musí hákem zachytit jedno ze čtyř brzdících lan. Hák je přitom spuštěný pod úroveň kol podvozku.  Z rychlosti kolem 220–240 km/h zastaví na necelých 100 metrech. Po zachycení lana letoun "dopadne" z výšky asi čtvrt metru na palubu.