Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Diskuse k článku

Korupce, lajdáctví a blížící se bouře. To je ruský kosmický program

Mohlo by se zdát, že ruské rakety padají z nebe jako zralé ovoce. Problém je však mnohem hlubší a rozhodně jej nelze připsat na vrub raket Proton M, které už dávno prověřil čas a patří k nejspolehlivějším na světě. V ruském kosmickém programu panuje, slušně řečeno, velká nepohoda.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J10i10ř10í 10H10o10r10á10k 6104104103106

Lajdáctví i systémový problém. Obojí. A korupce, nízké platy, nedbalost ... to vše dohromady. To stálo kdysi za havárií v Černobylu, jen se tenkrát ta detailní zpráva moc nepublikovala - a jak vidět, historie se opakuje.

0/0
31.5.2015 18:34

L10u10k10á10š 10S10k10o10p10a10l 9106108105101

Ruský diletantismus v praxi. Stejně jako nejsou dobří vojáci. Umí to maximálně umlátit množstvím. Stejně jako nemají dobrý průmysl, protože jsou líní a do jisté míry i hloupí. Stejně jako nemají dobré chování, stejně jako nemohou mít svobodu ale musí žít v diktatuře s maskou, stejně jako .. všechno ostatní.... Takže nic nového pod sluncem.

+3/−1
24.5.2015 13:15

J10a10k10u10b 10H10e10g10e10n10b10a10r10t 9105104109104

1) Lajdáctví není systémový problém?

2) Snímek s označením "Nosná raketa Proton-M s telekomunikační družicí putuje na rampu" vypadá podle mě spíš jako snímek Sojuzu.

+1/0
22.5.2015 11:47

M10a10r10t10i10n 10H10u10d10e10c10e10k 3103109109103

No maj co delat decka.

Aspon je dobre, ze si uvedomuji kde je chyba, ale korytarum se pujde od koryta tezko. (jako vsude na svete).

+1/0
22.5.2015 4:30

J10i10ř10í 10K10o10s 4102105105105

"Hele, padá Proton. Přejte si rychle něco!" (ruské přísloví z 21.století)

+1/0
20.5.2015 23:11

P10e10t10r 10B10r10e10j10c10h10a 6102109100

Důležitá a asi i charakteristická věta :

"Senzor se totiž bez poměrně značného násilí nedal v nesprávné poloze instalovat"

+4/0
20.5.2015 21:11

J10i10ř10í 10N10o10v10á10k 1102109107109

Z osobních zkušeností vím, že cokoliv se dělá pod mezinárodní taktovkou dopadne katastrofálně, viz to, že rusům ty rakety padají především u mezinárodních letů (mohl bych hodiny vyprávět jaký průser je to s údržbou Eurofighteru Typhoonu na mezivládní úrovni).

Rusové nijak kvalitní rakety nemají, dělají je především levné (což je podle mě tím, že něco jako evropská Ariane 5 by prostě nezkonstruovali), vzlet již zmíněného nosiče Ariane 5 stojí 310mil. USD, ale vzlet protonu-M necelých 100 mil. USD , i tak by jim to ale mělo padat méně.

Co se týče nízkých plaů, s tím musím souhlasit, Rusové je mají vážně jedny z nejmenších, ovšem kdokoliv kdo se aspoň trochu pohybuje ve vojenském konstruktérství vám řekne, že Rusové v korupci skutečně nejsou na špici (my bychom mohli vyprávět), pokud vím tak ve zbrojovkách mají korupci nejmenší (což je ovšem způsobeno tím, že mají zbrojovky jen státní), ale jak je to v Roskosmosu to nevím.

0/0
20.5.2015 21:10

P10a10v10e10l 10S10t10a10v10j10a10n10í10k 6108105107101

Přepočítal jsem o ještě jednou, ale vychází mi to v neprospěch ruských letů. Glonas nepovažujete za mezinárodní nebo ano?

+1/0
21.5.2015 15:08

J10a10k10u10b 10H10e10g10e10n10b10a10r10t 9105104109104

Myslím, že start Ariane 5 stojí spíš neco kolem 170 miliónů dolarů. On totiž kdyby stál 310 miliónů, tak Atlas V a Delta 4 budou mít spoustu komerčních zakázek. :-)

0/0
22.5.2015 11:50

J10i10ř10í 10N10o10v10á10k 1102109107109

Cena je 310 mil se vším, Atlas a Delta mají o trochu víc.

0/0
22.5.2015 15:59

J10a10k10u10b 10H10e10g10e10n10b10a10r10t 9105104109104

A na tohle číslo jste přišel kde? Le Gallova věta "Today the Ariane 5 is sold for about 150 million euros, but it costs about 170 million euros per launch" mi totiž přijde docela jednoznačná.

0/0
22.5.2015 19:17

J10i10ř10í 10N10o10v10á10k 1102109107109

170 milionů euro není 170 milionů dolarů, ale spíše 250 mil USD a ii tato cena, kterou uvádíte je dotovaná evropskou unií, EU (ovšem USA to dělá taky, jak je to u Ruska nevím.) lety dotuje.

0/0
1.6.2015 21:40

J10a10k10u10b 10H10e10g10e10n10b10a10r10t 9105104109104

170 milionů euro je *nedotovaná* cena. 150 milionů euro je *dotovaná* cena. Myslel jsem, že normální člověk to z toho textu pochopí. Zřejmě jsem se mýlil. A kurz dolaru vůči euru 1.5:1 a tvrzení o dotované ceně 170M euro jste si vycucal z prstu. Raději budu věřit řediteli CNESu než vám.

0/0
3.6.2015 20:27

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Tak jestli je to lajdáctví opravdu součástí ruského systému, tak žijeme v zatraceně nebezpečné době. Jejich rakety totiž míří na nás. Snad se nebude lavit ještě jeden Petrovův den:

http://en.wikipedia.org/wiki/1983_Soviet_nuclear_false_alarm_incident

0/0
20.5.2015 16:41

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

...slavit ...

0/−1
20.5.2015 16:41

V10a10c10l10a10v 10M10e10d10e10k 5101102105105

Zajímavé je, že Sojuzy měly pár problémů ve svých počátcích, ale za posledních 40 let mají 100% spolehlivost, kdežto u Protonů (na velmi podobném technickém základu) je to už několikátý problém v posledních letech.

No ale američanům spaldy 2 raketoplány z 5, a výsledkem bylo 14 mrtvých - take rozhodně bych ruskou techniku nezatracoval. Od 80. let je to v počtu mrtvých 14:0

+2/−10
20.5.2015 11:53

J10i10ř10í 10Č10e10j10k10a 1103100100103

To je ale zajímavé! ;-D Oni totiž prohlásí každou havárii za úspěšný suborbitální test, víme?

+3/0
20.5.2015 13:56

D10a10v10i10d 10O10d10l10e10r 8102102103107

Raketoplány nejsou jednorázová zařízení jako rakety :-) To porovnáváte jablíčka s cihličkami :-/

+8/0
20.5.2015 14:30

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

Tak jako každý neobjetkivní kritik americké kosmonautiky ;-)

+2/0
20.5.2015 19:40

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

Neplácejte blbosti. Proton je naopak na zcela odlišném technickém základu - jiné motory, jiný druh paliva, jiná konstrukce - se Sojuzy nemají v podstatě nic společného. 

Sojuzy nemají 100 % spolehlivost, i když je hodně vysoká. Je to asi dva týdny, co selhal horní stupeň a díky tomu byl ztracena loď Progress...

To, proč Sojuz má takovou spolehlivost je v podstatě díky tomu, že je jednak konstrukčně velice jednoduchý a jednak díky tomu, že je to služebně nejstarší rakety, co na světě létá a všechny mouchy byl už dávno vychytány. 

Ano, amíkům spadly 2 raketoplány, ale celkem těchto 5 strojů vykonalo 133 úspěšných startů. 2 selhání ze celkových 135 startů dělá 98,5 % úspěšnost a to je opravdu hodně i ve srovnání s jinými nosiči ;-)

A že amíkům zahynulo 14 lidí při selhání dvou strojů je jednoduše tím, že se do raketoplánu vejde 7 astronautů. Do Sojuzu jen 3 a proto by jich muselo spadnou 5, aby se to vyrovnalo dvěma raketoplánům.

+8/0
20.5.2015 19:39

L10i10b10o10r 10J10a10n10e10č10e10k 4105105105101

R^

0/0
21.5.2015 18:12

J10a10k10u10b 10H10e10g10e10n10b10a10r10t 9105104109104

Jestli to správně počítám, tak Sojuz za posledních dvě stě startů selhal sedmkrát. Tomu říkáte "100% spolehlivost"?

+2/0
22.5.2015 12:05

J10i10ř10í 10K10o10s 4102105105105

Otázka "lajdáctví nebo systémový problém" je v případě Ruska nepřípadná. Podle mne správnější diagnóza je: "lajdáctví jako integrální součást systému".

+4/0
20.5.2015 11:39

A10l10e10š 10L10á10n10s10k10ý 7103102106109

Vaše články měly dříve větší technickou úroveň. Teď mají především populistickou zpolitizovanou náplň. Rv

+1/−9
20.5.2015 9:50

J10a10k10u10b 10Š10r10á10m10e10k 4108103102101

Nebul ;-)

+6/−2
20.5.2015 10:04

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

Chápu, chtěl jste chvalozpěv na ruskou techniku, ale bohužel, není moc co chválit. Smiřte se s tím ;-)

+2/0
20.5.2015 19:41

J10a10n 10S10a10l10o10m10o10n 4109100101105

U skutečně zdatných managerů je absolutně jedno jakou výrobu řídí. Zdatný manager totiž dokáže najít a poznat skutečné odborníky pro daný obor, kteří to řídí po technické stránce a on sám se věnuje hlavně stejně důležité (a mnohdy i důležitější) stránce organizační a ekonomické. Takže hodně štěstí pro Komarova a šťastnou ruku při výběru týmu.

+7/0
20.5.2015 7:47

D10a10v10i10d 10O10d10l10e10r 8102102103107

No, ono i kdyby se do čela ruské státní firmy postavil nějaký organizační génius typu Roberta J. Oppenheimera nebo Billa Gatese, tak s ruskou náturou pocházející z dob cara a bolševiků by toho moc nezmohli :-)

+4/0
20.5.2015 14:36

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Je srandovní jak malá povědomost je mezi lidem o nejúčinnějších raketových motorech RD-180. Perfektní dokument o nich natočila BBC:

Motory, které přišly z "chladu" (zpoza železné opony) a jak motory RD-180 přišly do USA:

https://www.youtube.com/watch?v=TMbl_ofF3AM

+1/−7
19.5.2015 21:50

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

RD-180 není nejúčinnější motor a jakožto motor na kerosin ani nikdy nemůže být. Stačí si najít volně dostupné technické údaje. Jeho Isp u hladiny moře je 3050 N.s/kg, např. americký RS-25 má 3560 N.s/kg. 

Pakliže bychom se bavili pouze o kerosinových motorech a k tomu ještě jen pro první stupeň, pak ano, v takovém případě nejúčinnější je, ale to je docela hodně velké zůžení. 

Nevím, co je v tom dokumentu, ale tohle jsou tvrdá fakta, která nelze nijak okecat.

+12/0
19.5.2015 22:10

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Ano, přesně o tom mluvím. O tom, že dokázali vyždímat nejvíc tahové energie z litru neseného kerosinu a okysličovadla.

+1/0
19.5.2015 22:50

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

Jenže vtip je v tom, že ani mezi kerolox motory není RD-180 nejefektivnější. Tím je jiný ruský motor RD-0124 pro druhý stupeň Sojuzu.

+1/0
19.5.2015 23:10

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Jenže ten už nemá tak krásnou letitou historii a kolik je rozdíl v té efektivitě? 5 procent?

0/0
19.5.2015 23:13

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

To už okecáváte. Prostě RD-180 není nejefektivnější motor ani mezi keroloxy, ani absolutně 

Ale motor je to jinak opravdu vynikající, to mu nelze upřít ;-)

+7/0
19.5.2015 23:17

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Vlastně ani nedokážu tu efektivitu RD0124 najít. Máte nějaký odkaz?

0/0
19.5.2015 23:21

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

Na wikipedii Isp uvedeno je.

0/0
19.5.2015 23:31

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Jo, je to tam. Dík.

0/0
19.5.2015 23:37

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Mimochodem ta hodnota je teprve neuvěřitelná. Jen o dvě procenta horší než vodíkový RS25.

0/0
19.5.2015 23:41

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

Tak to nevím, kam se díváte. RD-0124 - 331 s , RS-25 - 363 s u hladiny moře, což je rozdíl skoro 10 %. Ve vakuu je rozdíl asi 25 % a Isp(vac) se vždy bere jako základní srovnávací úroveň.

Nicméně si musíme uvědomit, že tu porovnáváme motory s řádovým rozdílem výkonu. Silnější motor bude mít vždy nižší efektivitu. 

Pakliže bychom měli porovnávat porovnatelné, pak bych odkázal na americký RL-10B, který má Isp(vac) 462 s (v současnosti nejefektivnější motor na světě)

+1/0
20.5.2015 0:07

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

http://cs.wikipedia.org/wiki/RD-0124

Vzal jsem špatnou hodnotu (pro vakuum): 359

0/0
20.5.2015 16:37

J10a10k10u10b 10H10e10g10e10n10b10a10r10t 9105104109104

Naměřené Isp_sl mi u motoru zažehovaného ve vakuu přijde jako poněkud nepodstatný údaj.

0/0
22.5.2015 12:08

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Těch motorů je řada. Nakonec právě Angara zase poletí na kerosen a kapalný kyslík.

0/0
19.5.2015 23:17

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

Jistě, protože s kerosinovými motory mají Rusové dobrou zkušenost a navíc je opravdu umí. To ale ještě neznamená, že motory  na jiná paliva jsou horší.

0/0
19.5.2015 23:21

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Jasně, že RS25 dokáže vyždímat o 17 procent tahu víc z kilogramu paliva a okysličovadla. Jenže tím palivem je tam jaksi vodík. A to je dost nákladná varianta, navíc hodně komplikovaná na obsluhu a hmotnostně náročná na nádrže a vše okolo.

0/0
19.5.2015 23:03

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

To je ale bezpředmětný.  Mluvíme tu o efektivitě raketových motorů a vodíkové ji budou mít vždy vyšší.

+3/0
19.5.2015 23:15

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Tak, hlavní je samozřejmě celková cena za kilogram vyneseného nákladu na oběžnou dráhu. To je ta nejlépe vyčíslená efektivita celé rakety a motorů. Tam už to právě kvůli té komplikované konstrukci pro ty vodíkové tak dobře nevypadá.

+1/0
19.5.2015 23:20

S10v10a10t10o10p10l10u10k 10S10i10l10n10ý 4102106109108

Neplést si fyzikální efektivitu a ekonomickou efektivitu (ekonomičnosti). To je jako míchat pověstná jablka a hrušky. 

Protože u ekonomičnosti byste s těmi RD-180 narazil, protože jednak sám motor nepatří mezi nejlevnější a v tuhle chvíli létá jen na Atlasech V (dle smlouvy by ani na jiných raketách létat neměl) a to je taky docela drahá raketa ;-)

Nejekonomičtější kerolox je dle mého soudu motor Merlin-1D od SpaceX, protože sice nemá nějaké oslnivé parametry, ale je konstrukčně jednoduchý, čímž je i dost lehký (má nejlepší poměr hmotnost/tah ze všech motorů na světě) a tím i velice levný. 

Jinak i raketa na vodík může být levná, pakliže by dokázala znovupřistávat. Znovupoužitelnost totiž nevyvíjí jen SpaceX, ale také Blue Origin, která vyvíjí zrovna nedávno otestovanou raketu New Shepard s vodíkovým motorem BE-3. Sice má být zatím jen pro suborbitální lety s posádkou, ale letenka na takovou raketu by měla údajně být levná.

+1/0
19.5.2015 23:52

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Tak samozřejmě. Pokud použijete motor podruhé či potřetí, je ta efektivita už úplně jinde. SpaceX jsou neskuteční borci. Ten poslední let byl parádní a chybělo málo a mohlo i to přistání vyjít.

0/0
20.5.2015 0:02

M10i10l10a10n 10K10o10t10o10u10č10e10k 2106108102107

Tyhle motory, to už je nuda, jako by to byl největší úspěch sovětské kosmonautiky, že je amíci montují do svých raket...

0/0
19.5.2015 22:29

M10a10r10e10k 10S10ý10k10o10r10a 9103100106106

Tak největším úspěchem už bude asi navždycky Sputnik a Gagarin. No dobře, z raketové techniky možná ještě Bulava nebo Iskander, no..

+2/0
19.5.2015 22:53

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

Najdete na iDNES.cz