Pátek 7. října 2022, svátek má Justýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. října 2022 Justýna

Američané kupují těžké vojenské tahače pro přesun tanků po Evropě

US Army pro svou evropskou složku nakoupí 170 tahačů pro přepravu těžkých nákladů HET (Heavy Equipment Transporter). Sloužit budou především pro přepravu tanků Abrams. Američané tak plní jeden z cílů NATO, tedy posílení alianční schopnosti strategické přepravy vojenského materiálu napříč Evropou.

Tahač Global HET a podvalník systému HET | foto: Oshkosh Defence

Jedním z hlavních problémů Severoatlantické aliance je neschopnost přesouvat dostatečný počet vojáků a těžkého materiálu (dostatečně rychle) po Evropě, a to jakýmkoliv směrem. Podle výzkumné organizace RAND Corporation a její studie „The Abilities of the British, French, and German Armies to Generate and Sustain Armored Brigades in the Baltics“ zvládne Velká Británie do Pobaltí přemístit jedno obrněné úkolové uskupení do 30 dnů (včetně zajištění trvalého zásobování). Potrvá ale dalších 60 až 90 dnů, než se podaří úkolové uskupení rozšířit na jednu plnohodnotnou obrněnou brigádu. Přitom nemusí jít jen o přesun do Pobaltí, ale kamkoliv „na druhý konec“ Aliance.

V tomto časovém horizontu je zahrnuta nejen příprava, zajištění a samotný přesun, ale také mobilizace jednotky. Přesun velkého množství obrněné techniky po Evropě přitom není jen logistickou, ale v době války také bezpečností noční můrou (sabotéři, použití zbraní dlouhého dosahu). Plánovači při přesunu musí počítat také s tím, že budou zničeny hlavní silniční a železniční dopravní uzly, mosty atd. Samozřejmě mluvíme o extrémně nepravděpodobné situaci, ale zároveň o situaci, na kterou musí být NATO, jako vojenská organizace, připravena.

Jednou z výzev je přeprava těžké obrněné techniky, jako jsou hlavní bojové tanky. V případě většího konfliktu není fyzicky možné zajistit přesun a zásobování (především munice, pohonných hmot a maziv) bez železničního spojení, ale zároveň je nutné vzít na vědomí, že železniční trasy budou napadeny nepřítelem. Železniční spojení je také pomalé a vyžaduje speciální nástupiště pro nakládku těžké vojenské techniky.

Pro akutní a rychlý přesun lze použít kvalitní evropskou silniční síť. V případě tanků je ale přesun na větší vzdálenosti palivově nereálný:

Americké tanky Abrams používají plynovou turbínu, která je sice velmi spolehlivá a nabízí vynikající zrychlení, ale má také obrovskou spotřebu paliva ‒ například během operace Pouštní bouře v roce 1991 se ukázalo, že tanky Abrams spotřebují palivo už během jedné hodiny náročného manévrovacího boje. Nádrž tanku Abrams přitom pojme 1900 litrů paliva, ale jen nastartování turbíny spotřebuje 38 litrů. V ideálním případě, pokud mluvíme o nepřerušované jízdě po pevné a rovné silnici, je dojezd tanku Abrams (podle Global Security) cca 475 km.

Video: Nakládka tanku Abrams na podvalník tahače M1070

Standardní armádní osmikolová cisterna M978 A4 přitom přepraví 9500 litrů paliva. Avšak plně naložená M978 A4 váží 31 tun a má dojezd jen necelých 500 km. Další údaj k zamyšlení ‒ naplnění jednoho tanku Abrams palivem trvá 10 minut. Dodejme, že v jedné standardní americké obrněné brigádě se nachází 87 tanků Abrams, stejný počet (některé zdroje mluví o 90) bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley, 24 samohybných houfnic M109 Paladin a více než 100 obrněných transportérů M113.

Výše uvedené údaje mají dokázat, jak složitá (a nejde jen o palivové nároky) je přeprava tanků po silnici. A nemluvíme o jednom nebo dvou tancích, ale o desítkách či stovkách. Ostatně logistická náročnost přepravy obrněné jednotky je podrobně popsána v článku Přesun mechanizovaného praporu AČR k hranicím Ruska by nebyl jednoduchý.

Jednou z možností, jak výrazně snížit palivové nároky, je použití těžkých vojenských tahačů, které dokážou na podvalnících přepravovat hlavní obrněnou techniku, jako jsou tanky, samohybné houfnice nebo BVP.

Video: Tahač Oshkosh 1070A1

Americká armáda právě pro zajištění přesunu těžké techniky nedávno podepsala smlouvu s firmou Oshkosh Defense na dodávku 170 těžkých tankových tahačů a podvalníků v maximální hodnotě 109,8 milionu dolarů. Tahače budou nasazeny v Evropě právě pro zajištění přesunu tanků po evropské silniční sítí.

Podle produktové karty Oshkosh pro HET (Heavy Equipment Transporter) nabízí dva typy tahačů, osmikolový a šestikolový. Americká armáda nepochybně nakoupí šestikolový tahač Oshkosh Global HET, který je uzpůsoben pro evropskou silniční síť a plní mimo jiné normu Euro III. Dosud používané tahače M1070 a podvalníky M1000 nesplňují evropské normy pro zatížení náprav, takže byly používány jen pro přepravu BVP Bradley.

Tahač Global HET pomocí dieselového motoru o výkonu 521 kW (700 koní) přepraví na podvalníku až 65 317 kg těžký náklad (72 v USA používaných „krátkých tun“), tedy jeden tank Abrams. Celkově celá sestava, tj. tahač, podvalník a náklad, má maximální přípustnou hmotnost 106 800 kg.

Přesné údaje o velikosti nádrže a dojezdu Global HET nejsou známy, ale odvozený osminápravový M1070A1 má dojezd 750 km a palivovou nádrž s 1000 litry paliva. Dá se tady říci, že tahač při přepravě tanků spotřebuje dvakrát méně paliva a má reálně až dvakrát větší dojezd, než kdyby se na stejnou trasu vydal tank po vlastní ose. A samozřejmě, při použití tahačů se tak neničí povrch silnic a dálnic.

Zdroj: Oshkosh

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Jak se bude dál vyvíjet válka na Ukrajině?

S tím, jak postupuje čas, se pomalu obnažují důvody účastníků války, pro které do ní šli. Zároveň již odpadly některé...

Proti invazi bojují i české tanky. Máme jen málo munice, říká ukrajinský tankista

Premium Česká republika byla jednou z prvních zemí, které poskytly bojující Ukrajině těžké zbraně, včetně bojových tanků T-72....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chcete YouTube ve vysokém rozlišení? Zaplaťte. Uživatelé zuří

Server YouTube začal testovat novou funkci, která však pobouřila diváky. Je totiž možné, že v budoucnu bude nutné za 4K...

VIDEO: Většího na světě není. Katarský emír přiletěl na Ruzyni obřím bizjetem

Pod názvem bizjet, v „plném znění“ business jet, si automaticky představíme menší proudové dopravní letadlo pro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejblíž za 22 let. Vysloužilá sonda pořídila snímky Jupiterova měsíce Europa

Pět let letěla sonda Juno k Jupiteru, aby v roce 2016 u něj začala svou práci. Přestože již má své původní úkoly dávno...

ANALÝZA: Co udělají USA, když Rusko použije atomovou bombu? Jsou tři možnosti

Premium Pořád se věští z koule, jestli Rusko použije na Ukrajině atomovku, kreslí se různé scénáře, ale vůbec se neví, co by...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Proti invazi bojují i české tanky. Máme jen málo munice, říká ukrajinský tankista

Premium Česká republika byla jednou z prvních zemí, které poskytly bojující Ukrajině těžké zbraně, včetně bojových tanků T-72....

OBRAZEM: Bitevní vrtulník Tiger má drak vyrobený především z kompozitů

Lehký bitevní vrtulník Eurocopter Tiger vznikl jako společný projekt Francie a Německa. Němci potřebovali účinného...

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní...

Pevnost Británie. Jak Hitler po šňůře vítězství poprvé narazil

Seriál Invaze do Evropy v roce 1944 a Atlantický val jsou frekventovaná témata. Není překvapivé, že mnohem méně pozornosti je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejtěžší bylo Hance v jejích posledních dnech lhát, říká Margita o Zagorové

Je to pět týdnů, co odešla zpěvačka Hana Zagorová (†75), se kterou žil její muž Štefan Margita (66) třicet let. Pěvec...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Táňa Pauhofová porodila. Její manžel prozradil pohlaví a jméno dítěte

Slovenská herečka Táňa Pauhofová (39) se poprvé stala maminkou. Na sociálních sítích zveřejnila fotky s hudebním...

Po malých institucích také ČSOB. Banky začínají nabízet úroky podobné ČNB

Na předchozí zvyšování úrokových sazeb České národní banky (ČNB) začínají výrazněji reagovat zvyšováním úročení vkladů...