Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Diskuse k článku

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na druhou stranu to, co s ní dokázali izraelští piloti, se nesmazatelně zapsalo do historie židovského státu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J98i76ř95í 10N94ě30m82e36c 1532207486592

Ano, výbuch muničního skladu v Krásném Březně (pozor Velké Březno, se kterým se to občas plete, leží mnohem dál po proudu na pravém břehu Labe a je samostatnou obcí, kdežto Krásné Březno je součástí města Ústí nad Labem), odstartoval nejkrvavější akci proti německým civilistům, která se v ČSR udála. Vše proběhlo tak rychle po onom výbuchu muničáku, že šlo zřejmě o cílenou provokaci. Okamžitě se "vědělo" že to byli Němci, okamžitě se po Ústí začala pohybovat speciální vražedná polovojenská komanda vybraných sadistů z celé ČSR, která si brutalitou "odplaty" nezadala s oddíly SS na východní frontě.. Narodil jsem se v Ústí, kde moje rodina žila po generace i před 2 sv válkou..Takže vím své.

+1/0
27.1.2020 16:33

M97a59r64t40i59n 28K53l23u20v38á78n72e78k 9782378533473

Doteraz som žil v tom že MEZEK bola prezývka pre všetky Me 109 nielen Avie...

??? Mezkovité chovanie bolo totiž i atributom Me ...Asymetrické zasúvanie podvozku bolo len u FW-190 alebo i Me-109?

0/0
21.1.2020 14:25

K66a69r77e70l 94L53a10n87g96r 2692787650158

Asymetrické ho měl i Bf 109. Jen tak na okraj 109 se označovala Bf dle Bayerische flugzeugwerke. Označení Me přešlo až na pozdější typy které byly vyráběny v Messerschmit A.G., ale 109, 108, 110 měly stále označení Bf s jakým byly schváleny do provozu.

0/0
23.1.2020 19:27

R16a46d23e72k 40K90o54v37a35ř48í63k 9114709877477

Ale jo..jsme tam slavni. Ani o tom nevime. A nejde o ty sakinim /s199/. tech jsme poslali pulku co tech spitfire. Na geser ad halom jsem byl. Napisy jsou tam cesky. pruvodci dodavaji tu hystorku o dvou letkach. Prvni na mezku letel ten producent co natocil pozdeji oceloveho orla. Druhe dvojici velel Weizman - pozdejsi izraelsky prezident. absolvent ...z Ceskych Budejovic. Ty jeho luftwaffe boty koupeny v csr dokonce vystavujou.

+6/0
20.1.2020 19:56

J27a37k25u51b 54B82o15h52o78n80ě37k 8635216399707

Osobně musím nesouhlasit, že by ta přestavba zkazila Messerschitům vzhled. Mně se takhle líbí víc. I když samozřejmě estetický dojem je u vojenského letadla na úplně posledním místě důležitosti :-)

Jinak ta ironie, že židovští piloti létali na nacistických strojích proti arabským pilotům na Spitfirech patří mezi moje oblíbené historické perličky.

+12/0
20.1.2020 11:30

T30o83m44á54š 32H71r36u65b16ý 4959620914396

Poznámka na okraj (není to chyba článku, ale samostatné téma) - ten jen mezi řečí zmíněný požár skladu v Březně by stál za větší vylíčení, jednak škody byly opravdu velké, za druhé je dosud trochu zamlženo, co bylo vlastně příčinou a mělo to i docela divoké dopady, bohužel včetně jednoho z nejdrsnějších momentů odsunu Němců atd.

+6/0
20.1.2020 10:59

M43a38r16t93i81n 22N49o79v42á62k 4243602339404

na FB mam v přátelích pan Waltera z Izraele a to byl původně mechanik těchto mašin. Školení mechaniků probíhalo i na libereckém letišti.

+4/0
19.1.2020 23:05
Foto

P70a92v59e63l 90H26l95a77v42á26č36e42k 4255542100592

Někde jsem četl, že Izraelští piloti považovali naše Mezky za větší riziko než setkání s nepřítelem. Ale jsem hrdý na to, že jsme Izraelcům i přes mezinárodní embargo pomohli jejich novému státu s dodávkami zbraní, s výcvikem vojáků a v OSN i když těsnou většinou hlasovali naši zástupci pro vznik státu Izrael. Byl jsem v Tel Avivu v muzeu Hagany. Udivilo kolik bylo mezi exponáty Československých zbraní....R^

+19/0
19.1.2020 19:59
Foto

K44a57r29e22l 22S45e51i30d68l 8389265300498

Díky, dobrý článek. Měl jsem ji také jako modýlek.:-)

Ale dodnes jsem netušil, že se Mezek startoval klikou.;-)

+5/0
19.1.2020 18:25

J51a80n 40F71o47j94t93í23k 8466983111236

Taky jsem je měl a taky netušil ;-)

0/0
22.1.2020 17:35

J46o60s73e76f 55H79i34l35d41e13b78r12a13n28d57t 5564174421312

Některá letadla jsou vynikající v jedněch rukou, mizerná až sebevražedná v jiných. Některá tím přímo proslula. Airacobra, Mustang, ME 109, F-104, například. Všechno chce své a nic není pro každého! Ve druhé válce byl ME109 jeden z nejúspěšnějších, i když válku, naštěstí nevyhrál. Nejlépe servisovatelný.

0/0
19.1.2020 16:09
Foto

M86i78c56h92a74l 54G11r52e17š15l64i30k 9211306212986

Nejde jenom o ruce, ale i o podmínky boje. Airacobra se na západě neosvědčila, ale na východě se bojovalo v nízkých a středních výškových hladinách, čemu ten letoun lépe vyhovoval.

Oproti tomu byly první MiGy konstruovány jako výškoví stíhači a tam měli nad soupeři navrch (když opomenu kvalitu výcviku a poruchovost). Část sestřelů z jejich strany přišla konto toho, že si někteří němečtí piloti zaměnili typy a snažili se vytáhnout souboj do výšky.

+7/0
19.1.2020 16:45

T97o89m56á90š 82H46r95u24b20ý 4779600694436

S Airacobrou je to složité, zrovna nedávno jsem na to téma četl dost obsáhlou knihu a ono její nasazení v USA bylo provázeno spoustou smůly a pak často nespravedlivých hodnocení. S trochou nadsázky to byly situace, kdy P39 dostaly ty nejhorší mizerně vedené útvary, zatímco ty lepší dostaly P40 a výsledkem byl názor, že P39 je špatné letadlo, ač ve skutečnosti Curtiss P40 vesměs překonávala... Pokud se Airacobry dostaly do rukou slušného pilota, tak si vůbec nestály špatně, přirozeně časem je překonaly nové typy (Mustang, Hellcat a další), ale na začátku války skutečně nebyly tak zlé. Lze jen spekulovat, zda by se vývoj neposunul dále, kdyby nedošlo k té úvodní špatné pověsti...

+2/0
20.1.2020 10:53
Foto

M76i46c65h38a65l 78G36r67e14š80l12i10k 9771806272356

Airacobry nebyly testovány jenom v USA, ale taky i v Británii a nevyhověly. Když s nepletu, tak první sovětské jednotky je dostaly z Británie.

0/0
20.1.2020 17:30

T48o58m89á82š 16H57r58u26b85ý 4399130414606

V GB jasně, tam byl problém s chováním ve větších výškách, to byl koneckonců malér i u prvních Mustangů, který vyřešily až licenční Merliny.

Ale v Tichomoří hodně bojů probíhalo v nižších letových hladinách, v podstatě něco podobného jako v SSSR a tam skutečně nebyl problém zdaleka jen ve výkonech P39, ale roli hrálo spíš mizerné fungování amerických pilotů. Je to rozebíráno na více místech, mimochodem jedna z knih je českého původu - Airacobra v Americkych sluzbach od M.Šnajdra...

0/0
20.1.2020 22:11
Foto

M77i64c76h50a82l 72G38r27e64š81l64i42k 9721406852756

Mustang s Allisonem v SSSR moc nezaujal.

0/0
21.1.2020 17:42

K88a81r68e24l 96L83a39n12g78r 2602697870178

Americkým pilotům nevyhovovalo vyskakování z Kobry, ono odhodit dveře v malé výšce a vyskočit a k tomu se zároveň nepřizabít o vysoký stabilizátor byl docela problém. V SSSR tento problém nebyl hodně pilotů volilo nouzák, ta mašina ho bez potíží zvládla, skákalo se jen když to bylo nezbytně nutné. Nouzák v Pacifiku nebylo kolikrát kam realizovat, šlo jen vyskočit...

0/0
23.1.2020 19:20

T21o78m48á32š 35H52r12u47b33ý 4369970544956

Nic ve zlém, ale tohle je příklad tvrzení, které sice není vyloženě nepravdivé, ale nesmysl je ho prohlásit za primární problém.

V reálu to byl jeden problém z více, kdy některé vůbec nesouvisely s letadlem. Jen pro ilustraci - jedna z věcí, která snižovala bojeschopnost jednotek s P-39 bylo to, že v první fázi války šlo nakonec do Pacifiku i dost letadel, chystaných původně pro UK (která postupně objednávky omezila). Ukázalo se ale, že změny udělané pro UK byly pak v USA v polních podmínkách průšvih, například taková "prkotina", jako že v UK užívali jiné řešení lahví s kyslíkem vedla k tomu, že spousta pilotů musela létat úplně bez kyslíku, protože prostě nestíhali upravit a to je jen jen příklad z mnoha.

0/0
24.1.2020 8:10

J30a92n 17P27a73n84e28k 5402206506310

Airacobry nevyhověly, neboť neměly turbokompresory, takže se nehodily na boje ve vysokých výškách.

Jak ukazují jejich úspěchy na východní frontě (I.N.Kožedub) pro boje v malých a střednách výškách byla ideální.

0/0
21.1.2020 7:58
Foto

M71i46c79h79a46l 48G14r22e68š38l57i70k 9841926502146

Kožedub na nich nelétal. Snad jste měl na mysli Pokryškina, Rečkalova, nebo jiné eso. :-)

0/0
21.1.2020 17:45

K42a72r50e57l 42L25a52n87g18r 2182707430948

A Pokryškinovi také nevyhovovala. Nechal si předělat odpal zbraní, umístění spouště 37 mm kanonu vymyslel opravdu "inteligent" a to bylo první co mu mechanici předělali a následně celému pluku.

0/0
23.1.2020 19:16
Foto

M13i87c80h68a96l 10G62r16e31š67l85i87k 9921416372906

Ergonomie je obvykle "jenom druhořadý" detail. Můžete ji mít dokonalou, ale když natrefíte na soupeře, který ji tak dokonalou nemá, ale stačí mu např. udržení iniciativy v boji. ;-)

Co se týče Pokryškina, tak např. počet jeho sestřelů vychází z jeho pamětí, nikoliv z dobových dokumentů, kterých část se údajně ztratila. Řekl bych, na rozdíl od jiných pilotů, u kterých se nároky na sestřely sice dodatečně nepotvrdily, nebo byly dokonce vyvrácené, ale v té době byly oficiálně přiznány jednoduše kvůli nedokonalostem v systému.

Taky je tady problém, jestli byl Pokryškin "vynálezce", nebo "plagiátor".

0/0
23.1.2020 20:48

T45o46m41á79š 44H23r96u46b98ý 4729390304376

Tohle je s prominutím v souvislosti s hodnocením letadla nesmysl... Řešení spouště Airacobry bylo celkem logické - nejprve střílely kulomety jako nástřel, pak došlo na kanón, normální řešení, třeba Spitfiry ve verzích s kombinací kanón plus kulomet to užívaly podobně.

Změna od Pokryškina byla v tom, že zjistil, že pro specifické podmínky na východní frontě, kdy se běžně nalétávalo z malých vzdáleností, je pro špičkového pilota je praktičtější odpálit vše najednou, to je celé. Jelikož špičkou byl jak on osobně, tak i řada dalších z jeho gardové jednotky (pluky GIAP byly v rámci SSSR elita), tak se to osvědčilo výborně, upřímně ale pro horší piloty by to možná byla spíš změna k horšímu.

Jinak dlužno dodat, že Pokryškin byl v rámci VVS dost unikát, který měl spoustu problémů s nadřízenými. V podstatě byl obdobou Boelckeho z WW1 a Molderse z WW2, tedy pilotů, kteří byli esy, ale daleko důležitější byli svou schopností přemýšlet o taktice, čímž ovlivnili i fungování řady ostatních. Vzpomínky Pokryškina "Válka v oblacích" jsou jednou z nejlepších knih vzniklých ze strany SSSR a pro zájemce o letectví to je zcela povinná četba, ale pozor, existují dvě verze. Jedna je relativně "krotká", pak ale vyšla (také už v době totality, jen ve volnějším období) obsáhlejší verze, kde popisuje nešvary VVS na tu dobu až neskutečně otevřeně...

0/0
24.1.2020 8:24

R38o39b43i78n 72Ž35i68ž88k25a 2948494506366

To je určitě možné, ale tady to moc nereaguje na článek - v něm je celkem jasně řečené, proč byly výkony i ovladatelnost českých mezků problematické. Shrnu vám to: nemá to nic společného s rukama pilotů ani mechaniků.

Navíc nejde moc zobecňovat cokoliv o Me 109 (a teď nemyslím proto, že se označovalo Bf 109 :)), protože se to letadlo vyrábělo a vyvíjelo od roku 1937 až do konce roku 45, což znamená, že to bylo od vrtule po ocas úplně jiný éro.

+1/0
19.1.2020 18:28

P50e82t70r 53L31u20k59e27š 6713331

Robine, s rukama pilotů to mělo leccos společného. Spoustu zkušených letců s válečnými zkušenostmi vyhodili (případně posléze zavřeli) a mladí nevylétaní piloti měli s Mezky plné ruce práce. Takže to bylo jedno s druhým. Jankovitý Mezek a nezkušený pilot, to byla dost vražedná kombinace.

+4/0
19.1.2020 19:23

R11o24b68i74n 82Ž32i97ž37k33a 2858924756576

No..to máte pravdu. Podcenil jsem, jak pozdě šly S199 k jednotkám, myslel jsem si, že ta doba překrytí jejich nasazení s působením zkušených pilotů z RAF bude delší.

Na druhou stranu to prostě byly improvizované skládačky, se kterýma by měl občas problémy i Erich Hartmann:-)

0/0
19.1.2020 19:53

T57o59m62á64š 64H76r57u25b84ý 4939710704946

Pokud vím, tak u S199 nešlo jen o menší výkon motoru a diskutabilní vrtuli (což bylo nutné zlo), ale taky vlastnosti zhoršil určitý posun těžiště, což upřímně řečeno už je trochu o schopnostech lidí v Avii, či možná o přílišném spěchu, s tím se něco dělat určitě dalo...

+1/0
20.1.2020 11:01

K26a11r85e97l 27M41o20k66r19ý 9760574669925

Vynikající článek, ostatně jak je na Technetu zvykem! ;-)

Díky!

A jsem moc hrdý na náš národ, který jako jediný na světě tehdá pomohl Izraeli. A Izrael nezapomíná.. ;-)

+41/0
19.1.2020 14:12

P16e92t96r 22H27u50l56k17a 1220940704562

Ono pozadí té pomoci dost dobře ukázal film Toman. Ano, pomohli jsme jim, ale nechali jsme si to náležitě zaplatit.

+2/0
19.1.2020 14:36

K94a61r94e75l 84M39o73k12r21ý 9360814359465

A? To je snad špatně, že jsme za to dostali zaplaceno?

Zaplaceno přece mohl dostat kdokoliv. Ale nikdo nebyl ochoten Izraeli pomoct. Ani za peníze. Jen Československo.

+11/0
19.1.2020 16:07

P86e75t43r 47H89u50l85k16a 1970820514322

Dobře je, že se těm lidem pomohlo. Že za ty peníze komunisti převzali moc je už horší.

+3/−2
19.1.2020 17:11

K86a81r54e30l 48M18o87k89r36ý 9700464589715

Ale to je hodně zjednodušený pohled.. ;-)

+2/0
19.1.2020 17:15
Foto

K43a90r27e91l 90S93e66i25d85l 8799625800738

Komunisti už u moci byli.

+2/0
19.1.2020 18:26

P74e14t30r 70H87u62l21k34a 1620510914572

Za židovské peníze financovali volební kampaň, upláceli, komromitovali opozici. Ano, zbraně dodávali později.

+1/0
19.1.2020 19:27

J90i87ř72í 46D56u59š14e95k 8882281161933

No my pomáhali oběma stranám no :-D

0/0
19.1.2020 14:43

P88e16t91r 56F64u71k94a 8733666660445

V této době ne. Až později, kdy otočil Sovětský svaz, a my podle něj.

+10/0
19.1.2020 15:13

P22e84t16r 10M58i94c59h19a38l 2750984421122

Budu opisovat od ostatních, ale musím. Radku, díky Vám za skvělý článek.

Stále platí, že redakce Technetu vysoko vyčnívá nad tím zbytkem.

+19/0
19.1.2020 14:09

J78a52n 49S33v13o75b76o85d85a 6234754975566

Kolar, bez se lecit, psychopate!

+2/0
19.1.2020 13:00

P29e76t96r 79M96i83c33h30a37l 2330704531142

Co to?

+2/0
19.1.2020 14:09

R46o92s67t96i65s22l16a58v 54M85u29l55t49u63š 4903674363982

Asi jinej gang...

+3/0
20.1.2020 18:36
Foto

M91i33c59h47a40l 41G40r94e12š58l77i58k 9241256622586

Paradox dějin: Letoun, který byl vyvinut na válku směrující k vyhlazení Židů a zotročení, nebo vyhlazení Slovanů. Poslední sestřel byl dosažen na stroji vyrobeném v Československu a prst na spoušti držel Žid. :-)

+52/0
19.1.2020 11:02

J70o39z91e27f 26B20e84v49i69l32a21q60u51a 9435699381691

Techneťácká klasika na nedeľné ráno - super! R^

Prečítané jedným dychom.;-)

+36/−1
19.1.2020 9:18

J96o71z61e79f 86B55e37v64i34l27a14q10u75a 9375149391861

P.S.: Umiestnenie synchronizovaných guľometov na Messerschmittoch pred kabínou pilota malo pre pilota zrejme výhodu (dráhy striel v smere pohľadu), ale boli zrejme umiestnené blízko seba (menší "rozsah" paľby).Tie Aviácke pod krídlami mali od seba väčší rozostup. Malo toto, z hľadiska presnosti a množstva munície, nejaké výhody?

+1/0
19.1.2020 9:29

A14l29e37š 43R80y75s 8232738967698

Žádné...

+1/0
19.1.2020 11:58

P19e28t44r 59H24u18l29k54a 1270900964902

Taky si myslím.

0/0
19.1.2020 12:04

R52i46c88h60a84r67d 45A69u55b83r55e21c56h64t 8190410628897

Kulomety byly většinou seřizovány tak, aby se dráhy kulek z obou zbraní protínaly v nastaveném místě a maximalizovaly tak dosažené poškození cíle. Bylo tedy jedno, kde byly kulomety umístěny. Mezky měly ale i kulomety nad motorem. Problém byl že si kvůli masivní vrtuli a problémům se synchronizací občas vrtuli ustřelily.

Pod křídly nebyly kulomety, ale kanony ráže 20 mm, a šlo o instalaci komplet převzatou z Bf 109 G.

0/0
19.1.2020 13:01
Foto

M66i22c57h67a55l 16G81r53e85š67l17i58k 9211956172386

Řekl bych, že teoreticky bod, kde se dráhy střel sbíhají má smysl řešit u křídelních palubních zbraní. U zbraní umístěných v trupu stačí, že střílejí rovnoběžně, dokonce tenhle výsledek by byl ideál. Každopádně obě varianty se museli zastřelovat a dle výsledků dělat korekce blížící se ideálu.

+2/0
19.1.2020 14:06

J84i95ř91í 25D37o15u61t10n63á44č 3887476665523

tohle byl velkej problém migu 15 .. ty jejich dvacetrojky a sedumatřicítka měly totálně jinou balistiku a tak se stávalo, že pilotovi sabru lítali nad kokpitem 23 a pod mašinou 37 .. zbraně souose v čumáku jsou lepší, to střílíš jak když kropíš hadicí :-)

+4/0
19.1.2020 14:43
Foto

M20i23c64h10a21l 33G40r88e31š15l78i85k 9901826872756

Na druhé straně mohl ten MiG-15 schytat desítky zásahů z kulometu Sabru a nějak to dotáhl domů, na druhé stačil jeden zásah z 37 mm kanonu, kterého granát vyrval kus stroje a Sabre putoval k zemi. Čili statisticky měl MIG-15 nízkou kadenci i úsťovou rychlost vzhledem k munici, na druhé straně potřeboval menší počet zásahů. sabre byl lepší v horizontální rovině, MiG-15 ve vertikální (v závislosti od verze). Čili teoreticky měl MiG-15 iniciativu v boji, což bylo kompenzováno nízkou kvalitou výcviku jeho posádek (s výjimkou sovětských pilotů, kteří si na rozdíl od soupeře nemohli předávat zkušenosti, což se taky projevilo u pozdějších garitur).

+3/0
19.1.2020 16:28

M96i98c60h57a79l 55Š66t97a69j39n16r95t 4674911702917

Původní záměr snad byl, že těch 37 mm má sloužit především při útoku na bombardéry a v souboji se stíhačkou se bude střílet jen z toho 23mm

+4/0
19.1.2020 20:48

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Najdete na iDNES.cz