- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ano, výbuch muničního skladu v Krásném Březně (pozor Velké Březno, se kterým se to občas plete, leží mnohem dál po proudu na pravém břehu Labe a je samostatnou obcí, kdežto Krásné Březno je součástí města Ústí nad Labem), odstartoval nejkrvavější akci proti německým civilistům, která se v ČSR udála. Vše proběhlo tak rychle po onom výbuchu muničáku, že šlo zřejmě o cílenou provokaci. Okamžitě se "vědělo" že to byli Němci, okamžitě se po Ústí začala pohybovat speciální vražedná polovojenská komanda vybraných sadistů z celé ČSR, která si brutalitou "odplaty" nezadala s oddíly SS na východní frontě.. Narodil jsem se v Ústí, kde moje rodina žila po generace i před 2 sv válkou..Takže vím své.
Doteraz som žil v tom že MEZEK bola prezývka pre všetky Me 109 nielen Avie...
??? Mezkovité chovanie bolo totiž i atributom Me ...Asymetrické zasúvanie podvozku bolo len u FW-190 alebo i Me-109?
Asymetrické ho měl i Bf 109. Jen tak na okraj 109 se označovala Bf dle Bayerische flugzeugwerke. Označení Me přešlo až na pozdější typy které byly vyráběny v Messerschmit A.G., ale 109, 108, 110 měly stále označení Bf s jakým byly schváleny do provozu.
Ale jo..jsme tam slavni. Ani o tom nevime. A nejde o ty sakinim /s199/. tech jsme poslali pulku co tech spitfire. Na geser ad halom jsem byl. Napisy jsou tam cesky. pruvodci dodavaji tu hystorku o dvou letkach. Prvni na mezku letel ten producent co natocil pozdeji oceloveho orla. Druhe dvojici velel Weizman - pozdejsi izraelsky prezident. absolvent ...z Ceskych Budejovic. Ty jeho luftwaffe boty koupeny v csr dokonce vystavujou.
Osobně musím nesouhlasit, že by ta přestavba zkazila Messerschitům vzhled. Mně se takhle líbí víc. I když samozřejmě estetický dojem je u vojenského letadla na úplně posledním místě důležitosti
Jinak ta ironie, že židovští piloti létali na nacistických strojích proti arabským pilotům na Spitfirech patří mezi moje oblíbené historické perličky.
Poznámka na okraj (není to chyba článku, ale samostatné téma) - ten jen mezi řečí zmíněný požár skladu v Březně by stál za větší vylíčení, jednak škody byly opravdu velké, za druhé je dosud trochu zamlženo, co bylo vlastně příčinou a mělo to i docela divoké dopady, bohužel včetně jednoho z nejdrsnějších momentů odsunu Němců atd.
na FB mam v přátelích pan Waltera z Izraele a to byl původně mechanik těchto mašin. Školení mechaniků probíhalo i na libereckém letišti.
Někde jsem četl, že Izraelští piloti považovali naše Mezky za větší riziko než setkání s nepřítelem. Ale jsem hrdý na to, že jsme Izraelcům i přes mezinárodní embargo pomohli jejich novému státu s dodávkami zbraní, s výcvikem vojáků a v OSN i když těsnou většinou hlasovali naši zástupci pro vznik státu Izrael. Byl jsem v Tel Avivu v muzeu Hagany. Udivilo kolik bylo mezi exponáty Československých zbraní....
Díky, dobrý článek. Měl jsem ji také jako modýlek.
Ale dodnes jsem netušil, že se Mezek startoval klikou.
Některá letadla jsou vynikající v jedněch rukou, mizerná až sebevražedná v jiných. Některá tím přímo proslula. Airacobra, Mustang, ME 109, F-104, například. Všechno chce své a nic není pro každého! Ve druhé válce byl ME109 jeden z nejúspěšnějších, i když válku, naštěstí nevyhrál. Nejlépe servisovatelný.
Nejde jenom o ruce, ale i o podmínky boje. Airacobra se na západě neosvědčila, ale na východě se bojovalo v nízkých a středních výškových hladinách, čemu ten letoun lépe vyhovoval.
Oproti tomu byly první MiGy konstruovány jako výškoví stíhači a tam měli nad soupeři navrch (když opomenu kvalitu výcviku a poruchovost). Část sestřelů z jejich strany přišla konto toho, že si někteří němečtí piloti zaměnili typy a snažili se vytáhnout souboj do výšky.
Vynikající článek, ostatně jak je na Technetu zvykem!
Díky!
A jsem moc hrdý na náš národ, který jako jediný na světě tehdá pomohl Izraeli. A Izrael nezapomíná..
Ono pozadí té pomoci dost dobře ukázal film Toman. Ano, pomohli jsme jim, ale nechali jsme si to náležitě zaplatit.